[CSS] makkelijk correcties doorvoeren

Op dit forum wordt regelmatig de vraag gesteld hoe CSS problemen op te vangen. Vaak werkt het prima in Safari en Firefox, maar dan gooit Internet Explorer (op windows en mac) roet in het eten.

Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan, maar ik gebruik al enige tijd een manier die (redelijk) toekomstvast is door de probleembrowsers te isoleren in aparte stylesheets.

Hoe dat werkt kan je hier lezen: http://www.noipo.org/index.php?id=252

Ik heb het artikel in het Nederlands geschreven, omdat ik regelmatig PB-tjes ontvang met de vraag of ik ergens een goede Nederlandstalige tutorial weet.

Hulde! Is toegevoegd aan mijn CSS bladwijzers.

Weet iemand hoe het zit met IE 7 ?

Binnen kort komt deze namelijk uit voor de pc, en ik vroeg me af of die lui van MS eindelijk wakker geworden zijn en css eindelijk is goed gaan ondersteunen.

[quote:a8d355b793="DannyR"]Weet iemand hoe het zit met IE 7 ? [/quote:a8d355b793]

Niemand, behalve de ontwikkelaars en die posten op: http://blogs.msdn.com/ie/

Ah thx, dat wordt dus nog ff af wachten.

Handig artikel btw, dank daar voor :slight_smile:

idd Hulde!

Zeer goed artikel. Had ik deze maar eerder gehad :slight_smile: Hele week met IE Bugfixes bezig geweest.

Heel goed (zowel het artikel als de post)!

Maar zou er nu nog wat te posten overblijven in Web ontwikkeling (behalve flash-dingetjes dan)?
:wink:

Tnx, goed aangepakt. Het tragische is alleen dat we er allemaal mee gebaat zouden zijn als er wat verder werd gekeken dan naar dat wanproduct van een IE. Versie 7 zal een zekere Safarilook hebben maar nog steeds onwillig zijn om de W3C-standaarden te respecteren.

en bedankt! :lol:

[quote:a96ccbdc4e="dada1958"] Versie 7 zal een zekere Safarilook hebben maar nog steeds onwillig zijn om de W3C-standaarden te respecteren.[/quote:a96ccbdc4e]

Hoe kom je aan deze wijsheid? De ontwikkelaars hebben juist zelf aangegeven op hun blog dat ze de CSS2 W3C standaarden helemaal willen gaan ondersteunen.

[quote:adf757bc70="tennapel"]Hoe kom je aan deze wijsheid? De ontwikkelaars hebben juist zelf aangegeven op hun blog dat ze de CSS2 W3C standaarden helemaal willen gaan ondersteunen.[/quote:adf757bc70]

Noem het maar wijsheid. Ik las het een tijdje geleden bij het naar buitenkomen van de eerste screenshots. Helemaal vergeten de url te noteren. Als ze het daadwerkelijk helemaal gaan ondersteunen zou dat een goede zet van MS zijn en daarmee zullen ze een primeur scoren :slight_smile:
We zullen wel zien, is het niet?

Microsoft heeft zich dus danig aan de W3C standards geconformeerd dat ze er zelfs voor gaan zorgen dat hun HTML-code genererende programma's zoals Visual studio, en misschien ook wel Frontpage, in de nieuwe versies nette code uitspugen. Dit heeft voor MS pas zin als IE met die code om kan gaan, dus ik verwacht dat IE7 de meeste standaarden gaat respecteren.

[quote:df3de55307="dada1958"][quote:df3de55307="tennapel"]Hoe kom je aan deze wijsheid? De ontwikkelaars hebben juist zelf aangegeven op hun blog dat ze de CSS2 W3C standaarden helemaal willen gaan ondersteunen.[/quote:df3de55307]

Noem het maar wijsheid. Ik las het een tijdje geleden bij het naar buitenkomen van de eerste screenshots. […][/quote:df3de55307]

Et voila:

http://www.webstandards.org/buzz/archive/2005_07.html#a000539

Als IE7 W3C volledig gaat ondersteunen (laten we het hopen!) en dus ook een zogenaamde FOS-browser wordt, zullen er dan niet een heleboel sites heel slecht uit gaan zien in IE7?

[quote:61ab60b777="lucasraggers"]Als IE7 W3C volledig gaat ondersteunen (laten we het hopen!) en dus ook een zogenaamde FOS-browser wordt, zullen er dan niet een heleboel sites heel slecht uit gaan zien in IE7?[/quote:61ab60b777]

De geruchtenmolen doet al een tijdje de ronde dat ze de DOCTYPE switching gaan gebruiken: quirksmode zal renderen in IE-explorer ‘oude stijl’ en in standardsmode conform de standaarden; dat wil zeggen dat de DOCTYPE declaratie die je aan het begin van je pagina zet bepaalt hoe IE je HTMl intepreteert. Het ontbreken van een DOCTYPE levert al automatisch de quirksmode.

Mozilla ondersteunt dit verschijnsel ook. doe maar eens appeltje+i in Firefox, dan zie je op de derde regel in welke modus je pagina wordt weergegeven.

Er zullen echter pagina’s zijn die een troep worden; de webmasters van die sites zullen aan de slag moeten. Zie daar de zegeningen van standaarden :slight_smile:

Onder het kopje praktisch heb je het over mensen zonder Mac, en het advies voor Browsercam.

Voor mensen zonder Windows, kun je natuurlijk Browsercam gebruiken, maar dit is een (wellicht beter) alternatief:
http://browsershots.org/

edit

edit

[quote:c9444f5430="djafke"]noipo.org is aan het testen op browsershots.org , hehe betrapt :)[/quote:c9444f5430]

yup … ik heb net m’n stylesheets aangepast. Ik ben vooral benieuwd naar de Linux browsers en ik zie (gelukkig) geen problemen.