Croppen in Photoshop

Als ik het crop-gereedschap gebruik in Photoshop 7 dan stopt de cursor wel bij de zijkant van het document als ik de eerste selectie maak.

Maar als ik de selectie wijzig, dan kan ik met de cursor buiten het document raken. Als ik dan crop, dan heb ik een extra stuk canvas erbij.

Ik vind dit knap irritant.

Is er een manier om het crop-gereedschap altijd te laten stoppen bij de zijkant?

Of heeft iemand een andere tip?

Als je eens rulers zou zetten aan de zijkant , dan is het mss opgelost , die trekken nl. met een magnetisch krachtje de crop lijnen aan en is het niet zo simpel om buiten je document te geraken.

Een omslachtigere methode is met je je select tool een selectie maalt op je document en dan de combinatie appeltje-shift-i (inverse selection)indrukt en dan backspace drukt en dan is de rest weg en je selectie blijft over .
Nu kan je croppen rond de overgebleven afbeelding of je kan een nieuw document openen met de afmeetingen van de overgebleven foto en de foto sleepen op dat document .

Zorg ervoor dat 'snap' aan staat (zie plaatje), dan springt de rand van de box automatisch naar de rand van het document zodra je er in de buurt komt.

[img:f41466c3a5]http://www.petermeeuwsen.nl/uitsnede.gif[/img:f41466c3a5]

[quote:65b25a98da="PeterMeeuwsen"]Zorg ervoor dat 'snap' aan staat (zie plaatje), dan springt de rand van de box automatisch naar de rand van het document zodra je er in de buurt komt.

[img:65b25a98da]http://www.petermeeuwsen.nl/uitsnede.gif[/img:65b25a98da][/quote:65b25a98da]

Dat was het dat ik zocht :o . Ik kon er maar niet op komen :oops:

Aha. Is het dan ook zo (dat is nl mijn vraag) met snap uit, dat je dan ook heel kleine stukjes kunt croppen ? Bij mij pakt ie altijd wel de rand, maar als ik een heel dun randje wil afhakken, moet ik meteen een halve centimeter (ipv dus een paar pixels) croppen.

[quote:db02d2d288="Aqua1"]...maar als ik een heel dun randje wil afhakken, moet ik meteen een halve centimeter (ipv dus een paar pixels) croppen.[/quote:db02d2d288]

Dat probleem heb ik ook met Photoshop Elements. Als ik van een afbeelding een crop wil maken die rechts net 1 pixel afknabbelt dan lukt dat niet op de gebruikelijke manier omdat 'ie dan weer naar de rand springt.

Hoe ik het meestal simpel oplos is de selectie 1 pixel verder naar rechts beginnen, als 'ie dan bij het einde naar de rand verpringt schuif ik met de cursor-toetsen de hele selectie een pixel naar links. Werkt op zich ook prima…

De snap-functie op Aan is al een kleine verbetering.

Maar dat betekent dat er ook “gesnapt” wordt op punten dat ik het niet wil: zoals gebruikers voor mij ook al geconstateerd hebben.

Om toch heel precies op 1 pixel van de rand te kunnen blijven houd ik (Photoshop) de control-toets ingedrukt tijdens het slepen. Daarmee schakel je de snap-functie tijdelijk uit.

Kijk, Sanne, daar hebben we wat aan. Bedankt ! :)

[quote:a4e9afb210="sanne"]Om toch heel precies op 1 pixel van de rand te kunnen blijven houd ik (Photoshop) de control-toets ingedrukt tijdens het slepen. Daarmee schakel je de snap-functie tijdelijk uit.[/quote:a4e9afb210]

Kijk, dat wist ik ook nog niet! :smiley: Meteen eens proberen of dat ook zo is in Photoshop Elements…

Nog niet genoemd, daarom noem ik het nog even: het commando 'Crop' uit het 'Image' menu. Dit commando 'cropt' precies om de randen van het selectiekader (de 'lopende mieren'). Dus als je van de rechterrand van je canvas een randje van één pixel af wilt hebben, doe je dat zo:

• appeltje -A (select all)
  • pijltje naar links (selectie verplaatst één pixel naar links)
    • Image > Crop

Mochten mensen dit nog niet kennen… Ik vond het indertijd reuze handig.

[quote:b8a2dd4c12="tiny"]...doe je dat zo:

• appeltje -A (select all)
  • pijltje naar links (selectie verplaatst één pixel naar links)
    • Image > Crop[/quote:b8a2dd4c12]

:wink: Dit soort handigheidjes lees je toch alleen maar hier!

Erik

Leuk dat je dat nog even meldt, Erik. Een hele eer van een kleurgoeroe :wink:

Hey Tiny, Thnks!

't Is top. Iedereen hier heeft zo zijn ‘eigen-aardigheidjes’ (wauw, wat een creativiteit maar weer) :wink: waar een ander weer wat aan heeft.

Groeten,

Erik

Hmm, eigen-aardigheidjes in een forum. Juist terwijl het een plek is om kennis te delen :P

Ongevraagd advies, mag dat ook??

In PS kun je een ‘new window’ (window>document>new window) aanmaken. Daarmee heb je een tweede afbeelding waar je in kunt pixelpielen, het resultaat zie je dan ook gelijk terug in je andere scherm waar je je plaatje op schermgrootte in hebt staan. Niet handig voor croppen, ( je ziet de selectie niet in het tweede scherm) wel voor het wegwerken van kleinigheidjes omdat je in een vol ingezoomd beeld meestal geen idee hebt hoe storend het resultaat in het geheel is.

Dit is idd erg handig. Mede omdat je in je 'voorvertoningsvenster' ook hulplijnen etc uit kan zetten. In ImageReady kan je het ook instellen als 'optimized' venster. Als je roll-overs maakt met weinig kleuren, kan je meteen zien wanneer het echt tè lelijk wordt. Wat ook een handige toepassing is, is wanneer je in het andere (niet-voorvertonings) venster in een masker werkt, en in het voorvertoningsvenster (wat een woord heb ik weer verzonnen, pfff) meteen ziet hoe het masker eruit ziet tegeover een achtergrond of zo...

Maaruh, dit is eigenlijk wel off-topic :stuck_out_tongue: