Data CD branden, weet iemand een leuk programmaatje?

Beste OMT'ers,

Ik wil een data dvd maken (wat word bestandjes, wat foto's etc) dit gaat prima op mijn mac.

Maar als ik er wat extra op wil schrijven, want ja het dvd'tje staat nog lang niet vol, dan lukt dit niet. Mijn mac zegt dat de capaciteit 2,76 gig is zoveel data staat er ook op, maar voordat ik de data er op gezet had was de capaciteit nog 4,7 gig.

Ik heb al zitten kijken, burn ziet er goed uit, maar ik kan er niet uithalen of ik dan wel er extra data bij kan branden.

Heeft iemand ervaring met burn of andere programma'tjes en kan die mij vertellen met welk programma ik niet alleen data kan branden, maar ook data kan bij branden? of zie ik iets over het hoofd en kan ik met mijn mac zelf ook data er bijbranden?

alvast bedank,

Data 'bijbranden' heeft niets te maken met software hoor of met wat voor een Mac je werkt. Het ligt er allemaal aan wat voor dvd's je gebruikt. Jij gebruikt gewone dvd's denk ik? Wil je data toevoegen aan een gebruikte dvd, dan heb je RW dvd's nodig (re-writable dvd's).

Een goed programma om data te branden, los van jouw vraag, is [url=http://burn-osx.sourceforge.net/Pages/Dutch/home.html]Brand[/url].

Ik heb een Philips RW dvd'tje,

op windows kon ik met Nero er ook zonder problemen spullen bij gooien, als ik op mac er extra data op wil slepen doet hij niks.

met zowel oude dvd'tjes die ik op mijn pc gebrand heb als op het dvd'tje dat ik op mijn mac gebrand heb.

Oplossing gevonden:

Bij een rewritable dvd kun je data bijvoegen in één sessie, als de dvd nog niet 'gesloten' is, als de sessie nog niet afgerond is. Je zult dus eerst alles op de dvd moeten veiligstellen (kopiëren naar je Mac), dan de dvd wissen en dan terug alles toevoegen aan de dvd.

Dat is toch wat ik versta uit [url=http://forums.support.roxio.com/topic/64097-cant-add-files-to-dvdrw/]dit bericht[/url].

Ok, dat kan wel maar is niet ideaal, zijn er ook manieren of programmaatjes waarmee je de dvd niet "afsluit" dat je er gewoon bij kan branden.

Ik vond dit met Google: [url=http://www.ehow.com/how_2193460_burn-cd-multiple-times-mac.html]How to Burn a CD Multiple Times on a Mac[/url].
Misschien zit hier iets bij, lees het commentaar en probeer: [url]http://www.macupdate.com/find/mac/burn%20dvd[/url]

Hey bedankt voor dat linkje,

ik vind het absurd dat ik via zo een omweg moet werken maar ok.

Door het zinnetje "Leave disc appendable" kwam ik op een andere site waar mensen zeiden dat toast wel zou moeten werken.

Ik heb burn geprobeerd, maar daar werkt het niet, schijnbaar heeft apple het of geblokkeerd, of gewoon niet toegevoegd. absurd wat het is zeer handig/belangrijk bij het gebruiken van data dvd'tjes maarja, apple wil de dvd/cd uitbannen, dus het zal ook wel niet meer komen ook :(

Maarja even kijken of ik aan toast kan komen zonder 99 euro te betalen ^^ en uitproberen, ik laat het wel weten of het werkt.

Het herbranden van RW dvd’s is nooit een succes geweest en ik denk dat dat de reden is dat apple het niet ondersteund. Ik kan uit mijn zeer korte windows tijdperk herinneren dat die RW dvd’s van vroeger alleen leesbaar waren op de computer waarmee je ze had gemaakt. Als ze het überhaupt deden nadat je data had toegevoegd, en ze waren erg sloom. Volgens mij is vooral het doel van een RW dvd dat je hem kunt formatteren en nogmaals gebruiken. Maar op eenzelfde manier gebruiken als een diskette dat zit er niet in.

Er is een verschil tussen RW dvd en niet sluiten van de dvd.

Bij RW dvd brand je bestanden en na afronden kun je de dvd alleen gebruiken als read only. (tenzij je de dvd niet afsluit)
Wil je de rw dvd weer gebruiken om te branden moet je de bestanden er afhalen en formateren. Dan kun je weer opnieuw branden.

Bij het niet afsluiten van de dvd kun je bestanden erop branden en als deze klaar is blijft deze open. Wil je later nog bestanden bij zetten dan kan dit.
De bestanden die al zijn gebrand kun je zover ik weet niet meer verwijderen. (Een RW dvd kun je wel weer formateren.) Dit kan zowel met r dvd als RW dvd zolang je niet afsluit.

Toast en Nero ondersteunen beide manieren van branden. Voor de interne brand mogelijk heden van win7 en osx weet ik niet zeker.

Lezen van beide manieren van gebrande dvd zou geen enkel probleem moeten zijn.