Cursor editor voor Mac

Hallo allemaal, ik wil graag cursors (muisaanwijzers dus) zelf maken. Op windows deed ik dit vroeger altijd met IconArt, maar voor Mac kan ik niets vinden. Het hoeven niet per sé animated cursors te zijn.

Wie weet er iets?

Ik heb wel eens cursors gemaakt in photoshop ;)

Door mijn Photoshop (CS4) wordt .cur anders niet herkend.

.cur is de extensie die onder Windows gebruikt wordt voor cursorbestanden; het lijkt me sterk dat ditzelfde formaat gebruikt wordt door Mac OS X. Misschien [url=http://stackoverflow.com/questions/72032/creating-cursor-rsrc-files-on-mac-from-png]deze thread[/url] even doorlezen?

.crsr schijnt het dus te zijn voor Mac? Maar ik wil voor een website de cursors maken en Safari ondersteunt wel .cur en ik denk niet dat Internet Exploder en de andere Windows-browsers .crsr zullen ondersteunen.

Ik denk dat het niet duidelijk was dat het voor websites was...

[quote:8d13d61925="voor een apple en een ei"]Maar ik wil voor een website de cursors maken[/quote:8d13d61925] Inderdaad, dat was tot nu toe niet duidelijk :)

In dat geval … Ik zou niet goed weten welk programma je zou kunnen gebruiken, behalve dan Teksteditor als je dit en dit even tot je neemt :slight_smile:

Of wacht eens even … ik herinner me ineens dat Iconographer Windows-icons kan maken. Of het ook cursors aankan weet ik zo snel niet, maar je kunt allicht kijken.

Heb gekeken, maar Iconographer kan helaas geen Windows-cursors aan. :(

Een cursorbestand is niet meer dan een icoonbestand met iets andere waardes voor een paar bytes in het bestand. Wat je dus zelfs nog zou kunnen proberen is om een icoon te maken en dan het bestand te openen in een hex editor zoals [url=http://www.suavetech.com/0xed/0xed.html]0xED[/url]: door de tweede byte de waarde "2" te geven en dan bytes 11 en 12 te gebruiken om de x-coördinaat en bytes 13 en 14 voor de y-coördinaat van de hotspot aan te geven (de oorsprong van het coördinatenstelsel is linksboven), [i:9d7ff21920]zou[/i:9d7ff21920] je een cursor moeten hebben. (Ik vermoed dat je voor de coördinaten bytes 11 en 13 op 0 moet zetten en dan in 12 en 14 respectievelijk de x- and y-coördinaten kunt zetten, als je cursor tenminste niet meer dan 256 pixels breed is.)

Wel een paar waarschuwingen: doe dit alleen met een kopie van je originele bestand, want als je het niet goed doet, is er een hele grote kans dat je het bestand kapotmaakt. [b:9d7ff21920]Gebruik een hex editor daarom ook niet om in welk bestand dan ook te klooien![/b:9d7ff21920]