CYMK vs. RGB

Ik ben nu een pooster aan 't maken en zit een beetje in de knoei met de kleuren. Ik wil graag een beetje felle kleuren (zoals fel groen) gebruiken (als letters), maar die zijn niet beschikbaar bij CYMK (die kleuren moet je toch gebruiken als je je poster later wilt gaan drukken/printen??). Is hier een oplossing voor??? En hoe kan ik ervoor zorgen dat Indisign ook gelijk de foto's die ik op m'n poster stop in CYMK laat zien???

Inderdaad, als je je bezighoudt met printwerk, moet je altijd CMYK gebruiken, dit zijn namelijk drukkleuren, RGB is feller, dat komt omdat dat lichtkleuren zijn. Wanneer je die in je printwerk gebruikt heeft dat als uitwerking nog wel eens dat het er als zwartwit uit komt zetten. Als je in printwerk echt felle kleuren wilt gebruiken, kun je denken aan PMS kleuren (voorgemengde kleuren) maar voor een postertje is dat misschien wat aan de dure kant, tenzij je er maar twee van gebruikt.

Als je foto’s in je poster gaat stoppen is het raadzaam om ze gewoon van tevoren in Photoshop o.i.d. al om te zetten naar CMYK, dan krijg je daar later ook geen gedoe mee…

Wil je knettergroen gebruiken dan moet je het zoeken in een aparte pantonekleur, of in CMYK een groen met veel geel er in in CMYK maken. Gebruik in ieder geval niet het RGB gifgroen in de hoop dat dat er na omzetting in CMYK vast wel goed uitziet. Dat is tamelijk donker groen ...

Het tweede deel van je vraag is mij volslagen onduidelijk. In ID CS kun je een profiel en een instelling aan je doc geven (CMYK of RGB en een specifiek kleurprofiel). Maar je ziet altijd RGB.

Aanvulling: erg handig is dat je in ID als je een kleurprofiel gebruikt je volledig in RGB kunt werken en daarna als CMYK laten uitvoeren met bijbehorend profiel. En ik kan jullie uit ervaring melden dat dat prima werkt.

[quote:5d3feeb7f6="Deskman"]Aanvulling: erg handig is dat je in ID als je een kleurprofiel gebruikt je volledig in RGB kunt werken en daarna als CMYK laten uitvoeren met bijbehorend profiel. En ik kan jullie uit ervaring melden dat dat prima werkt.[/quote:5d3feeb7f6]

Maar waarom dan niet gewoon voor zekerheid gaan en in Photoshop je beelden (volgens profiel) naar CMYK omzetten (en stel dan gelijk je resolutie in zoals je wilt dat het wordt gedrukt)?
Indien je uiteindelijke resultaat van je werk altijd langs de drukker moet, voorkom je een hoop problemen!
Zorg gewoon dat je uitgangspunt goed is! Stel dat een ander ineens je werk moet overnemen? Je ineens een andere drukker nodig hebt? Geen mens die weet wat je aanvankelijk bedoelde en een ander zal de beelden omzetten zoals je juist niet wilde!

Het hangt er van af. Maar ik heb het me afgeleerd. Ik was ik XPress altijd heel braaf. Een reisgds die ik kreeg aangeleverd besloeg 27 CD's. Toen ik er klaar mee was waren het er nog 4. Alles netjes in uitsnede en resolutie zetten, keurig profieltjes aanhangen etc.

Ik zorg nu ook wel dat mijn beeld in orde is (in RGB), maar als je PDF maakt uit InDesign dan wordt dat hele proces van omzetten naar CMYK met profiel, uitsnede maken en resolutie eventueel terugzetten geautomatiseerd. Heel betrouwbaar. Je moet alleen met de drukker wel het juiste profiel hebben afgesproken.

Op het scherm wordt je van CMYK foto’s toch niet wijzer, eerder het tegendeel. Ik controleer wel of de plaatjes binnen de kleurruimte passen, en bewerk ze zonodig en geef ze mijn monitorprofiel mee, maar veel meer doe ik er niet meer mee.

