Dark Wake: wie heeft hier ook last van?

Dan moet je inderdaad eens kijken of Handoff uitschakelen voor jou een optie is.

Ga in het -menu naar Systeemvoorkeuren, klik op ‘Algemeen’ en schakel ‘Sta Handoff tussen deze Mac en je iCloud-apparaten toe’ uit.

Daarnaast moet je even een twee andere instellingen aanpassen op zowel je Mac als je iPhone:

1. Op je Mac open je de FaceTime app.
  2. Klik op FaceTime in de menu balk en kies ‘Voorkeuren…’
  3. In het midden van het venster (Instellingen tab) de optie uitvinken ‘Gesprekken van iPhone’.
  4. Tenslotte: op je iPhone ga je naar: Instellingen → Telefoon → ‘Bel via andere apparaten’ en schakel de optie uit.

Je iPhone zou nu geen enkele interactie meer mogen hebben met je Mac.

Oh ja, dat heet Handoff.

Misschien dat ik het ga proberen.
Misschien, omdat ik Handoff een erg fijne functionaliteit vind.
Ik bel geregeld via mijn computer op / met mijn telefoon bijvoorbeeld. Gisteren nog gedaan.

Of te wel, ik moet even nadenken of ik dat wel uit wil hebben staan.
Ik gok namelijk dat ik dan ga vergeten dat ik het uitgezet had…

Toch bedankt voor je antwoord, Night!

Let op dat Handoff en de optie die ik in het tweede deel van mijn antwoord gaf (FaceTime) twee compleet verschillende zaken zijn. Ik zou in jouw geval dan dus Handoff aan laten staan en alleen ‘bel via andere apparaten’ uitzetten (dus punt 1 t/m 4).

Ik heb je instructies toch maar opgevolgd. Ik heb Handoff aan gelaten.

Ik ben stiekem wel benieuwd of het hiermee opgelost is namelijk.
Dan kan ik wellicht een betere keuze maken naderhand.

Ik heb wel eens gelezen dat “pingen” ook werkt als de Mac slaapt en “wake up by network activity” uitstaat. Foutje in de settings - nooit eerlijk als bug geaccrediteerd door Apple.

Als dat waar is, dan kan ik stoppen met ‘troubleshooten’.
Dat gezegd hebbende, de instellingen bij ‘Telefoon’ en ‘Facetime’ aanpassen heeft niet het gewenste effect gehad.
De computer komt zo nu en dan nog steeds uit sluimer.

Ik krijg de neiging om de lamp van mijn muis uit te zetten, zodat ik het niet meer zie…

Je kunt eens in het System.log (via Console.app bij Hulpprogramma’s) kijken op dat exacte tijdstip. Misschien dat je kan terugvinden wat er precies gebeurt op je Mac waardoor deze uit slaapstand komt.

De laatste tijd heb ik het er met meerdere mensen van Apple Support over gehad.
Van alles gedaan, zoals macOS opnieuw installeren.

Het laatste wat ik heb gedaan is de SSD wissen, macOS installeren, migratieassistent gebruiken om apps en data terug te zetten. Klaarblijkelijk wordt dit een ‘clean install’ genoemd, maar ik ben nu al half vergeten wat precies het verschil is met enkel macOS opnieuw installeren.
Het was best een gedoe. Ik weet nog niet of het probleem nu opgelost is. Dat moet ik nog fatsoenlijk testen.

Een ander iets wat we gedaan hebben is de instellingen van mijn iMac aanpassen. Als ik nu het scherm uitzet, gaat het apparaat meteen op slot. Ik heb mijn wachtwoord ook veranderd in iets makkelijks (voorheen was het zo ingewikkeld dat ik er zelf fouten in maakte… niet handig). Mijn Apple ID is nog steeds een goed wachtwoord, dus enkel als iemand fysiek toegang heeft tot mijn computer is er een beveiligingsrisico (en dan heb ik grotere problemen).

Dat lijkt te werken. Meteen naar inlogscherm / screensaver op 5 minuten, bij energiestand (schakel beeldscherm uit na) staat 6 minuten.
Ik zal er aan moeten wennen dat ik nu weer vaker mijn wachtwoord in moet geven, maar als ik dan van die Dark Wake af ben, dan ben ik blij.

