.cue gekoppeld aan VLC MediaPlayer

Ongevraagd werden bestanden als .cue, .srt, .sub bestanden op mijn netwerkschijf gekoppeld aan VLC. Ben geen ervaren MacOSX gebruiker (gebruik Tiger overigens) dus heb geen idee hoe dat zomaar kan. Ik heb .srt en .sub gekoppeld aan Teksteditor zoals ik dat graag zie. Maar dat .cue bestand kan ik alleen aan een applicatie koppelen, terwijl het van mij helemaal niet gekoppeld hoeft te worden, van mij mag het gewoon een onbekend bestand zijn, net zoals .exe bestanden. Iemand een idee hoe dit zo gekomen kan zijn en hoe dit soort dingen in het vervolg te voorkomen?

Als ik mij niet vergis, is dat een (S)VCD bestand. Dus een bestand met video. Hoe dat op je schijf komt weet ik niet. Maar je hebt er een (s)vcd speler voor nodig als VLC om het te bekijken. Een .exe bestand is een windows programma. Windows programma's doe n het niet op een MAC. Alleen met een emulator (een soort nabootsen van Windows) kan dat maar ik krijg het idee dat je dat niet hebt.

.exe bestanden gewoon in je prullenbak. Geen probleem. Het zelfde geldt voor .cue.

En dan vergeet ik je hoofdvraag... Klik met rechtermuisknop (CONTROL-Klik) op info of neem appeltje-i en selecteer open met/open with. Dan verander je het gebruikte prog door op ander/other te klikken. kies het programma dat je wilt. Als dat niet kan, verander je de optie: Recommended Aplications/aanbevolen programma's en daarna kies je Always open with/altijd openen met door het vinkje aan te zetten. In de info kun je dan Change all/verander alles aanklikken.

De nederlandse vertalingen kunnen iets afwijken; gebruik je fantasie daarvoor. Het wijst zichzelf wel uit:-)

[quote:4b8126dd57="Geitekaas"]Als ik mij niet vergis, is dat een (S)VCD bestand. Dus een bestand met video. Hoe dat op je schijf komt weet ik niet. Maar je hebt er een (s)vcd speler voor nodig als VLC om het te bekijken. Een .exe bestand is een windows programma. Windows programma's doe n het niet op een MAC. Alleen met een emulator (een soort nabootsen van Windows) kan dat maar ik krijg het idee dat je dat niet hebt.

.exe bestanden gewoon in je prullenbak. Geen probleem. Het zelfde geldt voor .cue.[/quote:4b8126dd57]

Nee een .cue bestand is een hulp bestand voor -ik dacht- iets als Nero of CloneCD om een image te branden, totaal niets met Video afspelen te maken.
.srt/.sub zijn ondertitel bestanden en open je ERBIJ in het video programma, een .sub bestand wil ik eigenlijk helemaal niet gekoppeld hebben, dus dat het net zoals een .exe bestand onherkenbaar is. Ik had dat ook het meest logische gevonden.
Dat koppelen is me prima gelukt, maar zoals ik al zei, ik wil dat soort dingen niet zomaar gekoppeld hebben, zeker bestandstypen die er geen reet mee te maken hebben.