Cryptec mac developpers

het wordt java omdat iemand opgehaakt heeft, dus als het uitkomt krijgt hetondersteuning voor alle platformen :D

wat is het het en wat doe ik ermee?

het gaat iets worden om dingen te encrypten en te decrypten...

Hoe is jullie reputatie eigenlijk in de windows en linux wereld? Voor de mac wereld zijn jullie blijkbaar erg onbekend.

Ik vind jullie website overigens te mager om voor dit moment het project serieus te nemen. In die zin dat als het er is, ik niet de behoefte heb om het te gaan proberen.

Bij encryptie gaat het toch om een stukje bescherming van de privacy van mensen. Je bent dus eigenlijk heel erg direct bij mensen bezig. Daar moet je uitermate voorzichtig mee omgaan. En dat is dus niet iets wat je zomaar even in een weekje vakantie in elkaar gaat zitten knutselen.

Ik denk dat je op twee manieren het vertrouwen bij mensen kunt winnen als je vind dat je software betrouwbaar is. Ik heb het dan overigens over het encryptiegebied. Allereerst is hier een ijzersterke reputatie goud waard. Die reputatie hebben jullie nog niet en daar zul je als je iets wilt gaan betekenen dus ook nog heel erg hard aan moeten gaan werken.
Verder een heel duidelijke website wil ook wel een beetje kunnen helpen. Vooral heel erg veel informatie. Leg mensen uit wat je software precies doet, wat de mogelijkheden zijn enzo. Vertel hoe betrouwbaar je software is. In andere woorden verkoop jezelf.

"iets om dingen te encrypten".

te gek man.

Ok, kunnen jullie ff laten weten wat er met de site moet, ik ben bezig hem w3c aan het maken want die is gemaakt me golive en er zitten rare dingen tss. Ondertussen gaat Michiel (onze developper) iets meer zeggen....

benj

(Kan een moderator mis dit topic ff verplaatsen en van de titel cryptec maken…ik denk dat hij hier niet meer thuishoort…)

Met het ontwerp van de html site is in principe niets mis. Dat ziet er in principe gewoon voldoende uit. De flash site daarentegen vind ik er erg druk uitzien. En bij mij werkt het in ieder geval erg langzaam. Verder moet je je inhoudelijk meer gaan verkopen. En zorg ook dat je iets te verkopen hebt. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niets gezien dat laat zien dat jullie iets te verkopen hebben.

doet een flash eigenlijk wel serieus?

Okey, ik zal me eerst even snel voorstellen. Ik ben dus Michiel, ga soms geschuild onder de nickname autocue, ben tweedejaars student Technische Informatica aan de Universiteit Twente (mond vol :wink:) en ben via het msn wiskundeforum in Cryptec (destijds bekend als Brains :sealed:) gerold vanwege mijn interesse in cryptografie. Ik ben op het moment werkzaam als webdeveloper, software engineer, vrijwillig systeembeheerder en ik geef cursussen met betrekking tot het gebruik van pc's. Op de universiteit ben ik overigens bekend als de "Java guru" en de "wiskunde guru", wat hopelijk voor zich mag spreken :) .

Zoals sommigen van jullie misschien al begrijpen ben ik degene die Cryptec stevig op zijn pootjes zou moeten zetten. Ik heb me dan ook extra verdiept in de veiligheid van bekende encryptiesystemen zoals RSA en 3DES. De mensen die RSA kennen weten dat er nauwelijks goede (ongepatenteerde) alternatieven zijn voor deze public-private key encryptie en dus is het voor mij extra belangrijk er voor te zorgen dat dit systeem goed werkt, zoals eerder gezegd werd heb je inderdaad met mensen te maken wiens privacy onvoorwaardelijk gewaardborgd moet worden. Hier ligt voor mij dan zowel de uitdaging in cryptec als de moeilijkheid ervan, welke veel tijd kost naast mijn studie en werk. Cryptec heeft voor mij dan ook niet de allerhoogste prioriteit en dat vertraagt dus ook de ontwikkeling ervan.

Voor de mensen die zich afvragen wat Cryptec zou moeten doen; het moet dezelfde functionaliteit gaan bieden als PGP, enkel dan eenvoudiger en veelzijdiger. Bij PGP weet je dat je een encryptieprogramma gebruikt, bij Cryptec zal dit zo min mogelijk het geval zijn.

Tot zover dus. Vragen ben ik immer bereid te beantwoorden :slight_smile:

PGP is het encryptieprogramma wat ik zo'n beetje standaard op mijn computer heb staan. Ben dus benieuwd naar hoe jullie die proberen te verslaan.

