Data merge in InDesign met Excel

Hallo

ik zoek iemand die mij kan helpen met data merge in InDesign.
Ik ben hier al mee bezig en weet al aardig hoe het werkt.

nu wil ik alleen iets waar ik niet verder mee kom.
Ik wil meerdere kaartjes op 1 vel maken waarvan per per kaartje (artikel) meerdere artikelnummers komen te staan.
dit moet er zo ongeveer uit zien:

artikel 1
artikelnummer a - maat - prijs
artikelnummer b - maat - prijs
artikelnummer c - maat - prijs

artikel 2
artikelnummer e - maat - prijs
artikelnummer f - maat - prijs
artikelnummer g - maat - prijs
artikelnummer h - maat - prijs
artikelnummer j - maat - prijs

Weet iemand hoe dit kan? dus in kolom artikelnummer meerder in laten lopen. en zo verschilldende kaartjes kan maken waarin meerder gegevens staan.

en ook belangrijk hoe de exel moet worden opgemaakt.

ik hoop dat ik duidelijk ben.
Alvast bedankt

Volgens mij moet je dat in excel al regelen, door wel in de bovenste rij de namen te vermelden (dus artikel in dit geval), maar dan in de vakken daaronder, deze leeg te laten, en dan in data merge aan te geven dat de spaties dan opschuiven.

dus dan word het zoiets:

[img:8afea1e76c]http://idisk.mac.com/peeenbee-Public/onemorething/excelvb.png[/img:8afea1e76c]

Ik denk (al weet ik het niet zeker) dat het zou moeten werken.

Misschien moet je wel overal de artikelnummers vermelden.
en dat zie er in indesign dan zo uit:
[img:8afea1e76c]http://idisk.mac.com/peeenbee-Public/onemorething/indesignvb.png[/img:8afea1e76c]
[img:8afea1e76c]http://idisk.mac.com/peeenbee-Public/onemorething/indesignuitv.png[/img:8afea1e76c]

Het is wel wat werk, maar het meeste moet je volgens mij in excel doen, en de uitvoer (ik weet niet hoeveel artikelen het zijn) heeft nog wel wat handwerk nodig, dit is maar een snel voorbeeld
succes!

Misschien heb je wat aan dit [url=http://www.instantindesign.com/watch_episode.php?ref=InstantInDesign-2]Filmpje[/url]

Hallo

Dit filmpje ken ik al en dat lukt me ook allemaal.
Maar zoals Bianco als voorbeeld heeft mee gestuurd zie je dat bij artikel 1 2 aparte blokken worden gemaakt.
en bij mij moet onder artikel 1 alle gegevens komen zoals in mijn voorbeeld. en dan moet er pas een nieuw blok komen met artikel 2 en alle gegeven.

dus de opmaak moet er zo uit komen te zien (kwa tekst dan he… de opmaak word mooier hahah)

artikel 1
artikelnummer a - maat - prijs
artikelnummer b - maat - prijs
artikelnummer c - maat - prijs

artikel 2
artikelnummer e - maat - prijs
artikelnummer f - maat - prijs
artikelnummer g - maat - prijs
artikelnummer h - maat - prijs
artikelnummer j - maat - prijs

(hoe kan je trouwens een afbeelding mee sturen?)

Dan kan je gewoon de opmaak met alle velden maken. Een item dat geen gegevens heeft worden ook niet gevuld. Je krijgt dan bv: Artikel (deze tekst kan je dan gewoon "los" opmaken, die blijft voor alle items staan)<<artikelnummer>> <<artikelnummer a>><<maat>><<prijs>> <<artikelnummer b>><<maat>><<prijs>> <<artikelnummer c>><<maat>><<prijs>> etc. etc.

Kijk ook eens op www.instantindesign.com daar staan mooie voorbeelden incl. voorbeeld bestanden.

In totaal moeten er ongeveer 10 kaartjes op 1 vel komen staan. elk kaartje krijg een eigen artikelnaam. En op elk kaartje komen dan 10 artikelnummer met maat en prijs te staan.

