Curriculum Vitae (CV)

Ik heb dit met belangstelling zitten volgen. Mischien mag ik een paar opmerkingen maken. karaktereigenschappen zou ik niet in je CV zetten, maar daar iets over schrijven in de bijgaande sollicitatiebrief. Bijvoorbeeld in de zin dat je goed in teamverband kunt werken, je steeds blijft orienteren op nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. Probeer in je CV objectief te blijven en laat het een opsomming zijn van je school- en werkloopbaan, inclusief hobbies. Geef de subjectieve dingen aan in de sollicitatiebrief, want daar schrijf je toch iets wat afgestemd is op de functie waar je naar solliciteert. Nog een advies. Hou je sollicitatiebrief kort en bondig maar laat er wel uit blijken dat je "passie" hebt om de baan te krijgen. Hou er rekening mee dat een personeelschef misschien wel 10-tallen brieven krijgt, en geen zin heeft hele lappen papier te lezen. En nog een laatste: doe er een pasfoto bij.

[quote:6d0f2b7436="PeterK"] En nog een laatste: doe er een pasfoto bij.[/quote:6d0f2b7436]

Niet lullig bedoelt, maar kijk hier onwijs mee uit. Een mooie/goede pasfoto is vrij moeilijk te maken, niet iedereen is fotogeniek.

- Font: Frutiger met een 65 Bold - Witregels zijn toegevoegd

[img:284228f1d6]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv3.gif[/img:284228f1d6]

Eigen werk staat er ook tussen.

@freerksmit ja maar dat maakt toch niet uit, de sollicitatie is toch niet naar fotomodel of zo. een personeelschef selecteert heus niet op uiterlijk, maar op kwaliteit en kennis.

@konijn
Ziet er al heel goed uit. Allen zoals ik al zei zou ik er geen subjectieve dingen in zetten, zoals karaktereigenschappen. maar dat is een keus die je zelf moet maken uiteraard.
stel dat je lui, eigenwijs en een ruziezoeker bent, slordig en nalatig, iemand die zich niet aan regels houdt… dat zou je niet schrijven in je CV.
Zaken als opleiding en werkervaring zijn eenvoudig na te gaan, als de personeelschef of zo referenties wil. karakter is lastiger he…

Succes in ieder geval met het vinden van je job

peter

Ik zou de namen van de bedrijven en de werkzaamheden die je daar hebt gedaan laten lijnen. Gewoon zoals je bovenstaande dingen ook hebt gedaan. Nu is er een ietwat iritante zigzagbeweging waarneembar als je met je ook het blad aftast.

Dit zal dus ongeveer men finale versie zijn: [img:862de1288e]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv4.gif[/img:862de1288e]

[quote:e195ad55c0="PeterK"]@freerksmit ja maar dat maakt toch niet uit, de sollicitatie is toch niet naar fotomodel of zo. een personeelschef selecteert heus niet op uiterlijk, maar op kwaliteit en kennis.peter[/quote:e195ad55c0]

We praten steeds over een personeelchef. Ik ben onlangs afgestudeerd en heb heel wat sollicitaties doorlopen. In 8 van de 10 gevallen is de recruiter een vrouw. Je zou kunnen verwachten dat alles objectief gebeurt. Niets is minder waar, deze dames letten wel degelijk op uiterlijk. Als je zoveel brieven en CV’s bekijkt en een scheiding moet maken dan is het uiterlijk natuurlijk een heel snel middel.

Natuurlijk keur ik dit gedrag niet goed (het slaat tenslotte nergens op) maar het is wel realiteit.

@freerksmit ja die ervaring met vrouwelijke recruiters heb ik niet, als dat zo is dan is dat weinig professioneel. en dat laatste zou je toch mogen verwachten. En zoals het met alle adviezen is, je hoeft ze niet op te volgen maar je moet je eigen plan trekken.