[quote:42ff102f77="Visualfreak01"]PGP is het encryptieprogramma wat ik zo'n beetje standaard op mijn computer heb staan. Ben dus benieuwd naar hoe jullie die proberen te verslaan.[/quote:42ff102f77]

Ik hoop dat we PGP weten te verslaan op onder andere het gebied van het uitwisselen van public keys en de compatibiliteit met elk groot protocol dat tekstuele berichten verstuurt. Tevens willen we het gebruikersgemak verhogen, middels door bijvoorbeeld het gebruik maken van trusted contacts wat vergelijkbaar is met een MSN vriendenlijst maar dan voor Cryptec gebruikers. Ook de mogelijkheid om via simpele tags ieder tekstueel bericht voor een willekeurige groep trusted contacts te encrypten moet het gebruik ervan vrij eenvoudig maken.

(Edit : schrijfstijl)

Hoe denk je alle huidige PGP gebruikers om te krijgen naar jullie software; lijkt me nogal een opgave om de marktleider (die niet alleen de software PGP levert maar ook hardware auth devices) af te troeven als nieuweling in de markt.

Heb ooit voor de grap eens een inleidend college Cryptografie gevolgt; weet je zeker dat je daaraan wilt beginnen. Je moet wel een erg goede 2e jaar TI student zijn met erg veel wiskunde kennis om uberhaupt wat te kunnen betekenen in het wereldje.

En niet om te ranten, maar ik heb afgelopen jaar nog het eea in Java geschreven en voor wetenschappelijke berekeningen (want dat is eigenlijk wat je gaat doen, rekenen met grote (priem)getallen) is java naar mijn weten toch niet echt geschikt (please correct me if i’m wrong).

[quote:230b34ed3e="JBu"]Hoe denk je alle huidige PGP gebruikers om te krijgen naar jullie software; lijkt me nogal een opgave om de marktleider (die niet alleen de software PGP levert maar ook hardware auth devices) af te troeven als nieuweling in de markt. [/quote:230b34ed3e] Puur op de eenvoud van het gebruik van het systeem hopen wij dat we snel genoeg "faam" vergaren om concurrerend te kunnen zijn :) [quote:230b34ed3e="JBu"]Heb ooit voor de grap eens een inleidend college Cryptografie gevolgt; weet je zeker dat je daaraan wilt beginnen. Je moet wel een erg goede 2e jaar TI student zijn met erg veel wiskunde kennis om uberhaupt wat te kunnen betekenen in het wereldje. [/quote:230b34ed3e] Ik red me wel :innocent: [quote:230b34ed3e="JBu"]En niet om te ranten, maar ik heb afgelopen jaar nog het eea in Java geschreven en voor wetenschappelijke berekeningen (want dat is eigenlijk wat je gaat doen, rekenen met grote (priem)getallen) is java naar mijn weten toch niet echt geschikt (please correct me if i'm wrong).[/quote:230b34ed3e] Wel, lees [url=http://www.kano.net/javabench/]dit[/url] en [url=http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/math/BigInteger.html]dit[/url] maar even. Ik heb zelf al RSA systemen geschreven in Java en dat werkte perfect. Misschien leuk puntje, [url=http://www.maplesoft.com/]Maple[/url] is geschreven in Java.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben :slight_smile:

Maple, hoe veel gebruikt dan ook, blijft een programma met veel onlogische systemen erin. Het gebeurt maar al te vaak dat je een stelling volledig anders oet formuleren om te zorgen dat Maple het snapt. Maar dat is mijn mening

[quote:6bb3199c05="junkiesxl"]Maple, hoe veel gebruikt dan ook, blijft een programma met veel onlogische systemen erin. Het gebeurt maar al te vaak dat je een stelling volledig anders oet formuleren om te zorgen dat Maple het snapt. Maar dat is mijn mening[/quote:6bb3199c05]

[offtopic]
Mathematica hoeze, is alleen een erg duur pakket om als individu aan te schaffen, gelukkig krijg je via onderwijs instellingen vaak korting…
[/offtopic]

1. Point taken, goed punt, PGP werkt IMO ook niet al te gemakkelijk.
  2. Daar zullen je profesoren enkel over kunnen oordelen.
  3. Ik zie in die grafieken dat de Server JVM verdacht vaak als winnaar wordt aangegeven. Ik wil even niet in gaan op de betrouwbaarheid van het onderzoek (hence, het is ongetwijfeld een bevooroordeelde partij), maar ik denk niet dat je als gebruiker zijnde je data eerst naar een server wilt sturen (unencrypted) om het daar SNEL te encrypten. Verder valt me ook op dat de Client JVM het vaakst als verliezer wordt aangeduid.
    Ik denk niet dat dit onderzoek in het voordeel van client-side java pleit.

Ik zal donderdag (na mn hertentamens) even een simpele benchmark draaien hier (op zowel een windows als linux machine) waarin ik een stukje software een bepaald groot getal laat berekenen (een groot fibonacci getal oid).

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

[voetnoot]
ik ben niet aan het ranten al kan het misschien zo over komen, heb alleen zelf ook een aantal van deze prachtige ideetjes gehad en is nooit op iets uitgekomen, misschien dat ik daarom wat sceptisch ben, maar de tijd zal het leren.
[/voetnoot]

edit: Fermat getallen zijn even wat veeleisender, zal dus fermat getalletjes worden.