Zo heb ik mijn excel opgemaak:

[color=blue:8d9d463706][b:8d9d463706]Artikel - Artikelnummer - maat - prijs[/b:8d9d463706][/color:8d9d463706]
tekst - nummer - maat - prijs

• nummer - maat - prijs
  • nummer - maat - prijs
  • nummer - maat - prijs
  • nummer - maat - prijs
  • nummer - maat - prijs
  • nummer - maat - prijs

Als ik dit dan laat in mijn InDesign plaatst hij de 1e regel goed, alleen de 2 regel in een nieuw kaartj met in het vak waar de artikel moet komen niks. Maar het is de bedoeling dat in kaartje 1 twee artiekelnummer komen en ik kaartje 3 drie artikelnummer komen en ik kaartje 3 een artikelnummer komt.

die site die je geeft heb ik al gebuikt om te leren hoe data murge werk wn idd een goede uitleg. alleen ik wil dus dt er meerder excel regels in een kaartje komen.[code:1:8d9d463706][/code:1:8d9d463706]

Hmm, dan moet je dus even bedenken hoe de record structuur moet zijn. Of je meerdere aparte records op 1 vel wil hebben of dat je het in 1 document wil hebben. Als ik het goed begrijp heb je dus 1 artikel (naam is bv hemd) en daar zijn meerdere variaties van nl, in nummer dat gerelateerd is aan maat en prijs.

Dus:
Artikel - Artikelnummer - maat - prijs
Hemd wit - 001 - S - 1,00
- 002 - M - 1,25
- 003 - L - 1,50
Hemd blauw - 004 - S - 1,00
- 005 - M - 1,25
- 006 - L - 1,50
- 007 - XL - 1,75
- 008 - XXL - 2,00

etc etc. Dan moet je dat in Excel toch anders invullen door (in dit voorbeeld) de kolommen Hemd wit en Hemd blauw apart te maken en daar de artikelnrs weer aan te verbinden.

ja idd, zoals jou voorbeeld wil ik het.

er moeten dus 10 kaartjes op 1 vel komen.
Hoe moet ik de exel opmaken dan? ik kom er niet aan uit, zou je een klein voorbeeld willen maken, of laten zien zoals bianco?

Excel/Numbers: [img:2e63f94b0e]http://img.skitch.com/20090618-p59dxpdmn78nxb2ci4ebjugdcj[/img:2e63f94b0e]

InDesign opmaak:
[img:2e63f94b0e]http://img.skitch.com/20090618-xncac1r3cq2pfxn7r4165kqu3y[/img:2e63f94b0e]

Let op: die “losse opmaak” zet je als allerlaatste!!

InDesign Data Merge:
[img:2e63f94b0e]http://img.skitch.com/20090618-te3mukn81e716jkcf562erfptn[/img:2e63f94b0e]

Als het goed gaat krijg je dus 1 document met daarop meerdere records zoals die in Excel/Numbers gemaakt zijn. Heb je nog veel meer records dan 10 maakt InDesign gewoon volgende pagina’s aan.

Zo zou je een end moeten kunnen komen.

[u:4e3db0c31b]Opmaak in InDesing[/u:4e3db0c31b] [b:4e3db0c31b]Hemden[/b:4e3db0c31b] hemd wit -- XL -- 58euro hemd rood --L -- 65euro hemd geel -- s -- 54euro

[b:4e3db0c31b]broeken[/b:4e3db0c31b]
broek zwart – L – 95euro
broek blauw – M – 69euro

[b:4e3db0c31b]T-shirt[/b:4e3db0c31b]
shirt geel – S – 25euro

Hier boven zie je dus 3 kaartjes als voorbeeld.
dus hemden, broeken, t-shirt moet ook in de exel komen

[u:4e3db0c31b]Excel doc:[/u:4e3db0c31b]

[b:4e3db0c31b]artikel – kleur – maat – prijs[/b:4e3db0c31b]
hemden – hemd wit – XL – 58euro
(kolom 1 niks) hemd rood --L – 65euro
(kolom 1 niks) hemd geel – s – 54euro
broeken – broek zwart – L – 95euro
(kolom 1 niks) broek blauw – M – 69euro
T-shirt – shirt geel – S – 25euro

Alleen als ik dit excel doc laat in InDesign doet hij elke Excel rij in een aparte kaart.
en niet in kaart een kop geven met een artikel (hemden, broeken, t-shirt )
met daar onder de 3 soorten kleuren.

ben ik duidelijk?