Ik vind dit een prettige brief om naar te kijken. Als je solliciteerd naar een functie waarin je bezig bent met vormgeving dan moet je brief en cv dit ook uitstralen. En dan heb ik het niet over de inhoud maar over het uiterlijk. Mijn eerste ronde sollicitatiebrieven waren basic. Ik heb er weinig succes mee gehad. Eigenlijk kun je niet weten wie je brief leest en hoe dit soort intitiatieven opgepakt worden. Maar dit soort brieven moeten ook qua uiterlijk de nodige aandacht krijgen.

Bedankt iedereen, Mocht jullie nog iets te binnenschieten wat de brief nog mooier kan maken laat het me weten :)

Je maakt nog een onderscheid tussen vakantiejobs en 'de rest', volgens mij moet je dat niet doen. 'De rest' ligt meer bij je opleiding en bij je ambitie. Dus die horen gewoon in het lijstje. Gewoon chronologisch plaatsen. Als de chef wil weten of iets een vakantiebaantje is geweest dan zoekt ie dat maar lekker zelf uit, je opleidingsjaren staan erbij. In feite doet het er niet zoveel toe waar en hoe je werkervaring hebt opgedaan. En als je toch dat onderscheid wilt maken, doe dat dan in de jobomschrijving:

2002 Continental Racks (vakantiejob)
-monteren en plaatsen van rekken.

Zo, dit levert zeker een voldoende op. En een baan.

Okay Elstar, DONE: :D

[img:f22c589fbc]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv5.gif[/img:f22c589fbc]

Ziet er gelikt uit! 8)

Versturen die handel en alvast gaan bedenken wat je met je eerste loon zal gaan doen…

Ziet er goed en helder uit. wat mij opeens opvalt is dat je geen geslacht (M/V) in je CV hebt staan, voor zover je naam natuurlijk ondubbelzinnig aangeeft dat je een man bent.

wat is programmatie? kan je niet beter ontwerp en realisatie gebruiken!

daan.

Kleine suggestie: bij twee bedrijven die je noemt, geef je ook het adres. Dat lijkt me een beetje overbodig, die informatie zal toch wel op de website te vinden zijn? En als iemand zo'n vermelding al wil controleren (onwaarschijnlijk) zal hij toch eerst op de betreffende site kijken. Wat mij betreft mogen die adressen dus weg.

[quote:83f2e70f1b="Tammo80"]Dat lijkt me een beetje overbodig, die informatie zal toch wel op de website te vinden zijn? ... Wat mij betreft mogen die adressen dus weg.[/quote:83f2e70f1b] Ja hé, ik heb hem net aangeraden om die adressen er wel bij te zetten! :P Het is zijn werk, dus als hij zijn CV opstuurt, reken maar dat zijn chef die sites gaat controleren.

Zo zie je maar weer dat een CV heel persoonlijk is en dat je vooral niet moet luisteren naar advies van anderen :P

Ik ga die adressen er wel bij laten staan. Geslacht is ook toegevoegd Ook heb ik de kennis wat aangepast.

[img:a9ffb07494]http://users.pandora.be/rabbit_design/cv6.gif[/img:a9ffb07494]

[quote:3f482622ee="konijn"]Ook heb ik de kennis wat aangepast.[/quote:3f482622ee] Hartstikke goed.

Heb je misschien nog meer vrijetijdsbesteding & activiteiten waar je volgende werkgever van onder de indruk kan zijn? Ooit een excursie georganiseerd of leiding geweest in een scoutingcamp? Juist organisatietalent en zelfstandigheid moeten blijken uit dit soort ervaringen. Zeker nu je nog niet echt veel werkervaring hebt.

Verder ben ik het eens met de kritiek op ‘Karaktereigenschappen’. Het kan wel in een CV, maar dan zul je het in je brief moeten kunnen aantonen. Stel je voor dat ze er in een sollicitatiegesprek naar vragen: Hoezo sociaal en contactvaardig?
Dan moet jij in je brief geschreven hebben of in je gesprek vertellen dat je inmiddels gevraagd bent om groepsleider bij de scouting. Of zoiets, verzin zelf maar. Maar het punt is: alles wat je in je CV zet, moet aantoonbaar zijn. En dat is met karaktereigenschappen nogal tricky.