CSS filter voor Safari

Is er een CSS filter voor Safari? Ik heb me echt gek gezocht.

Iemand?

Wat bedoel je met CSS filter ?

Wat wil je precies voor elkaar krijgen? In principe komt safari een heel eind met gewone CSS, en hoef je alleen filters te gebruiken voor vnl. IE Windows...

Een filter in css die Safari omzeilt

[quote:61eb1ee9b3="tricksel"]Wat wil je precies voor elkaar krijgen? In principe komt safari een heel eind met gewone CSS, en hoef je alleen filters te gebruiken voor vnl. IE Windows...[/quote:61eb1ee9b3]

Ja ik snap het maar de velden in mijn formulieren zijn niet allemaal even breed. Als je een padding doet dan worden de velden in Safari die afstand minder breed.

[quote:db1de533d2] Op een website gevonden: Wie wel eens de specificaties van HTML 2.0 heeft bekeken, zal het opgevallen zijn dat er haast geen mogelijkheden zijn om een pagina vorm te geven.

Gek genoeg was dat precies de bedoeling. We konden aangeven wat de titel was, wat de kopjes in een tekst waren en welke stukken tekst benadrukt moesten worden. Hoe de tekst uiteindelijk werd vormgegeven, viel buiten het bestek van HTML.

Maar met het populairder worden van het Internet heeft toenmalig marktleider Netscape op een gegeven moment besloten om tags te verzinnen waarmee we onder andere teksten verschillende kleuren konden geven en een plaatje als achtergrond van een pagina konden gebruiken. Webmasters over de hele wereld waren hier zo van verrukt, dan in een mum van tijd het halve Internet was voorzien van achtergrondplaatjes en gekleurde teksten.

Duidelijk werd dat men webpagina’s mooi wil vormgeven. Duidelijk werd echter ook dat HTML daar helemaal niet geschikt voor is. Wie wel eens de frustraties heeft aangehoord van een DTP-er die voor het eerst een webpagina poogt vorm te geven, weet wat bedoeld wordt.

Al snel werd duidelijk dat het slimmer is om de vormgeving in een style sheet (stijlblad) onder te brengen. In een style sheet kan onder andere worden vastgelegd dat een kopje tussen <H2> en </H2> een 24-punts vette Helvetica moest zijn.

Ook werd duidelijk dat de vormgever aan een webpagina een style sheet wil koppelen, maar dat de browser ook een ingebakken style sheet heeft en dat de bezoeker ook zo zijn voorkeuren heeft en een eigen style sheet aan de browser kan koppelen.

Om al deze style sheets bij elkaar te kunnen voegen werd een taal bedacht die style sheets beschreef en dit mogelijk maakte: Cascading Style Sheets (Overlappende stijlbladen). Met CSS is het mogelijk om allerlei HTML-elementen van vorm-kenmerken te voorzien.[/quote:db1de533d2]

Jeetje. Uit mijn vraag blijkt toch wel duidelijk dat ik weet wat een CSS filter is. Alleen heb ik er een nodig voor Safari. Iemand?

[quote:2fc6f6dfcc="Thom"]Ja ik snap het maar de velden in mijn formulieren zijn niet allemaal even breed. Als je een padding doet dan worden de velden in Safari die afstand minder breed.[/quote:2fc6f6dfcc]

je kunt in je css toch gewoon specificeren hoe breed je invulvelden moeten zijn ?
dan zijn die velden in alle browsers net zo breed …

ik begrijp niet helemaal wat je wilt dat zo’n filter zou doen ?

ik heb er wel eentje maar ik heb er ook in gezet dat alle flash wordt gefilterd. Wil hem best voor je uploaden alleen moet je dan zelf wat aanpassingen dus doen.

ik weet niet wat je precies wilt maar je kunt natuurlijk wel de CSS voor enkel safari omzeilen:

ik heb ff een PHP scriptje in elkaar gezet, om te kijken of je safari draait, zo ja laad hij geen stylesheet in…

[code:1:7131ee2bdf]
<?php

function safariTest() {
$browser = $_SERVER[‘HTTP_USER_AGENT’];
$pattern = “/safari/i”;
preg_match($pattern, $browser , $matches);

if&#40; $matches&#91;0&#93; != &quot;&quot; &#41; &#123;
	return true;
&#125; else &#123;
	return false;
&#125;

}

if (safariTest() == false) {
echo "<link href="jouw.css" rel="stylesheet" media="screen" type="text/css">";

}

?>

[/code:1:7131ee2bdf]

[quote:b229df9384="martijnG"]ik weet niet wat je precies wilt maar je kunt natuurlijk wel de CSS voor enkel safari omzeilen:

ik heb ff een PHP scriptje in elkaar gezet, om te kijken of je safari draait, zo ja laad hij geen stylesheet in…

[code:1:b229df9384]
<?php

function safariTest() {
$browser = $_SERVER[‘HTTP_USER_AGENT’];
$pattern = “/safari/i”;
preg_match($pattern, $browser , $matches);

if&#40; $matches&#91;0&#93; != &quot;&quot; &#41; &#123;
	return true;
&#125; else &#123;
	return false;
&#125;

}

if (safariTest() == false) {
echo "<link href="jouw.css" rel="stylesheet" media="screen" type="text/css">";

}

?>

[/code:1:b229df9384][/quote:b229df9384]

oops,

te laat gezien wat je precies wou… sorry

je kunt form velden toch gewoon een vaste maat geven, en ipv padding textintent gebruiken?

