Heb net dit weekend een LAN-party gehad met alleen maar PC's naast mijn Mac (met OS 10.2.6), en heb de volgende ervaringen opgedaan:
- De andere PC’s zijn niet direct via Computer → Netwerk te zien
- Je kunt wel toegang krijgen tot gesharede Windows-mappen, namelijk via Ga → Verbind met server… Dan kies je een computer (je ziet de computernamen in de lijst), daarna vraagt ie om een wachtwoord (ook als er geen wachtwoord op de share zit, gewoon wachtwoord-veld leeglaten). Nu kom je in een venster waarin je kan kiezen tot welke gesharede map je toegang wil (je ziet de namen van de shares). Je moet dus per gesharede map een nieuwe verbinding maken, soms dus wel 3 verbindingen per pc ofzo…
- De Windows-bestandsserver werkt voor zover ik dat kon zien. Vanuit XP kon na het starten van deze server mij wel in het netwerk zien, maar niet op mijn computer klikken om gesharede mappen te zien. Als de Windows-bestandsserver uitstaat, dan ben je in XP niet te zien op het netwerk.
- Dit had ik opgelost door de FTP-server aan te zetten, zo hebben Windows-PC’s wel gewoon toegang.
- Voor het online gamen zijn er weinig problemen, bijv. MOHAA werkt gewoon.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt hoor, en of anderen dezelfde ervaringen hebben. Over het uitwisselen van bestanden of CD-R’s is denk ik genoeg te vinden, dit gaat meestal zonder probleem. Eigenlijk zijn voor alle datatypes wel Mac-programma’s te vinden.
Ik weet alleen niet precies hoe het zit met de ondersteuning van Windows XP van DVD-R dataschijven. Ik heb een DVD-R op verschillende XP-bakken geprobeerd, ze zien wel dat er een DVD-ROM geplaatst is, maar kunnen hem niet openen. Het was overigens een Apple-schijf, dus de kwaliteit van het schijfje zelf was wel goed.
Succes met je voordracht!