Cube wil niet opstarten vanaf OS9 installatie CD

Ik ben nieuw hier op het forum, hopelijk kunnen jullie me helpen:

mijn Cube draait al een tijdje prima onder 10.3.2, samen met Classic. Omdat letters onder Classic niet anti-alliased waren, doordat ik per ongeluk de systeemfonts had weggegooid (ja dom, ik weet het), heb ik geprobeerd Classic opnieuw te installeren door vanaf de originele CDR op te starten.

Hier ging het mis: opnieuw installeren mislukte, en na een herstart vanaf de OSX DVD werd X opnieuw opgezet. Hierna is het me niet meer gelukt vanaf de harde schijf met de bestaande Classic omgeving op te starten (want 9.0.4, dus blijkbaar is er toch iets opnieuw geïnstalleerd).

Het vreemde is dat als ik vanaf de CDR wil opstarten (dus als opstartschijf wil gebruiken), er de beruchte floppy-met-vraagteken opduikt. In plaats van naar de CDR te gaan, probeert de Mac vanaf de defecte OS9 map op te starten. Zodra de extensies zouden moeten worden geladen bevriest de computer.

Om een lang verhaal kort te maken: kan ik de oude OS 9.0.4 systeem zonder problemen weggooien en dan herstarten vanaf de CD om Classic opnieuw op te zetten???

Als het goed is, zit er bij OSX op de installatie DVD ook OS 9.2.2 bijgeleverd als 'Classic'. Stop de DVD in de sleuf en start dan Software Herstel daar vanaf. Daarmee kan je o.a. Classic teruginstalleren.

Anders zou je kunnen proberen om vanuit OSX de OS9 systeemmap te verwijderen (kijk uit dat je niet de verkeerde pakt) om vervolgens vanaf de OS9 installatie cd op te starten en OS 9 opnieuw te installeren. Na de installatie kan je via Opstartschijf (regelpaneel) aangeven dat je standaard in OSX wilt opstarten. Overigens moet je minimaal OS 9.1 hebben voor Classic.

voor classic te installeren hoef je niet vanaf de cd op te starten. op de osx installatieCD staat waarschijnlijk os9 in het 'restore' pakket. Maar alleen op de CD's die bij een computer zaten zit OS9. Als je Panther of Tiger los koopt staat OS9 er niet bij...

Classic is altijd OS9.2, eerdere versies werken niet als classic, wel als boot-systeem.

Wellicht handig om te weten is dat de antialisfunctie van de fonts wellicht uit ATM kwam, een tooltje van Adobe dat nodig is om postscrip-fonts netjes op scherm en uit non-ps printers te krijgen.

succes

Bedankt voor alle tips. Ik ga het de komende dagen eens uitproberen en houd jullie op de hoogte.

[quote:8d0b791dc9="Deskman"] Classic is altijd OS9.2, eerdere versies werken niet als classic, wel als boot-systeem. [/quote:8d0b791dc9] Nee hoor, 9.1 werkt ook :wink: [quote:8d0b791dc9="Apple website"] Voor de Classic-omgeving van Mac OS X versie 10.2 is Mac OS 9.1 of hoger vereist (Mac OS 9.2.2 aanbevolen). Elke versie van Mac OS 9.0 tot 9.2.1 kan worden bijgewerkt naar versie 9.2.2 met behulp van het regelpaneel 'Programmatuurupdate'. Raadpleeg artikel 75288: "Mac OS 9: beschikbare updates".[/quote:8d0b791dc9]

De oude Classic finder weggesmeten, plús die uit vorige OSX systemen, herstart vanaf CD: floppy-met-vraagteken, CD wordt uitgeworpen, Cube vindt :| ergens een Classic finder (?) en de boel blijft hangen op het moment dat de extensies zouden moeten worden geladen. Raar…

Zou het een probleem kunnen zijn dat ik alleen een extern FireWire loopwerk heb dat CDR kan lezen? Dat was totnutoe nooit een probleem…

[quote:62761da8c9="Kitty_Kitty"]De oude Classic finder weggesmeten, plús die uit vorige OSX systemen, herstart vanaf CD: floppy-met-vraagteken, CD wordt uitgeworpen, Cube vindt :| ergens een Classic finder (?) en de boel blijft hangen op het moment dat de extensies zouden moeten worden geladen. Raar…

Zou het een probleem kunnen zijn dat ik alleen een extern FireWire loopwerk heb dat CDR kan lezen? Dat was totnutoe nooit een probleem…[/quote:62761da8c9]
Als je je Classic onwijs hard nodig hebt, zou ik het volgende doen:
Opstarten in OSX dmv de OSX-dvd (zodat je de opstartschijf goed kan zetten).
Daarna je belangrijke zaken opslaan op een externe schijf.
Via de opstart DVD van ofwel OS9 ofwel OSX de hardeschijf formatteren en daarna eerst OS9 terug installeren en dan OSX ernaast.

Maar wellicht is dat weer iets te rigureus :?