Zo te lezen is het weer eens tijd voor een cursus ColorManagemant!!! :wink:

[quote:3475dd7661="FreekMac"]Zo te lezen is het weer eens tijd voor een cursus ColorManagemant!!! :wink:[/quote:3475dd7661] Kan je nooit voldoende aandacht aan besteden. Ben er in '95 en '96 nog vollop mee in de weer geweest, toen i.c.m. Live Picture, een revolutionair beeldbewerkings pakket dat als eerste werkte met kleurprofielen die ik kreeg van mijn lithograaf (drumscanner), drukkers (persprofiel) en de monitor. Bewerken in RGB met behoud van de kleurruimte en uitvoeren met het juiste profiel van een drukker. Destijds stond e.e.a. nog in de kinderschoenen, doe er nu niets meer aan maar vind het wel nog zeer interessant. Nadat Live Picture ter ziele is gegaan heeft Adobe veel features overgenomen zoals het bewaren van bewerkingen in lagen enz.

[quote:a26c1d7b2f="FreekMac"]Zo te lezen is het weer eens tijd voor een cursus ColorManagemant!!! :wink:[/quote:a26c1d7b2f]

Lees dan gelijk even verder: http://www.publisher.ch/heft/033/mayerle_cms.php3

Kun je gelijk je Duits even opfrissen… :stuck_out_tongue:

Ik heb de ervaring dat als je print naar een "goedkoop" printertje en je zet de kleuren van tevoren om naar cmyk, de kleuren er minder fris uitkomen dan dat je ze in RGB laat en de printer zelf laat omzetten naar cmyk. Voor drukwerk is dat anders; die zijn helemaal georiënteerd op cmyk. Heeft iemand anders die ervaring ook of ben ik de enige? Het gebruik van PMS kleuren in CMYK leidt vaak tot teleurstellingen omdat die kleuren niet bedoeld zijn om in cmyk te drukken. In print willen ze er nog wel eens beter uitzien omdat de kleurruimte van een eenvoudig printertje vaak groter is als van een drukpers. :apple:

Voor alles behalve drukwerk kun je RGB gebruiken. Ook je printer zal met RGB de beste resultaten behalen. Uitzondering is natuurlijk een froofprinter die er juist voor is om kleur uit te draaien zoals het er in druk uit gaat zien. Maar die zijn dan ook ingebed in een colorsync werkomgeving. Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen manier om de kleuren in de pas te houden. Meestal zit er in je printerdriver wel de mogelijkheid om iets van colorsync te gebruiken zodat camera - beeld - print goed op elkaar aansluiten. Wil je echt controle over wat er gebeurt dan zul je je verder moeten verdiepen in de wereld die Colormanagement heet.

Pantone-kleuren zijn kleuren die volgens een vaste receptuur uit inkt gemengd worden en ook als aparte kleur gedrukt. Ga je die kleur ‘samenstellen’ uit CMYK dan kom je vaak bedrogen uit. Veel kleuren uit de Pantone-waaier kunnen eenvoudigweg niet in CMYK opgebouwd worden.

Ok, thnx Ik ga alles in CYMK doen (maar het drukken gebeurt bij mij gewoon in een copyshop....)

Met alle respect, ik ben fotograaf en geen ontwerper - van Pantone weet ik weinig-, maar volgens mij is het toch echt het beste om zo lang mogelijk in RGB te blijven werken. Pas ColorManagement toe op je hele systeem en je app's. Verdiep je er 's goed in als je serieus met kleur bezig bent. Dankzij goed toegepast ColorManagement is ons resultaat in print, plot, druk zeer voorspelbaar. WhatYouSeeIsWhatYouGet! Check de volgende sites: http://www.nidf.nl http://www.colormanagement.nl http://www.isi.nl

@FreekMac Ik kan je niet meer helemaal volgen hoor... Ik had eigenlijk het idee dat je mijn opmerking om in RGB te werken maar niks vond. Maar je laatste postje is weer erg 'RGB-minded'. Het begint weer interessant te worden. Verklaar u nader... :oops:

Overigens even heel in het kort: zet een beeld om van RGB naar CMYK en dan weer naar RGB en je bent een flink deel van je kleurverzadiging kwijt. Alleen daarom al zou je origineel beeld altijd in RGB (of LAB) moeten bewaren.

