De laatste tijd heb ik het er met meerdere mensen van Apple Support over gehad.
Van alles gedaan, zoals macOS opnieuw installeren.
Het laatste wat ik heb gedaan is de SSD wissen, macOS installeren, migratieassistent gebruiken om apps en data terug te zetten. Klaarblijkelijk wordt dit een ‘clean install’ genoemd, maar ik ben nu al half vergeten wat precies het verschil is met enkel macOS opnieuw installeren.
Het was best een gedoe. Ik weet nog niet of het probleem nu opgelost is. Dat moet ik nog fatsoenlijk testen.
Een ander iets wat we gedaan hebben is de instellingen van mijn iMac aanpassen. Als ik nu het scherm uitzet, gaat het apparaat meteen op slot. Ik heb mijn wachtwoord ook veranderd in iets makkelijks (voorheen was het zo ingewikkeld dat ik er zelf fouten in maakte… niet handig). Mijn Apple ID is nog steeds een goed wachtwoord, dus enkel als iemand fysiek toegang heeft tot mijn computer is er een beveiligingsrisico (en dan heb ik grotere problemen).
Dat lijkt te werken. Meteen naar inlogscherm / screensaver op 5 minuten, bij energiestand (schakel beeldscherm uit na) staat 6 minuten.
Ik zal er aan moeten wennen dat ik nu weer vaker mijn wachtwoord in moet geven, maar als ik dan van die Dark Wake af ben, dan ben ik blij.
Echter, als ik dit meteen had kunnen doen zonder al dat gedoe met opnieuw installeren dan had ik dat liever gehad.
Ik laat weten of het gelukt is in mijn volgende ‘antwoord’ / post / bijdrage.