Dark Wake: wie heeft hier ook last van?

Hoe veel mensen hebben er hier last van ‘Dark Wake’?
Dat wanneer je je mac in sluimer hebt gezet dat ie daar af en toe uit komt?

Het is misschien wel mijn grootste Apple ergernis.
Door omstandigheden kwam ik er achter dat mijn iMac het niet doet als ik opnieuw opstart, maar dan niet inlog - en er dus geen software actief is.
Het is dus echt een software iets dat het veroorzaakt, lijkt mij.

Wat heb je hier allemaal aangevinkt staan? De tweede en vierde optie kunnen er namelijk voor zorgen, dat je mac ineens wakker wordt.

Ik kan de 3e optie wel weer eens uitzetten, maar dan werkt 1 van mijn apps op mijn telefoon niet meer.
Gelukkig gebruik ik Remote+, de bewuste app, zelden, dus wellicht is het de moeite.

Edit:
Het ziet er bij mij zelfs anders uit.
Ik heb 5 opties.

Ik hoop dat het werkt. Anders komen we weer uit bij de ‘deep sleep’ frustraties van macOS.

Heeft het zin als ik update naar macOS 12?
Mijn intel iMac heeft nu nog macOS 11.6.

Dat durf ik niet te zeggen. Ik kom niet verder dan Catalina :stuck_out_tongue:

je kan wel eerst eens je SMC resetten en eens rebooten in Safe Mode. dat wil ooit wel eens helpen bij slaap-problemen.

Wat was SMC ook alweer?

Mijn computer lijkt minder vaak aan te gaan, maar doet dat dus nog steeds ongewild af en toe.

Zie hier:

Ah, bedankt!

In mijn geval moet ik dit doen:

Desktopcomputers

1. Schakel de Mac uit en haal dan de stekker uit het stopcontact.
  2. Wacht 15 seconden en steek dan de stekker weer in het stopcontact.
  3. Wacht 5 seconden en druk dan opnieuw op de aan/uit-knop om de Mac in te schakelen.

Idd… Makkelijker kan het niet :slight_smile:

Ik ga het nu doen.

Van de week laat ik dan wel weten of mijn computer dan beter ‘slaapt’.

:+1: succes gewenst

Het lijkt een beetje geholpen te hebben.
Mijn computer gaat nog steeds wel eens ‘aan’ / uit slaapstand zonder dat ik dat wil, maar het komt wél minder vaak voor.
Dus da’s op zich al best fijn.

Ik heb inmiddels ook macOS 12.1 en daar gebeurt het ook, dus het ligt niet aan de versie van mijn OS, vermoedelijk.

Waarom laat je mac in slaapstand staan?

Hij wil wat nuttigs doen met de energie van de zonnepanelen op zijn dak. :slight_smile:

1 like

Blijkbaar, ik ga mijn pc of Mac nooit in slaapstand zetten

Wellicht wat offtopic, maar ik ben nieuwsgierig:

@dieter_31 Wat doe jij met je smartphone als je die niet gebruikt? Zet je die helemaal uit?

Lees eens goed wat ik schrijf MAC geen iPhone :wink:

Ik heb heel goed gelezen wat je schreef.
Ik stel een wedervraag.

Om toch maar antwoord te geven:

Ik ‘laat’ mijn computer niet in slaapstand staan. Ik zet 'm in slaapstand of ik laat 'm in slaapstand gaan.
Wanneer mijn manier van computergebruik het zou toelaten om het apparaat vaker uit te zetten dan zou ik dat doen.
Zo is het ook zo dat ik mijn iMac uitzet als ik zeker weet dat ik 'm voor x aantal uur niet ga gebruiken. Daarnaast gebruik ik mijn computer ook niet voor elk wissewasje.

Toen ik mijn eerste computer kocht, de laatste 17" inch intel iMac op dat moment, vroeg ik ook hoe het zat met de zuinigheid van het toestel. Besturingssystemen zoals Windows waren toendertijd veel minder handig in het stand-by zetten van het systeem. Ik gebruik een iMac, omdat die zuiniger in het gebruik zijn.

Het is alleen wel zo dat ik veel programma’s draai op mijn computer. Ik heb nu ook 20 programma’s open staan. Het is geen doen om die elk x uur opnieuw op te starten, omdat veel programma’s (bijvoorbeeld Apple Muziek) sufweg niet onthouden waar ze zijn gebleven (in tegenstelling van browsers, die bijna alles lijken te onthouden wat je gedaan hebt, mijn Firefox onthoudt netjes wat ik open had staan.), wat er voor zorgt dat ik veel tijd verlies als ik bijvoorbeeld nog mijn computer aan moet zetten.

De slaapstand staat ingesteld op 5 minuten.
Ik kan nog wel even doorgaan. Ik weet niet of ik je vraag zo beantwoord. Laat maar weten.

Het tussendoor wakker worden bestaat nog steeds. Als ik gebeld word op mijn telefoon dan komt mijn computer ook uit slaapstand om aan te geven dat ik gebeld word. Een beetje vreemde functionaliteit, lijkt me, aangezien ik waarschijnlijk niet in de buurt van mijn computer ben als ie in slaapstand staat?
Ik merk ook dat ie aangaat als ik een SMS / iMessage bericht stuur. Bij ontvangst weet ik het niet zeker.

Wellicht moet ik dus kijken naar die functionaliteit tussen de iPhone en de iMac. Dat daar ergens het probleem ligt.