Helaas, er is geen CSS filter voor Safari.

[quote:9f07453e99]Jeetje. Uit mijn vraag blijkt toch wel duidelijk dat ik weet wat een CSS filter is. Alleen heb ik er een nodig voor Safari. Iemand?[/quote:9f07453e99]

Heel slim natuurlijkvan jou, maar sommige andere mensen zouden misschien niet weten wat een CSS is, denk je ook niet? En willen het misschien wel even weten.

[quote:2beccf255f="XXX"][quote:2beccf255f="Thom"]Ja ik snap het maar de velden in mijn formulieren zijn niet allemaal even breed. Als je een padding doet dan worden de velden in Safari die afstand minder breed.[/quote:2beccf255f]

je kunt in je css toch gewoon specificeren hoe breed je invulvelden moeten zijn ?
dan zijn die velden in alle browsers net zo breed …

ik begrijp niet helemaal wat je wilt dat zo’n filter zou doen ?[/quote:2beccf255f]

Nee das niet waar.
Een veld van 200 px breed

• een padding van 2 px
  • een border van 1 pix
    Word overal 206 pixels breed

Alleen in Safari blijft hij 200 pix breed

[quote:2beccf255f=“tennapel”]Helaas, er is geen CSS filter voor Safari.[/quote:2beccf255f]

Thanks, daar hebben we wat aan.

@ martijnG

Ik zocht echt een css filter. Want ik heb al een Javascript logen dat kijkt naar de resolutie en daar afhankelijk van een ander css pakt.

@ BertT
Pff. Ik geloof dat meer dan de helft van de vragen op het forum ‘Webontwikkeling’ gaan over CSS. Jouw reactie legt niet eens uit wat een css filter is, alleen wat css is. Jouw reactie voegt niets toe aan mijn vraag. Daarom maak je de draad alleen maar langer en werk je dus een efficiente oplossing wat tegen.

Thom, Ik weet niet of je deze site al kent, maar zo niet, erg handig om te zien welk filter waar werkt:

http://www.dithered.com/css_filters/css_only/index.php

misschien kan javascript helpen: [code:1:a923b06817]if (safari && document.getElementsByTagName('INPUT')) var el = document.getElementsByTagName('INPUT'); for (i=0; i< el.length; i++) { el[i].style.width = '206px'; }[/code:1:a923b06817] de variable safari word true dmv een browsersniffer (niet bijgeleverd) plaats het script onderaan de pagina net voor </body>

[quote:e3dbd90f6f="mac748"]misschien kan javascript helpen: [code:1:e3dbd90f6f]if (safari && document.getElementsByTagName('INPUT')) var el = document.getElementsByTagName('INPUT'); for (i=0; i< el.length; i++) { el[i].style.width = '206px'; }[/code:1:e3dbd90f6f] de variable safari word true dmv een browsersniffer (niet bijgeleverd) plaats het script onderaan de pagina net voor </body>[/quote:e3dbd90f6f]

Ik zie niet hoe ik hem precies moet gebuiken. Waar weet hij voor welke style het gaat.

@Tennapel
Oh, da’s inderdaad een prima overzicht. Beter kan niet.

Mischien om geduvel te voorkomen, kun je mischien alle boders & margins op 0 zetten, een vaste maat nemen, alsinput kader een gifje of zoiets dergelijks te gebruiken. Het inspringen vervolgens met textintent ( lijhoogte zo hoog als het input veldje hoog moet zijn )

[quote:4b1d2babad="martijnG"]Mischien om geduvel te voorkomen, kun je mischien alle boders & margins op 0 zetten, een vaste maat nemen, alsinput kader een gifje of zoiets dergelijks te gebruiken. Het inspringen vervolgens met textintent ( lijhoogte zo hoog als het input veldje hoog moet zijn )[/quote:4b1d2babad]

Intressant, maar bij Safari zal hij altijd een border maken en een bepaalde hoogte aan het veld geven.
Ik doe die borders en padding juist om het dan maar overal op Safari te laten lijken zodat ik in mijn ontwerp een beetje rekening kan houden met eenzelfe look.

Helaas, ik weet zo dan ook geen andere oplossing :(, suc6 ermee