Het probleem is.... dat hij zijn Mac niet tijdens het deleten met de knop heeft uitgezet... :?
Had hij dat wel gedaan, dan had JFS de actie waar z’n Mac mee bezig was niet geregistreerd en was terug gegaan naar de laatst geregistreerde fase, dus vlak voor het deleten… Ik heb dit overigens zelf niet geprobeerd, maar dit is de logica van JFS. 
Ik zou de demo van Data Rescue downloaden en eens kijken of hij hem kan vinden. Officieel kan het niet. Volgens de fabrikant schrijft Unix al snel over de betreffende ‘leeggevallen’ plaats… Ik hoop dan ook dat je collega de Mac sindsdien niet zoveel meer gebruikt heeft, want er was iemand op dit forum, die Data Rescue wel met succes na het deleten van meerdere GB’s meen ik heeft kunnen gebruiken.
Mocht je collega vaker dit soort neigingen hebben, dan is Data Recycler van dezelfde fabrikant een optie. Deze zorgt ervoor dat alles was je via de prullenmand wist binnen een beveiligt gebied wordt bewaard. Je weet zo zeker dat je het weer in normale staat terug kunt halen.
Succes!