Custom icons op mappen lukken niet

Ik ben sinds een maand trotse bezitter van een Macbook pro (m'n eerste mac)

Wat me echter nog steeds niet is gelukt is het aanpassen van iconen. Voor bijvoorbeeld normale mappen.
Heb ontzettend veel gegoogled, gezocht op het forum… etc. Alleen lijkt de standaard manier van slepen (of plakken) naar het info venster maar niet te lukken!

Ik krijg een “.jpg file” icoon te zien of een “.icns file” icoon… maar dus niet het icoon zelf.

Wat doe ik verkeerd?

Bij voorbaat dank voor het antwoorden!

[i:986ebb938b](ik gebruik nu snow leopard, bij leopard (die had ik vorige week nog, lukte het me ook niet))[/i:986ebb938b]

Je kan het doen met CandyBar, maar dat is een betaald programma. Je kan dan wel gelijk ALLES aanpassen, kleur van je dock, Statusbalk, mappen en zelfs programma's! (mijn dock bv. heeft nu een zwarte glans, matcht mooi bij mn achtergrond)

Maar als je wat dieper in je mac gaat graven vind je ergens al die iconen. Als je die dan vervangt met het icoon wat je wil hebben, dan laat hij voortaan die iconen zien. Ik weet niet precies waar ze staan, maar dat is vast wel te googlen (zit nu op een XP-machine)

Maak wel een back-upje van je oude iconen, voor het geval dat.

(Candybar werkt volgens hetzelfde principe, alleen dan volautomatisch en zet ook je originele files weer terug, mocht je dat willen.)

PS. Heeft, nadat je dat icoon naar 't info-venster heb gesleept, een herstart al gewerkt?

[quote:3a6126710c="VlamMans"]Je kan het doen met CandyBar, maar dat is een betaald programma. Je kan dan wel gelijk ALLES aanpassen, kleur van je dock, Statusbalk, mappen en zelfs programma's! (mijn dock bv. heeft nu een zwarte glans, matcht mooi bij mn achtergrond)

Maar als je wat dieper in je mac gaat graven vind je ergens al die iconen. Als je die dan vervangt met het icoon wat je wil hebben, dan laat hij voortaan die iconen zien. Ik weet niet precies waar ze staan, maar dat is vast wel te googlen (zit nu op een XP-machine)

Maak wel een back-upje van je oude iconen, voor het geval dat.

(Candybar werkt volgens hetzelfde principe, alleen dan volautomatisch en zet ook je originele files weer terug, mocht je dat willen.)

PS. Heeft, nadat je dat icoon naar 't info-venster heb gesleept, een herstart al gewerkt?[/quote:3a6126710c]

Bedankt voor de snelle uitgebreide reactie.
Echter het enige wat ik voor elkaar wil krijgen, is gewoon een map een ander icoon geven…
De standaard iconen wil ik dus niet aanpassen.

Ik weet dat dit zonder Candybar kan, echter lukt het dus niet.

Een herstart maakte helaas niks uit :frowning:

Sylvan,

je selecteerd je bestand of map. Met cmd+ i krijg je de info . Linksbovenaan in dat venstertje staat het icoon waarmee de map of het bestand verschijnt in je finder.
Je kan nu een andere afbeelding met kopieren en plakken of slepen daarnaartoe halen.
Houd wel een kopie van het oude bestand bij als je ooit nog eens terug wil.

mvg
mowat

[quote:e9a32c9990="mowat"]Sylvan,

je selecteerd je bestand of map. Met cmd+ i krijg je de info . Linksbovenaan in dat venstertje staat het icoon waarmee de map of het bestand verschijnt in je finder.
Je kan nu een andere afbeelding met kopieren en plakken of slepen daarnaartoe halen.
Houd wel een kopie van het oude bestand bij als je ooit nog eens terug wil.

mvg
mowat[/quote:e9a32c9990]

Mowat, helaas werkt dit dus juist niet… dus hier zoek ik een oplossing voor :frowning:

Probeer het eens via kopiëren en plakken.

Je kopieert de afbeelding via het snelmenu en vervolgens open je het info venster van het bestand/pictogram wat je wilt vervangen. Dan selecteer je in het menu “wijzig” de optie “plak”. Let op: je moet wel het “kleine” pictogram helemaal linksboven selecteren, je ziet dit ook als het geselecteerd is doordat er een randje om de afbeelding heen komt te staan.

Overigens hoef je niet perse het origineel te bewaren. Als je terug wilt naar het origineel dan “knip” je gewoon het gewijzigde pictogram, het origineel zal dan weer verschijnen.

Als het gewoon een afbeelding is die je als icoon wilt gebruiken zul je het inderdaad op een andere manier moeten doen. Zorg er dan voor dat je een .png-file heb. .jpg is niet zo mooi.

Open die png gewoon met voorvertoning. Alles selecteren, vervolgens kopieren en je kunt dan naar de desbetreffende map gaan. Daar het infovenster oproepen. Eén keer op het icoontje linksbovenin klikken. Zodat er een blauwe gloed rond verschijnt. En vervolgens kun je plakken.

Dit werkt naar mijn weten ook bij icns-files

Pas als bij het te gebruiken icoon in zijn infovenster het icoontje zelf ook linksbovenin staat, dan kun je pas de methode gebruiken die al eerder is beschreven. Namelijk selecteren (dus blauwe gloed rondom), kopiëren, en plakken in het infovenster van de map.

Schopje...

Is er al een oplossing? Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Ik heb een .icns gemaakt voor m’n time machine schijf. Bij andere partities op dezelfde harde schijf kan ik wel custom icons zetten, alleen op de Time Machine partitie dus niet.

Het enige verschil is dat ik de andere .icns bestanden heb gedownload, terwijl ik die voor TM zelf heb aangepast. Maar ik kan geen verschillen ontdekken tussen mijn aangepaste bestand en de gedownloade.

Heeft iemand een idee waar 't dus aan kan liggen?

Mijn resultaat:
[img:c836f68f48]http://www.gerwinbosscha.nl/images/icns.png[/img:c836f68f48]
[size=9:c836f68f48](Links dus het .icns bestand, rechts de TM schijf)[/size:c836f68f48]

Er blijft naar alle waarschijnlijkheid niets anders over dan dat je iets te veel hebt veranderd aan het icon, en Mac OS X zegt dat het feest niet doorgaat. :wink: :finderoud: :apple: :wink: Hij is ook wel heel streng wat dat betreft, heb ook al eens een zelfgemaakte icon geprobeerd, ging ook niet.

Nou viel op zich wel mee. Ik heb eigenlijk de icon helemaal opnieuw opgebouwd. Nieuwe png gemaakt in Photoshop, deze met behulp van Icon Composer (van Apple zelf) opgeslagen als .icns. Ik heb dit vaker gedaan, met meerdere icons, maar nog nooit een probleem als dit gehad. Was allemaal nog wel in 10.5, zou 10.6 er nog weer anders mee omgaan?

Ik heb nog even goed gekeken en ben er nog steeds niet uit, maar heb wel een verschil ontdekt tussen mijn eigen gemaakte icoon en die ik gedownload heb.

Als ik Toon info van beide klik, dan zie ik dat bij m’n eigen icoon linksboven .icns bestandsicoon staat, terwijl bij de gedownloade iconen al het icoon zelf staat. Ter verduidelijking een afbeelding:

[img:a0aa469252]http://www.gerwinbosscha.nl/images/icns2.png[/img:a0aa469252]

Nu heb ik het idee dat het wel eens hieraan kan liggen. Weet iemand hoe ik dit goed krijg. Ik werk met Photoshop en de Icon Composer van Apple.