database maken

Hallo,

ik ben een apple-groentje, dus forgive me als ik domme vragen stel. Ik hou me in mijn vrije tijd graag bezig met lezen, en nu het vakantie is vliegen de boeken er weer door!
Nu zou ik graag een lijst kunnen aanleggen met welke boeken ik al gelezen heb, per genre alfabetisch. In Excel lijkt dit zo dom. Bestaat er geen programmaatje beetje in de vorm van Adresboek of zo? Per boek een steekkaart?

Ik zou een database gebruiken die in Filemaker zit. Daar zit een oa. database bij voor boeken. Je kan er ook zelf een maken in Filemaker. Volgens mij zit er een demo versie op de OSX cd of in de map Installers.

Filemaker Rulezzzzz!!!

Op www.filemaker.com kan je een 30-daagse testversie downloaden (als je student bent kan je 'm bij surfspot voor iets meer dan 10 euro’s bestellen) om te proberen. Bij de verkoop-versie zitten altijd een stapel voorbeeldbestanden, volgens mij zelfs een bestand om de vraag op te lossen die jij stelt. Filemaker is vrij simpel te bedienen, ik vind het zelf werken als een trein, snel te leren … en bijzonder leuk.

echt een aanrader, zeker voor de mac!

groet

dit werkt perfect. ISBN nummer ingeven en je krijgt alle gegevens over het (engelstalige) boek.

http://www.deepprose.com/

Allereerst natuurlijk hartelijk welkom hier op het forum!

Filemaker is inderdaad een geschikt programma om databases mee te maken. Filemaker is niet ingewikkeld, zeker niet wanneer je er eenvoudige dingen mee wil gaan doen.

Eventueel kun je mij per e-mail vragen stellen wanneer je ergens niet uit komt.

Filemaker is idd prima, maar kost geld. Voor simpele "kaartenbak" databases zoals jij die wilt, kan je natuurlijk ook Appleworks gebruiken. Het zit gratis bij elke mac en de database daarin lijkt heel erg op die van filemaker.

Als je database later bijzonder complex wordt kan je altijd nog overstappen op Filemaker, en de gegevens importeren.

op de applesite staan een heleboel programmas die je kan downloaden share/freeware waar volgens mij ook boekenprogjes bij zitten.

daan.

thx voor de reacties, ik heb filemaker geprobeerd maar er was iets met hun site; vandaag nog eens proberen.

Bedankt!

[quote:60189c7764="EagerB0bNerd"]Filemaker is idd prima, maar kost geld. Voor simpele "kaartenbak" databases zoals jij die wilt, kan je natuurlijk ook Appleworks gebruiken. Het zit gratis bij elke mac en de database daarin lijkt heel erg op die van filemaker.

Als je database later bijzonder complex wordt kan je altijd nog overstappen op Filemaker, en de gegevens importeren.[/quote:60189c7764]
Met FileMaker ben ik ook ooit begonnen als instap voor de wereld van databases.
Wil je veel geld en tijd besparen dan zou ik zeer zeker eens kijken naar Servoy R2 van een Nederlands bedrijf. Voor pakweg 200 Euro heb je al een Client én Serverversie met nog veel meer mogelijkheden dan FileMaker, zeker als het echt complex gaat worden.

Lees de Macfan nr. 52 (voorlaatste) maar eens, daar staat een test in van FileMaker 7.0 en Servoy 2.0 en dat bevestigd waarom ik sinds mei 2003 alleen nog maar ontwikkel in Servoy R2.

Update: zie actie bij Servoy 149 Dollar (± 125 euro) voor Developer, Client en Server :wink:

hmm 200 euro om een geordende lijst te kunnen maken van mijn gelezen boeken?

No thx!

Filemaker is een leuk programma, maar slechts tijdelijk.
Appleworks zal mij wel redden:)

thx allemaal

als je de laatste macfan koopt kun je servoy gratis krijgen

Ik krijg van MrGr33n meestal de tip om eerst op sourceforge te kijken voor open source web-based oplossingen. Er zijn er veel, dus kans dat er ook een boeken database tussen zit. Probeer het eens.