Cryptografie app maken PWS

Hallo allemaal,

Ik ga mijn PWS doen over cryptografie en daarom leek het mij leuk een app te maken die een ingevoerde tekst kan encrypten. Het hoeft geen ingewikkeld systeem te zijn maar bijvoorbeeld dat alle letters in het alfabet 3 plaatsen opschuiven. Vervolgens is het de bedoeling dat je in een ander tekstvak in de app de uitslag van het geencrypte bericht kan decreten, zodat je de originele tekst weer te zien krijgt. Hoe kan ik dit realiseren met Xcode? Ik heb ook ervaring met het maken van websites, is het misschien dan makkelijker om een web-app te maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Is het bij een profielwerkstuk niet de bedoeling dat je zelf wat maakt ipv het door anderen te laten maken?
Andere suggestie, google eens naar: simple string encryption xcode.

Het makkelijkst is waarschijnlijk om dit met javascript te doen. Ik zie niet in waarom je hiervoor een serverside taal nodig hebt, zoals Joppe je aanraadt.

Je geeft iedere letter een nummer (a=0, b=1, c=2, etc etc). Je input zet je om in cijfers ( stel je input is ‘foo’, dan vertaal je dat naar een array met waardes 5, 14, 14). Vervolgens tel je bij iedere waarde 3 op (8, 17, 17) en je zet dit weer om naar letters (irr).

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn, al vrees ik daar sowieso voor als je een dergelijke encryptie verzint.

Als je het goed wil doen moet je eens naar de (open)PGP standaarden kijken. Waar je met een unieke encryptie sleutel te maken hebt. Voorbeeld van zo’n app is: https://itunes.apple.com/us/app/ipgmail/id430780873?mt=8&ls=1

Een simpele app voor voor basic code taal is denk ik wel goed zelf te doen. Er staan talloze tutorials online over hoe je een simpele rekenmachine maakt in Xcode. Als jij die rekenmachine maakt met letters en zorgt dat hij ook weer terug kan rekenen heb je al basic encryptie.