Darwine (Wine for OS X)

Naar aanleiding van het [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1305]artikel[/url] op de voorpagina geprobeerd te installeren.

Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Zowel in de OS X Terminal als in de X11 Terminal.

[code:1:2c87e4b5a0]
checking build system type… powerpc-apple-darwin7.2.1
checking host system type… powerpc-apple-darwin7.2.1
checking whether make sets $(MAKE)… no
checking for gcc… no
checking for cc… no
checking for cc… no
checking for cl… no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
[/code:1:2c87e4b5a0]

Compilers kan ie niet vinden…
Hoe kom ik aan dev. pack voor OS X.3 en/of X11??

10.2 had ik em gewoon wel.

Er zit een extra Development cd bij Panther, net als voorheen bij Jaguar.

Ook kan je bij de Apple Developer Connection, na een gratis registratie, de software downloaden.

Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om Darwine aan de praat te krijgen.

Is er ook een installatie handleiding in Jip en Janneke taal ?

Ik heb de .PKG (darwine.pkg) geinstalleerd maar daarna ben ik het spoor bijster. Wie helpt me weer op weg.

Thanks.

Het wordt 'gebruikers' tot nog toe ontraden Darwine te instaleren, zie [url=http://darwine.sourceforge.net/faq.php#3]hier[/url]. het is in ontwikkelings fase. Als het project wat verder af is zal er een jip en janneke handleiding komen. Ik zou zeggen help een handje!

Groet, Arjan

Ok, installatie geslaagd (gedeeltelijk)

[code:1:2589f709a1]
eddy$ wine
bash: wine: command not found
[/code:1:2589f709a1]

Wat moet er nou ongeveer in die ~/.wine config file staan dan?
Is mij niet helemaal duidelijk…

1. Je installeert XCode. Zoals vermeld is dat een derde cd in de doos van panther of na regisratie gratis te downloaden bij apple.

1. Het is belangrijk dat je bij de installatie van XCode aangeeft dat je ook de X11 developer kit (of zoiets dergelijks :lol: ) wilt installeren.

2. Installeer de X11 versie van apple. Of vanaf de Panther install cd’s of vanaf hier.

3. Download de source van Darwine.

4. Open een terminal venster en ga naar de map van de source bijv.
    [color=red:2e8a7c182a]cd /Users/sinterklaas/Desktop/Darwine/[/color:2e8a7c182a]

5. BELANGRIJK! Als je bash als shell gebruikt (standaard in panther) type je:
    [color=red:2e8a7c182a]export MACOSX_DEPLOYMENT_TARGET=10.3[/color:2e8a7c182a]

Gebruik je tcsh als shell dan type je:
    [color=red:2e8a7c182a]setenv MACOSX_DEPLOYMENT_TARGET 10.3[/color:2e8a7c182a]

6. Dan type je:
    [color=red:2e8a7c182a]./configure[/color:2e8a7c182a]

7. Als alles goed doorloopt zonder errors type je:
    [color=red:2e8a7c182a]make[/color:2e8a7c182a]

Mocht je bijv. deze error krijgen ('k weet hem niet meer precies uit mijn hoofd als iemand hem weer krijgt kun je dan even de exacte error laten weten?!):
    [color=red:2e8a7c182a]There is a statical library libGL.a in the library path, therefore we can’t build using OpenGL[/color:2e8a7c182a]

Dit is te verhelpen door te type:
[color=red:2e8a7c182a]cd /usr/X11R6/lib && mv libGL.a /usr/X11R6/[/color:2e8a7c182a]

1. Na deze matrix voorstelling type je:
    [color=red:2e8a7c182a]sudo make install[/color:2e8a7c182a]

2. Type je password in.

3. Na installatie start je X11 op. In de terminal ga je naar de directory waar programma’s worden geplaatst na een gewone compilatie:
    [color=red:2e8a7c182a]cd /usr/local/bin/[/color:2e8a7c182a]

