[CSS] eigenschappen van tabel

Hallo,

Ik wil m’n tabel volledig declareren in mijn css bestand. Nu heb ik al achtergrond kleuren, figuren, breedtjes, hoogtes,… Maar nu zou die volledige tabel moeten gecentreerd worden. Weet iemand hoe dit moet. Of heeft soms iemand een linkje of een bestand met CSS syntax voor tabellen. Ik vind op internet enkel padding en borders. Maar ook cellspacing kan ik dus nergens terug vinden.

Hartelijk dank,
iSander

align : center ?

Dit zal je waarschijnlijk in de juiste richting zetten : [url=http://www.simplebits.com/notebook/2004/09/08/centering.html]klik hier[/url]

Groetjes,
Kenny

Bedankt, die site is net wat ik zocht. FF geprobeert en het werkt metteen. Bedankt zeg!

Groeten,
iSander

Cellspacing is een property die nog steeds niet bestaat in CSS, dus dat zal je voorlopig moeten blijven declareren in je <table> tag, maar dit is dan ook nog steeds volledig valid voor XHTML. Cellpadding is de gewone padding property van een table declaratie in CSS.

[quote:c1d4d301b3="iBert"]Cellspacing is een property die nog steeds niet bestaat in CSS, dus dat zal je voorlopig moeten blijven declareren in je <table> tag, maar dit is dan ook nog steeds volledig valid voor XHTML. Cellpadding is de gewone padding property van een table declaratie in CSS.[/quote:c1d4d301b3]

Daar is het ‘border-spacing’ attribuut voor:

[code:1:c1d4d301b3]tabel { border-spacing : 20px }[/code:1:c1d4d301b3]

Wordt wel ondersteund door Mozilla en Opera, maar niet door IE en Safari 1.0, vandaar dat je in de praktijk afhankelijk bent van ‘cellspacing’.

Bedankt, weer iets bijgeleerd. Er volgt waarschijnlijk toekomstige ondersteuning door IE?

[quote:269af1ca3a="iBert"]Er volgt waarschijnlijk toekomstige ondersteuning door IE?[/quote:269af1ca3a]

Wie het weet mag het zeggen. De release van IE7 wordt wereldwijd met angst en hoop tegemoet gezien.

[url=http://markl.f2o.org/tutorial/tables/Advanced_Tables.html]Hier[/url] nog een link met een tutorial over het opmaken van tabellen in css. Misschien dat je er wat aan hebt.

Nice dat je je site css-based wil maken, een site die mss ook nog wel eens een mooi overzichtje kan leveren, is [url=http://www.handleidinghtml.nl/]deze[/url]..

Maar persoonlijk raad ik je wel aan xhtml of xml te gebruiken voor de rest… en geen oude html 4.01 meer

[quote:3fefbdb543="Chasnam"]Maar persoonlijk raad ik je wel aan xhtml of xml te gebruiken voor de rest.. en geen oude html 4.01 meer[/quote:3fefbdb543]

Misschien ga ik hier een heleboel mensen mee tegen het zere been schoppen, maar ik kan het (nog) niet met je eens zijn. Om echte als xhtml / xml aan browsers te serveren komt nog aardig wat kijken. Nu worden de meeste websites die in xhtml aangeboden worden nog verstuurd met text/html mime type. Dat betekend dus dat de pagina niet gerenderd wordt door een xml parser in de browser maar door de html parser. Dit als overstap van html naar xhtml. Check je site op het w3c in verbose mode om je mime-type te zien…

Dit is ook alleen toegestaan als je pagina’s xhtml 1.0 transitional en schoorvoetend Strict opgemaakt zijn, maar heeft wel de consequentie dat je geen xhtml serveert, maar ‘verkeerd’ gecodeerde html 4.01 (zgn ‘tagsoup’).

xhtml 1.1 [b:3fefbdb543]moet[/b:3fefbdb543] met mime-type application/xhtml+xml geserveerd worden en dat heeft nog al wat consequenties:

Om er een paar te noemen:[list:3fefbdb543]
Ten eerste IE : die ondersteund geen xhtml en zal vragen of je het bestand wil opslaan of openen in een ander programma.