Echter, als ik dit meteen had kunnen doen zonder al dat gedoe met opnieuw installeren dan had ik dat liever gehad.
Ik laat weten of het gelukt is in mijn volgende ‘antwoord’ / post / bijdrage.

Het verschil tussen macOS herinstalleren en een ‘clean install’ is dat bij de eerst je instellingen bewaard blijven en bij de tweede niet.

1 like

Oké.
Alleen…

Als je dan je account terug zet zijn toch de meeste instellingen weer terug bij af?
Zo veel instellingen heb ik niet meer ‘terug’ hoeven zetten nadat ik de migratie assistent gebruikt had.

Vanmiddag overigens weer contact gezocht met Apple Support.
Het probleem is namelijk niet weg. Niet alleen is het terug gekomen, het lijkt nu ook nog eens veel erger te zijn geworden dan wat het voorheen was. Ik begin echt spijt te krijgen dat ik hier zo veel tijd, energie & moeite in heb gestopt, zowel die van mezelf als van anderen.

Wat er nu namelijk gebeurt is dat het apparaat daadwerkelijk in sluimer gaat - voor 1 seconde!
Daarna komt ie weer uit sluimer. Ja, wel met het scherm nog steeds uit, maar met het lampje van de muis aan en de externe schijf die gaat ratelen.
Ik vrees dus dat ik terug bij af ben en opnieuw moet gaan testen waar het probleem vandaan komt.
Het leek namelijk even weg te zijn…

Heb je na herinstallatie de migratie-assistent gebruikt om alles weer terug te zetten, of heb je na de verse installatie eerst getest of het probleem persistent was?

1 like

Dat weet ik niet zeker meer.
Ik geloof van wel. Ik hoop dat de persoon van Apple Support die mij hielp dat nog weet.
Ik herinner me vooral dat ik er veel tijd mee kwijt was.

De reden dat ik dat vraag is de volgende. Je kan het pas testen met een kale versie van macOS, anders worden er met de migratie misschien instellingen gekopieerd, die het probleem veroorzaken.

Als het probleem zich ook al met een kale versie van macOS voordoet, bestaat de kans dat het een hardwarematig probleem is. En dat kan dan misschien weer onder de garantie vallen.

Inmiddels heb ik geen garantie meer.

Het gekke is dat het probleem zich vandaag niet meer heeft voor gedaan.
Dat wil zeggen dat ik nog het een en ander ga testen. Ik heb toch nog geen contact gehad met mijn contactpersoon bij Apple Support.

Of te wel: wordt vervolgd

Edit: (dag later)
Eerst dacht ik dat het systeem niet meer uit zichzelf in sluimer ging. Inmiddels is dat wel weer gewoon zo.
Ik heb de computer enkel nog uit sluimerstand zien komen indien er sprake was van een ‘iCloud evenement’ zoals iets met de herinneringen, iMessage of FaceTime app.
Ik wil zeker van mijn zaak zijn, dus ik houd het nog wat langer in de gaten.

Wederom wordt vervolgd dus.

Ben benieuwd :slightly_smiling_face:

Het probleem lijkt nu weer weg te zijn.

Da’s mooi :slightly_smiling_face: :+1:

Het lijkt nog steeds weg te zijn.
Alleen elke iCloud scheet maakt 'm half wakker. Alleen dan verwacht je het ergens, dus da’s minder storend.

Het is niet helemaal weg.
Daar wil ik wel de nuance plaatsen dat het nu minder voorkomt en dat als het voorkomt het vaak ook kort van aard is. Hierdoor mis ik het vaak en is het ook minder storend.

Toch, als ik in kon stellen dat mijn computer niet meer ‘over’ gaat als ie in sluimer staat, zonder dat ik heel de iCloud synchronisatie hoef te slopen, daar zou ik wel wat voor over hebben. Voor zover ik weet kan dat niet, dus het zal iets zijn dat ik moet accepteren. Gelukkig stopt het overgaan gelijk als je op je telefoon opneemt.
Opnemen met behulp van de computer gaat niet echt, want ik heb ingesteld dat ie mijn headset moet gebruiken als ik achter mijn computer zit en die heb ik natuurlijk niet op als ik niet achter mijn computer zit…

VK Zet eens allerlei meldingen uit. Ook in je geinstalleerde Apps.