4. Om winemine dan op te starten type je:
    [color=red:2e8a7c182a]./winemine[/color:2e8a7c182a]

5. Mocht je bij stap 8 de error met het bestand libGL.a hebben gehad en dus het bestand hebt verplaatst moet je nu niet vergeten om deze nog even terug te plaatsen! Dit doe je door te typen:
    [color=red:2e8a7c182a]cd /usr/X11R6/ && mv libGL.a /usr/X11R6/lib/[/color:2e8a7c182a]

Dat moet hem ongeveer zijn 8)

Mzzl,

El_Oy

[quote:fa76078933="El_Oy"]1. Je installeert XCode. Zoals vermeld is dat een derde cd in de doos van panther of na regisratie gratis te downloaden bij apple.

1. Het is belangrijk dat je bij de installatie van XCode aangeeft dat je ook de X11 developer kit (of zoiets dergelijks :lol: ) wilt installeren.

2. Installeer de X11 versie van apple. Of vanaf de Panther install cd’s of vanaf hier.

3. Download de source van Darwine.

4. Open een terminal venster en ga naar de map van de source bijv.
    cd /Users/sinterklaas/Desktop/Darwine/

5. BELANGRIJK! Als je bash als shell gebruikt (standaard in panther) type je:
    export MACOSX_DEPLOYMENT_TARGET=10.3

Gebruik je tcsh als shell dan type je:
    setenv MACOSX_DEPLOYMENT_TARGET 10.3

6. Dan type je:
    ./configure

7. Als alles goed doorloopt zonder errors type je:
    make

8. Na deze matrix voorstelling type je:
    sudo make install

9. Type je password in.

10. Na installatie start je X11 op. In de terminal ga je naar de directory van een van de programma’s die met Darwine meekomen, bijv.:
    cd /Users/sinterklaas/Desktop/Darwine/programs/winemine/

11. Om winemine dan op te starten type je:
    ./winemine

Dat moet hem ongeveer zijn 8)

Mzzl,

El_Oy[/quote:fa76078933]

dankje :slight_smile: echt goede handleiding :slight_smile:

[quote:17c6adc2ab="El_Oy"]7. Dan type je: ./configure[/quote:17c6adc2ab]

Hier ging het bij mij mis. Hij zat te klagen over het feit dat ik een statische library van OpenGL in de library path had zitten. Dit heb ik verholpen door die library even te verplaatsen.

Voor de noobs:

[code:1:17c6adc2ab]cd /usr/X11R6/lib && mv libGL.a /usr/X11R6/[/code:1:17c6adc2ab]

[quote:17c6adc2ab=“El_Oy”]11. Na installatie start je X11 op. In de terminal ga je naar de directory van een van de programma’s die met Darwine meekomen, bijv.:
cd /Users/sinterklaas/Desktop/Darwine/programs/winemine/

1. Om winemine dan op te starten type je:
    ./winemine[/quote:17c6adc2ab]

Je hebt net een nette [b:17c6adc2ab]make install[/b:17c6adc2ab] gedaan. Dan zou het raar zijn als je alsnog de binary gaat zoeken in je sourcetree :wink: Ik ben nog niet klaar met compilen, maar je kan de binary waarschijnlijk vinden in [b:17c6adc2ab]/usr/local/bin/[/b:17c6adc2ab].

[code:1:555d156ed8] dlopening /wine-steg-tree-release/dlls/ntdll.dll.so done /wine-steg-tree-release/dlls/ntdll.dll.so wine: failed to initialize: dlcompat: dyld: /wine-steg-tree-release/miscemu/wine Undefined symbols: _DllMain [/code:1:555d156ed8]

???

@P|n: Je hent totaal gelijk, ik was alweer vergeten dat ik ook libGL.a moest verplaatsen..... En inderdaad na de compile staan alle executables gewoon in /usr/local/bin

(Ik heb het nu ook in mijn eerste post aangepast!)

Dat krijg je ervan als je zo moe bent als je gaat posten! 8)

@maceddy: Jij hebt of stap 6 niet uitgevoerd of niet goed, in ieder geval wordt daardoor de error veroorzaakt!