[quote:afb0dd9bd9="Deskman"]@FreekMac Ik kan je niet meer helemaal volgen hoor... Ik had eigenlijk het idee dat je mijn opmerking om in RGB te werken maar niks vond. Maar je laatste postje is weer erg 'RGB-minded'. Het begint weer interessant te worden. Verklaar u nader...[/quote:afb0dd9bd9]

SoSorry Deskman voor de veroorzaakte verwarring. Ik ben er juist voorstander van om in RGB te werken. Mits ColorManagement goed toegepast wordt is dit een zeer betrouwbare workflow. Op het moment dat ik foto’s lever heb ik meestal geen zekerheid over de eindtoepassing (drukproces, papier etc). In RGB blijft je kleurruimte zo groot mogelijk. De definitieve kleurseperatie voor drukwerk mag wat mij betreft plaatsvinden bij degene die over persprofielen beschikt. Als wij tóch omzetten naar CMYK, dan gebeurt dit pas als de foto geheel klaar en gecorrigeerd is in RGB. Het standaardprofiel daarvoor is bij ons, indien er geen nadere specificaties gegeven worden, Euroscale Coated v2. We leveren bij de opnamen ook altijd informatie mee omtrent kleurgebruik.
Wat ik graag zie (en wat bij ons ook meestal praktijk is) is dat mijn opnamen er op beeldscherm net zo uitzien als een goede print via m’n inkjetprinter, een plot, een fotoafdruk (alle 3 vanuit RGB aangestuurd) en drukwerk. Uiteraard rekening houdend met het feit dat je naar verschillende media kijkt. Perceptueel (dus de indruk) moet 't hetzelfde zijn.
Vanuit RGB werkt dat absoluut beter dan vanuit CMYK.
ColorSync en apps goed inregelen, monitoren regelmatig calibreren, werkplekverlichting constant, ‘saai’ grijs buroblad op de monitoren, vaste RGB werkruimte (AdobeRGB1998), div instellingen naar uitvoerapparaten goed instellen. Standariseren en zoveel mogelijk automatiseren. Koppie erbij houden (meten is weten), maar in principe kunnen alle fotografen hier ‘blind’ varen op het beeldscherm.

Ben wel benieuwd hoe dit voor vormgevers ed werkt. Wij hebben maar met 1 type bestand te maken (foto). Niet met logo’s, huisstijlen, lettertypen etc. Hoe is ColorManagement daarbij het beste toe te passen?
Vraagje voor Erik?

[quote:222a8441e9="FreekMac"]Ben wel benieuwd hoe dit voor vormgevers ed werkt. Wij hebben maar met 1 type bestand te maken (foto). Niet met logo's, huisstijlen, lettertypen etc. Hoe is ColorManagement daarbij het beste toe te passen? Vraagje voor Erik?[/quote:222a8441e9]

Wij zijn aan de goden overgeleverd…
Dit is voor velen nog een groot moeras. Vooral omdat er zo weinig is afgesproken en er zo veel mogelijk is. Pantone naar CMYK omzetten is bijvoorbeeld een hachelijke zaak. Om maar een voorbeeld te geven:

Bedrijf heeft huisstijl in twee kleuren. Als het tegenzit hebben ze door iemand RAL-kleuren voor deuren en kozijnen laten uitzoeken, die zijn dan met een Pantonewaaier in de hand weer benaderd voor het briefpapier en dat logo moet nu gebruikt worden in een 4-kleuren folder.