Een misschien minder onderbouwde regel, maar zo heeft n assistent informatica het mij toch uitgelegd. Java is van opbouw al geen snelle taal aangezien hij eerst al het "document" moet doorlopen, Java is echter wel een gebruiksvriendelijke taal (zeker om te leren , hoewel hier ook over gediscussieerd kan worden)). Een van de grote punten van Java is dat het nogal platformonafhankelijk is.

<ot> Misschien wordt het toch tijd om te gaan slapen ;)</ot>

[quote:846865f200="junkiesxl"]Een misschien minder onderbouwde regel, maar zo heeft n assistent informatica het mij toch uitgelegd. Java is van opbouw al geen snelle taal aangezien hij eerst al het "document" moet doorlopen, Java is echter wel een gebruiksvriendelijke taal (zeker om te leren , hoewel hier ook over gediscussieerd kan worden)). Een van de grote punten van Java is dat het nogal platformonafhankelijk is.

<ot> Misschien wordt het toch tijd om te gaan slapen ;)</ot>[/quote:846865f200]

Daar zit zeker een kern van waarheid in; echter kunnen de ‘moderne’ JIT interpreters een stuk sneller werken dan de oude interpreters. Haalt niet weg dat geinterpreteerde code het nooit haalt bij native compiled code.

[quote:eb76c7d096="junkiesxl"]Maple, hoe veel gebruikt dan ook, blijft een programma met veel onlogische systemen erin. Het gebeurt maar al te vaak dat je een stelling volledig anders oet formuleren om te zorgen dat Maple het snapt. Maar dat is mijn mening[/quote:eb76c7d096] Als het programma (dan wel niet in jouw ogen) niet goed functioneert, heeft dit weinig te maken met de taal waarin dit geschreven is. Ik doelde meer op het omgaan van Maple met grote (priem) getallen en dus impliciet het vermogen van Java om dit ook te kunnen.

[quote:eb76c7d096=“JBu”]maar ik denk niet dat je als gebruiker zijnde je data eerst naar een server wilt sturen (unencrypted) om het daar SNEL te encrypten[/quote:eb76c7d096]
Dat zou ook het hele idee van encryptie onderuithalen he? :wink:
Het feit dat de executiemethode “server” heet heeft niets te maken met het feit of het systeem waarop het draait wel of niet een server is. Java Server alloceert gewoon meer geheugen en het duurt ietsje langer om de interpreter op te starten, verder is er niet veel belangrijk verschil tussen Java Client en Java Server. Voor “moderne systemen” is het draaien van Java Server dan ook niet een ernstig probleem voor de performance van het systeem.

[quote:eb76c7d096=“JBu”]Ik zal donderdag (na mn hertentamens) even een simpele benchmark draaien hier (op zowel een windows als linux machine) waarin ik een stukje software een bepaald groot getal laat berekenen (een groot fibonacci getal oid). [/quote:eb76c7d096]
En, mogen wij de resultaten zien? :slight_smile:

[quote:eb76c7d096=“JBu”]Daar zit zeker een kern van waarheid in; echter kunnen de ‘moderne’ JIT interpreters een stuk sneller werken dan de oude interpreters. Haalt niet weg dat geinterpreteerde code het nooit haalt bij native compiled code.[/quote:eb76c7d096]
Ik dacht dat de JIT Compilers juist de Java bytecode op runtime compilen, waardoor je native gecompileerde code aan het uitvoeren bent en dus geen Java bytecode die door een interpreter moet worden doorgenomen.

Uiteraard mag je de resultaten zien zodra ik een eerlijke vergelijking heb kunnen maken :) Zo'n goede java programmeur ben ik niet dus het zou niet helemaal eerlijk zijn als ik ook de java code zou schrijven. Klasgenoot van mij is nu bezig met het schrijven van eenzelfde library die ik gebruik onder C voor het rekenen met erg grote getallen.

Verder zijn Runtimes die de code omzetten naar native code ook niet meer te bestempelen als Just In Time of heb ik nu JIT verkeerd begrepen?

[quote:692d22ddb5="autocue"] De mensen die RSA kennen weten dat er nauwelijks goede (ongepatenteerde) alternatieven zijn voor deze public-private key encryptie en dus is het voor mij extra belangrijk er voor te zorgen dat dit systeem goed werkt, zoals eerder gezegd werd heb je inderdaad met mensen te maken wiens privacy onvoorwaardelijk gewaardborgd moet worden.[/quote:692d22ddb5]

Het patent op RSA is al enige tijd verlopen dus dit kan je zonder problemen gebruiken nu. Een goed alternatief is Diffie-Hellman, waarvan het patent inmiddels ook is verlopen.

Iets als 3DES moet je vergeten, er zijn veel betere alternatieven zoals AES.

S.