[quote:57f566ce0c="P|n"]Voor de noobs: [code:1:57f566ce0c]cd /usr/X11R6/lib && mv libGL.a /usr/X11R6/[/code:1:57f566ce0c] [/quote:57f566ce0c]

Ahm… over n00b gesproken… lijkt me een zeeeer slecht idee om zomaar libs te gaan verplaatsen. Beter is:

[code:1:57f566ce0c]cd /usr/X11R6 && ln -s lib/libGL.a[/code:1:57f566ce0c]

Andere programma’s verwachten het namelijk wel in deze directory en die heb je dan met zo’n actie vakkundig gesloopt.

[quote:43abea5f3e="Quack"][quote:43abea5f3e="P|n"]Voor de noobs: [code:1:43abea5f3e]cd /usr/X11R6/lib && mv libGL.a /usr/X11R6/[/code:1:43abea5f3e] [/quote:43abea5f3e]

Ahm… over n00b gesproken… lijkt me een zeeeer slecht idee om zomaar libs te gaan verplaatsen. Beter is:

[code:1:43abea5f3e]cd /usr/X11R6 && ln -s lib/libGL.a[/code:1:43abea5f3e]

Andere programma’s verwachten het namelijk wel in deze directory en die heb je dan met zo’n actie vakkundig gesloopt.[/quote:43abea5f3e]

Voor je iemand van n00b beschuldigd, moet je wel eerst weten waar de discussie in de eerste plaats over gaat. [b:43abea5f3e]./configure[/b:43abea5f3e] loopt niet goed door, omdat hij niet van een statische libGL.a houdt in [b:43abea5f3e]/usr/X11R6/lib/[/b:43abea5f3e]. Die heb ik met mijn commando dus even verplaatst (om hem na de compilatie terug te zetten).

Die symlink van jou lost dus helemaal niks op.

Overgens, het verplaatsen van de libGL.a library maakt helemaal niks stuk, want a) het is een static library, wat wil zeggen dat geen enkele binary dependencies heeft op deze lib en b) het is een static library van X11, als die niet teruggezet wordt kan er in het slechtste geval geen binary tegenaan gelinkt worden die de X11 libs gebruikt (wat er voor de doorsnee gebruiker niet veel zijn). En zelfs dan zal er nog niks stuk gaan, want dan is er nog altijd de dynamic lib om tegenaan te linken.

Ik heb het lijstje nu nog eenmaal aangepast m.b.t. tot het libGL.a bestand... Ik hoop dat iedereen zich nu in deze stap-voor-stap handleiding kan vinden?!

Mzzl,

El_Oy :stuck_out_tongue:

LOL ik heb die lib gewoon met sudo rm verwijderd...

Was dat een domme actie??? :expressionless:

Nee hoor... dat was een n00b actie ;)

Handig zo'n handleiding, daar heb ik vast wat aan maar ehh...

Jullie hebben het dus geinstalleerd gekregen… wat hebben jullie nu werkend draaien?

Volslagen KOLDER dit, we zitten allemaal te zeuren dat we geen ms troep willen zien op onze mac, en dan gaan we lekker spelen met een alpha versie van iets wat moet zorgen dat je windows apps moet kunnen starten? Ook zijn dit soort 'installaties' best wel tricky voor de 'i wanna click and work' mensen... je kan binnen notime als n00b bestookt worden door een of andere unox wannabe, of erger nog, je geliefde macosx verprutsen.

Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee of Internet Explorer snel zal werken in Wine? Veel content management systemen werken niet met de Mac, en ben ik steeds op Virtual PC aangewezen. Dat werkt niet echt vlot op mijn Cube, en hoop eigenlijk dat het via Wine wat sneller zal zijn.

Groetjes,
–Doede

Zover ik kan lezen haal ik uit het artikel :

Ook kan je nu slechts de Windows Verkenner en het spel “Mine” draaien, maar het begin is er.

Dus wie weet wat de toekomst zal brengen…

##