Donkergroen met blauw…

Je mag blij zijn als je dat nog betaald krijgt. Dit kan haast niet goed gaan, behalve als je de zaken kunt controleren. Maar als je het schilderwerk nog nooit gezien hebt dan weet je werkelijk niet wat je hier mee moet beginnen.

Evenzo leuk zijn foto’s die op het scherm in CMYK aangepast zijn. Probeer daar maar weer eens iets leuks van te maken…

[quote:7c094cc08b="Deskman"] Evenzo leuk zijn foto's die op het scherm in CMYK aangepast zijn. Probeer daar maar weer eens iets leuks van te maken...[/quote:7c094cc08b]

Yep, dat behoort dus tot de ergste nachtmerries. Liefst nog met een raam reflecterend in de monitor.

Evengoed benieuwd hoe de workflow in de ontwerp- en dtpfase geoptimaliseerd kan worden. Ik lees en zie af en toe dingen die tenenkrommend zijn. Dikke kans dat alle mogelijkheden voor goed colormanagement er liggen, maar dat het een beetje ondoorzichtig is waardoor het moeilijker toepasbaar is. Toch zou ik iedereen die hiermee bezig is adviseren een workshop oid te volgen. Wordt er altijd wijzer van, voorkomt teleurstellingen en frustraties. Geeft tijdswinst, zekerheid en een beter resultaat.

[quote:75fabaf94c="Deskman"] Evenzo leuk zijn foto's die op het scherm in CMYK aangepast zijn. Probeer daar maar weer eens iets leuks van te maken...[/quote:75fabaf94c]

Toch kan ik me goed voorstellen dat je dat wél doet.

Om maar eens bij de reisgidsen te blijven: Je corrigeert de fiijne foto van het hotel met zwenbad “globaal” in RGB, dus wit en zwartpunt, gamma, kleurbalans etc.

Resolutie en formaat aanpassen, omzetten naar LAB kleuren en het L kanaal opscherpen met “unsharp mask”

Dan zet je de foto om naar CMYK, en ga je selectief corrigeren. Dus het gras wat groener, het zwembad en de lucht wat blauwer en de begonia’s wat roder.

Dan weet je precies hoe je foto er in je reisgids uit komt te zien.

En dat is uiteindelijk wat je wilt…

Als een foto opgeleukt moet worden kan dat wel, hoewel ik daar maar heel spaarzaam gebruik van maak. Maar ik krijg vaak 'tweedehands' beeldmateriaal. Drumscan die al 5x van formaat gewisseld is en waar iedereen al zijn creatieve plasje op gedaan heeft. Allemaal een beetje blauwer water en een beetje sterkere lucht. En dan het archief in voor later. Daar kun je dus nooit meer iets neutraals van maken...

Ik moet je zeggen dat ik dat vogelen meestal wel in Lab doe / deed. Hmmm. Linocolor, why did you leave us… Maar dan nog. Ik zou het eens moeten uittesten, maar ik denk dat ik dan nog steeds met een 90% RGB workflow uit de voeten kan.
[/spellingcheck]

@EagerB0bNerd: Zoals jij het beschrijft heb ik daar ook geen probleem mee. Het scheelt wel of je dat met verstand van zaken doet. Ik heb aardig wat berichten van je gelezen, je bent 's bij Erik in de leer geweest. Maakt duidelijke keuzes om je beeld onder controle te hebben. Kortom, je hebt de zaak goed op orde. Finishing touch in CMYK is dan best 'te verantwoorden'. Het is m.i. ook niet zo dat 1 manier heilig is (wie zegt dat ik 't goed doe? Ik probeer wel bij te blijven en hier en daar kennis over te dragen - ook aan klanten). Daarom zegt NIDF.nl bv soms net iets anders als bv Colormanagement.nl. Punt is vooral dat velen de boel niet onder controle hebben en regelmatig tegen teleurstellingen aanlopen. En dan denk ik: ga je licht opsteken en investeer in ieder geval tijd en energie in ColorManagement.