Curriculum Vitae (CV)

Als opdracht voor school moet ik een CV maken, maar ik zal dit in de nabije toekomst wel nodig hebben.

Nu is mijn vraag of er iemand zelf al een cv heeft gemaakt & die dat eens wil tonen.
Wat is een mooi font - wat zou een mooie bladschikking zijn - …

Dingen die erop moeten komen vind ik wel op het net.
Maar ik zou alles direct goed willen doen.

Dank

Kijk eens op [url]www.werk.nl[/url] daar zijn een heleboel tips te vinden voor het schrijven van een CV. Naast deze zijn er nog vele andere websites met tips over layout, stijl etc.

Bedankt Mic, maar de site is niet 'operationeel' ten gevolge van onderhoudswerken.

het is jouw cv, ik zou zeggen begin met met wat voorbeelden te maken en dan verschillende stylen te gebruiken. je zou het geheel in html kunnen maken en dan met css verschillende stylen maken. daarna kan je het dan printen. de meeste cv's worden kort en bondig op een a4-tje geschreven. je begint vaak met personalia, tenzij het voor een uitzendbureau is dan wordt adresgegevens weggelaten. opleiding werkervaring en levenservaring en evt hobbys. als je solliciteerd gebruik je elke keer een andere cv, tenzij het steeds de zelfde functie is dan kan je het bij een cv houden. zelf gebruikte ik 10pt newtimes en bold voor de kopjes, zodat het op een a4-tje paste.

succes ermee.

daan.

Bureau's houden niet zo van de standaard brieven en cv's. Maak het persoonlijk en kijk niet naar de standaarden die heersen. Jij zoekt werk in een sector waar men juist géén standaard oplossingen zoekt. Verzin iets leuks. Waarom zou een CV niet digitaal kunnen zijn bijvoorbeeld? Een digitale presentatie op CD-rom. Waarom zou een cv geen boekje kunnen zijn? Het zijn maar ideen.

Meestal stuur je er een begeleidende brief bij je cv. Ik zou de brief op een originele manier vormgeven, maar de cvzelf moet zo zakelijk en overzichtelijk blijven ! Dat is immers de referentie die in het bedrijf (hopelijk) meerdere malen zal worden geconsulteerd...

Misschien iets digitaal op een cd’tje…

[quote:d711a4068c="Tom Van Damme"]maar de cvzelf moet zo zakelijk en overzichtelijk blijven ! Dat is immers de referentie die in het bedrijf (hopelijk) meerdere malen zal worden geconsulteerd...[/quote:d711a4068c] Ligt er inderdaad een beetje aan in welke bedrijfstak dat je zit. Ik kan me voorstellen dat je in de vormgevingssector er best wat meer van mag maken, maar vergeet niet : er wordt maar 1 onderdeel van je sollicitatiebrief bewaard, en dat is je CV. Die moet dus gewoon in een hangmap passen :P. Je kunt op die CV natuurlijk wel verwijzingen naar websites o.i.d. maken en daar je kunsten laten zien. Met een online CV kun je het zo gek maken als je zelf wilt (maar hou het overzichtelijk!)

Bedankt voor de tips & reacties. Ik heb er dit al van gemaakt [img:96182d8098]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv.gif[/img:96182d8098]

Ik vind het wat schreeuwerig, plomp.

Gebruik kleinere fonts, meer interlini. Misschien kun je dmv een toevoeging van kleur (subtiel hé) onderscheid maken.
Ik zou ook geen kleinkapitalen door het hele document gebruiken, misschien voor kopjes, maar niet voor alle tekst.
Laat zien dat je weet hoe je een tekst moet vormgeven.

Leuk! Zo'n CV trekt zeker de aandacht.

Tip: je bent al lang lid van de scouts - inmiddels leiding? Dat moet er zeker op dan.

Ik vind het zelf ook niet zo goed, maar van typografie ken ik eigenlijk niets. Dus kan je mss een voorbeeldje geven van font :?

@Els, volgend scoutsjaar ben ik leiding, nu zit ik men laatste jaar als deelnemend lid

Dank

Enne, ik wil niet lullig doen, maar als je spelfouten in je CV hebt, moet je niet zeggen dat je zeer vloeiend Nederlands spreekt en schrijft. Ik zou met die term überhaupt uitkijken bij talen als Nederlands, Engels, Duits en Frans. Dat zijn talen die je gewoon op school krijgt. Kijk, als je op je eindlijst een 10 voor die talen hebt, of een van je ouders Duits, Frans of Spaans is, dan kun je daar wat extra aandacht aan besteden, want dan heb je op alle andere sollicitanten een streepje voor. Wat volgens mij ook zou scoren: maak een kopje vaardigheden, waar talen er een van is. Maar ook programmatuur, want daarmee zul je toch ook veel ervaring hebben opgebouwd?

Zoiets dus:
[b:9f4905d687]Specifieke kennis:[/b:9f4905d687]
Talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits (basiskennis)
Applicaties: Office, Adobe CS, GoLive, Freeway, …
Operating Systems: MacOS, Windows NT

Karaktereigenschappen is een goeie vondst, maar misschien is dat iets wat uit de begeleidende brief moet blijken.

ik kan je in ieder geval aanraden een [url=http://www.bispublishers.nl/htm_cat/Overtypografie.htm]boek[/url] te bestellen waar ik ook erg veel van geleerd heb.

mijn favorite schreeflozen: Furura, Frutiger, Lucida en Optima.
mijn favorite schreven: Sabon en Palantino.

Fonts zijn bijna altijd een persoonlijke keuze van de ontwerper. Maar denk ook aan de ruimte die een tekst inneemt en de ruimte eromheen. Ook de spatiering van letters en de ruimte tussen de regels is zeer belangrijk. De keuze van een font is slechts een element in de schakel.

Overigens, ik weet niet hoe het in Belgie hoort, maar hier schrijven we januari zonder "e"... :oops:

Mooi lettertype zou zijn:
• Cochin
• Papyrus

Wel geinig dat deze topic juist nu opgestart wordt. Ik heb afgelopen week zelf een sollicitant aan tafel gehad (met een mooie CV) en ben zelf met een sollicatiebrief & CV bezig.

Ik kan alleen maar me bij de reacties van Bjorn voegen. Een opbouwende kritiek, neem geen versmallende lettertype. Het cv moet strak en zakelijk zijn, duidelijk en overzichtelijk, dus geen speels cv, ze zitten niet te wachten op speelse lettertype, versmallende, kleinkapitalen.

Gebruik ook links van sites die door jou gemaakt zijn en vertel daar wat meer over (heb je het helemaal alleen vormgegeven of technisch in elkaar gezet, etc) (het ligt er eigenlijk ook aan naar welk functie jij solliciteert)

Na jullie tips & reacties ben ik al tot dit gekomen [img:e430dfe006]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv2.gif[/img:e430dfe006]

Mooi, begint er al op te lijken! Maar vergeet die tip van Suzanne niet. Zet erbij waar die sites te zien zijn.

Ik zie nu trouwens nu dat dit topic in ‘Beeld’ staat. Ik ga hem verhuizen (maar ja, waar dan?).

Dat ziet er al een stuk beter uit!

Bij ‘werkervaring’ zou ik ieder ‘item’ apart zetten door een witregel tussen deze items te laten. Ik denk dat iets beter uitziet.
Ligt het aan mij of heb je alles in een ‘bold’ letter gezet?

denk aan de chronologie. Je meest recente opleidingen/werkervaring eerst. Dus van boven naar beneden: 2004 - 2003 - 2002