Andere browsers als Mozilla / Opera en Safari hebben wel een xml parser aan boord. maar die zijn uiteraard nog niet zo goed ontwikkeld als de html parsers.

Waarschijnlijk zullen je javascripts niet meer werken, xhtml is namelijk hoofdlettergevoelig, in tegenstelling tot html en document.write wordt niet meer ondersteund en moet vervangen worden door DOM scripting.

Pagina’s charset moet utf-8 danwel utf-16 zijn.

&mdash;, &nbsp;, &copy; etc. zijn (op een aantal na) verboden en moeten vervangen worden door #nummetje.

Fouten in je code worden onverbiddelijk afgestraft… Eén fout in je code en de pagina rendert niet, maar geeft een parse error.
[/list:u:3fefbdb543]

Ook is het zo dat (nu nog) de pagina pas weergegeven wordt als alle elementen er van in zijn geheel gedownload zijn wat een aanzienlijke snelheidsversvermindering geeft ten opzichte van html die de code in “plukken” kan renderen.

En niet met het argument komen dat xhtml schoner of zou zijn, want dat is een fabeltje!
xhtml1.0 strict is een voor xml voorbereide versie van html 4.01 strict, en xhtml1.0 transitional is een voorbereide versie van html 4.01 transitional. [b:3fefbdb543]Inclusief <font> tag ![/b:3fefbdb543]

Denk je dat jou site klaar is voor xhtml?
Als je php serveert kan je een header

[code:1:3fefbdb543]<?php header("Content-type: application/xhtml+xml"); ?>[/code:1:3fefbdb543] meegeven om het uit te testen of anders een mimetype toevoegen aan je apache configuratie :

[code:1:3fefbdb543]AddType application/xhtml+xml;charset=utf-8 .xht [/code:1:3fefbdb543]
en je pagina uiteraard een .xht extentie meegeven.

Een paar referenties :
w3c xhtml faq
w3c XHTML™ 1.0: De Extensible HyperText Markup Language | appendix C
xml the road to xhtml 2.0
Google

p.s. html5 schijnt ook in de maak te zijn. (Nu nog onder de werktitel Web Applications 1.0)

@kaydie:

Je vergeet te vermelden dat het technische gezien allemaal waar is, maar dat browsers die in strict-mode renderen (xhtml 1.0 transitional en strict als text/html) vele malen sneller renderen als in quirks-mode.

Ook wordt CSS (zeker in IE!) soms anders geinterpreteerd in strict of quirks mode en de ‘educated guess’ is dat wanneer IE7 gereleased gaat worden de aanpassingen in CSS ondersteuning met name in strict-mode toegepast gaan worden, zodat de quirks-mode de huidige tag-soup blijft ondersteunen waar 80% van de websites in opgebouwd is.

Er is wel zeker reden om je site in XHTML/1 of HTML4/strict op te maken; of het XML is of niet is niet zo belangrijk.

@tennapel

Dat klopt, het gaat ook niet om het verschil tussen strict en transitional, maar het verschil tussen html en xhtml. Veel mensen hebben het idee dat xhtml schoner zou zijn dan html, en dat is dus zeker niet het geval.

Wat ik aan wil geven is dat xhtml nu in 99% van de gevallen geserveerd wordt als html en niet als xml en dat de vereisten om de pagina’s als xml aan te bieden wat toch uiteindelijk de bedoeling is een heel stuk strikter zijn als nu bij html het geval is en dat je daar met het opmaken van je webpagina’s rekening mee dient te houden als je in de ontwikkelingen van xhtml mee wilt groeien. Anders zal je nooit verder komen dan xhtml 1.0 strict, geserveerd als html.

Daarom is xhtml zeker niet altijd de beste keuze voor het ontwikkelen van websites en als het je puur en alleen gaat om een overzichtelijke scheiding tussen html / css en (java)script, html4.01 strict een betere keuze is om je pagina’s op te maken dan xhtml1.0 strict.