Cube probleem met stroom/transformator

Heb net een 4 jaar oude Cube gekregen, nauwelijks gebruikt. Deed het altijd gewoon. Na transport sloot ik hem aan op stopcontact, waarna kortsluiting ontstond in ons net. Cube doet helemaal niets meer, alleen de transformator maakt zacht tikkende geluidjes. Bij de 4-polige stekker aan Cube-zijde kan ik een hele geringe spanning meten van ca. 3,5 volt gelijkstroom en 5 volt wisselstroom. Mijn vraag: is de transformator kaduuk en is dit te repareren of moet dit vernieuwd worden en wat gaat dit kosten :roll:

hmm.. de vraag is of niet mischien de transformator kapot is gegaan omdat er iets anders kapot is gegaan tijdens "het transport". Mischien

Je schrijft:
Na transport sloot ik hem aan op stopcontact, waarna kortsluiting ontstond in ons net.
De stop sloeg eruit, of de vonken vlogen om je oren?

Ik zou zeggen, al je voeding stuk is dan ruik je dat meestal, of er is een zekeringetje in je voeding stuk.
Ruik je voeding is.

Hij is zéér voorzichtig behandeld tijdens transport en ik hoorde alleen een klein plofje uit het stopcontact (wij hebben al wat langer stroomproblemen in huis moet ik zeggen). Trafo ruikt niet en ik heb 'm al gedemonteerd, maar niets te zien, geen enkele schroeivlekje, alles leek heel keurig.

Ik noem maar wat, ik weet niet of de Cube misschien z'n 110 - 230 V schuifje heeft. Iemand op school waar ik zit schoof dat schuifje eens om(op een pc die aan stond) toen zij de voeding ook plof. Maar dat moet je dus wel ruiken, en niet z'n beetje ook.

Tja, zoek eens goed naar een zekeringetje in de voeding, (kleine glazen buisjes meestal) of op het moederbord. (die springen alleen niet zomaar) Er moet een reden zijn. Spanning op het net is wel gewoon goed? 220-240V Anders zou ik in ieder geval z’n stekkerblok met piekbeveiliging kopen voor al je gevoelige elektrische apparatuur.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik je verder niet kan helpen. Als ik hier zelf een Cube had zal ik hem zo openschroeven en er aan meten welke spanningen de voeding moet geven. Je hebt 5V, en 3,5V gemeten. Meestal geven computervoedingen ook een 12V spanning. Hoe dit zit met de Cube heb ik echter geen idee van helaas.

Tikkende geluidjes in de trafo doen mij denken aan een kortsluiting die de hele tijd ervoor zorgt dat de beveiliging aan en uit gaat. Wat is 't tempo van die klikjes? Is het prrrrrttttt, is er iets anders aan de hand, is het klik...secondje of wat, klik... zou 't iets dergelijks kunnen zijn.

Reuktest is echt wel goed, kijk of 't moederbord niet per ongeluk
ergens sluiting maakt!
(ook goed soms. alles openschroeven, licht uit, en in het donker kijken of er ergens iets oplicht
of vonkt)

qua tikkend geluid is het net een tikkend horloge (heel zacht geluid), zegt dat iets? Ga morgen ergens een andere voeding opscharrelen, kijken wat ie dan doet.

Good luck

tja en als je voeding het nog wel doet maar je cube niet, check het vrm bordje op je moederbord, dia kan nl. ook de geest gegeven hebben. Computers altijd aansluiten op een veilig/gefilterd stopcontact

suc6

Voeding bleek inderdaad opgeblazen te zijn, zo bleek na test van electricijnman. Toch merkwaardig, de enige verklaring die ik kan geven is het vervoer geweest, maar er is zeer voorzichtig mee om gegaan. Heb maar ergens een tweedehandsje gescoord. Dank voor de suggesties.