Dan moet je toch, ook in de kolommen waar je nu niets invult, artikelnaam plaatsen.

dus:

hemden - heren - groen - XL
hemden - heren - geel - XL
hemden - dames - groen L
hemden - dames - geel L
broek - heren - paars - M
broek - heren - geel - XL
broek - dames - geel M

Ik denk dat alles valt en staat met de opbouw van je database. Als je in Indesign dan meerdere keren als veldnaam maat invult, en die leeg laat in je Excelvelden, schuiven die “lege” vakken wel op, als er wat staat vult ie het wel. Ik zal het met een plaatje proberen te verduidelijken later vanavond.

Ik denk nl dat het veel te veel variabelen zijn om via een Data Merge te doen. Volgens mij kan de TS beter het Excel document als tabel plaatsen in InDesign en er dan maar lekker op los DTP-en.

ja ik zat al te zoeken op het net. Er zijn meerdere leveranciers van plugins die databases kunnen inlezen. Waarschijnlijk is dat de betere manier.

Data merge is handig voor simpele, en wat minder complexe zaken, maar zoals dit, valt en staat alles met de opbouw van het excel document. Vaak worden deze gegenereerd aan de hand van een inventorylijst, dus om deze dan geheel om te bouwen…, veranderd er dan iets, moet je de hele lijst weer ombouwen.

Zijn dat plugins waar voor je moet betalen?

Maar weten jullie misschien hoe je meerder regels in een cel van excel kan krijg?
Als dat lukt namelijk is het probleem opgelost.

Maar als ik in exel een 2e regel in een cel maak met “Alt” “Enter” krijg ik wel een 2e regel maar gaat het fout in InDesign.
dan gaat hij verder in het volgende "kaartje/blokje"en klopt de volgorde niet meer.

Je kan ook meerdere regels in een cel krijgen als je met spaties gaat werken, maar in Indesign neemt hij deze niet over en zet hij er maar 1 spatie tussen.

dus als een van jullie weet of je meerder regels in een cel kan krijgen, laat het AUB weten!!

Ik heb even rondgekeken, op http://www.woodwing.com/en/Smart_Catalog staat een plug-in voor indesign, die je in ieder geval 30 dagen kunt uitproberen.

Alle "problemen" dfie je hetb in InDesign zijn dus gerelateerd aan je Excel document. Als je je Excel document aanwijst in Data merge zeg je dan ook dat InDesign de spatie's van Excel moet overnemen? Je kan in Excel/Numbers volgens mij ook met zachte returns werken. Wat je ook nog kan doen is achteraf in Excel wat cellen met elkaar samenvoegen. Net als met gewone DTP klussen valt en staat de handigheid/(on)mogelijkheid met de input. Shit in is shit out!

Hoe kan je dan aangeven dat InDesign de spaties moet overnemen?

In Data Merge kies data source (show import options):

[img:e4507b7903]http://img.skitch.com/20090621-bty23jgaqaidyju2kixqxkmx2m[/img:e4507b7903]

Dit venster moet je bekend voorkomen :wink:

mmmm hier kom ik denk ik al een heel eind mee.

Ik moet er namelijk voor zorgen dat de excel duidelijk blijft en makkelijk in InDesign te laten is.
en met die spaties met het denk ik wel lukken. alleen zoals ik nu zie is het niet te zien in Excel hoeveel spaties je heb en hoeveel je er nog niet. maar dat ga ik nog even uit proberen.