Hallo, wie o wie kan mij helpen?
Ik wil met Datamerge in Indesign mijn opmaken automatiseren.
Nu vind ik hierover op internet verschillende sites die aangeven dat als je input uit Excel in meerdere rijen op 1 pagina in Indesign wilt hebben (b.v. meerdere visitekaartjes op 1 pagina), dat je dan bij het veld 'Records : Records per dokumentpagina' op 'meerdere records' moet zetten. Alleen is dit veld bij mij grijs, staat op 'één record' en ik kan dus niet kiezen voor een andere optie...
Ten eerste moet je van de spreadsheet die je hebt een CSV (Comma Seperated Values) file maken.
In dit bestand, te openen met een texteditor is elke kolom gescheiden door een komma.
De bovenste regel moet de titel van de kolommen bevatten.
Dit bestand kun je middels de ‘merge’ pallet importeren, of eigenlijk koppelen. Je krijgt dan hierin de eerste regel, de titels van de kolommen, te zien die je kunt gaan plaatsen.
Vervolgens kun je de boel opmaken waarna je opdracht kunt geven tot het genereren van de pagina’s met de verschillende content.
Beetje vaag wellicht, maar het werkt echt prima, je moet het even gedaan hebben.
Ik had alleen nog een vraag.
Ik wil via deze manier alleen maar afbeeldingen laten inlopen. Ik weet al dat ik dan een kolomnaam moet hebben dat begint met een ‘@’ en daaronder komt dan de lijst met de locatie van de afbeeldingen.
Hoe kun je nu gemakkelijk een programmaatje maken waarbij je een afbeeldingenmap kan selecteren en dat ie dan automatisch een lijstje van al je afbeeldingen maakt?
Ik heb het geprobeerd met Automator en dit werkt redelijk goed, maar bij het importeren in InDesign slaat ie de afbeeldingen die in de bestandsnaam een spatie of een speciaal teken zoals ‘é’ en ‘à’ bevatten over. Deze tekens worden dus niet vertaald. Kun je ze in Automator laten vertalen of moet ik een programma maken via een andere weg? Ik wil de bestandsnamen van de afbeeldingen niet veranderen.
Ik neem aan dat onderstaande een andere manier is en dat het laten inlopen dan wel werkt, en dat zal ik zeker gaan proberen maandag als ik weer op werk ben, maar weet iemand waarom bij mij dat venster grijs blijft en wat ik kan doen om het wel toegankelijk te maken. Een plugin of een andere instelling ergens in indesign?
[quote:f916f10c22=“buxx”]Ten eerste moet je van de spreadsheet die je hebt een CSV (Comma Seperated Values) file maken.
In dit bestand, te openen met een texteditor is elke kolom gescheiden door een komma.
De bovenste regel moet de titel van de kolommen bevatten.
Dit bestand kun je middels de ‘merge’ pallet importeren, of eigenlijk koppelen. Je krijgt dan hierin de eerste regel, de titels van de kolommen, te zien die je kunt gaan plaatsen.
Vervolgens kun je de boel opmaken waarna je opdracht kunt geven tot het genereren van de pagina’s met de verschillende content.
Beetje vaag wellicht, maar het werkt echt prima, je moet het even gedaan hebben.[/quote:f916f10c22][/code]