datauitwisseling Mac -PC

Ik heb beloofd binnenkort binnen mijn faculteit een kleine voorstelling te maken rond data uitwisseling en de problemen hiermee tussen windows en mac. ik heb al een aantal sites gevonden, waaronder macwindows (die uitstekend uitlegd hoe het met OS9 ineenzit) maar ik vind geen verstaanbare site voor OS X...

als iemand een tipje kan geven, graag… als ik wist hoe het moest dan post ik ook graag mijn voorstelling op dit forum (als leidraad voor anderen)

indien er ook mensen zijn die bepaalde problemen weten (en oplossingen) meld ze ook graag in dit draadje dan kan ik die ook in mijn voorstelling verwerken.

Bedankt!!

kris

Heb net dit weekend een LAN-party gehad met alleen maar PC's naast mijn Mac (met OS 10.2.6), en heb de volgende ervaringen opgedaan:

• De andere PC’s zijn niet direct via Computer → Netwerk te zien
  • Je kunt wel toegang krijgen tot gesharede Windows-mappen, namelijk via Ga → Verbind met server… Dan kies je een computer (je ziet de computernamen in de lijst), daarna vraagt ie om een wachtwoord (ook als er geen wachtwoord op de share zit, gewoon wachtwoord-veld leeglaten). Nu kom je in een venster waarin je kan kiezen tot welke gesharede map je toegang wil (je ziet de namen van de shares). Je moet dus per gesharede map een nieuwe verbinding maken, soms dus wel 3 verbindingen per pc ofzo…
  • De Windows-bestandsserver werkt voor zover ik dat kon zien. Vanuit XP kon na het starten van deze server mij wel in het netwerk zien, maar niet op mijn computer klikken om gesharede mappen te zien. Als de Windows-bestandsserver uitstaat, dan ben je in XP niet te zien op het netwerk.
  • Dit had ik opgelost door de FTP-server aan te zetten, zo hebben Windows-PC’s wel gewoon toegang.
  • Voor het online gamen zijn er weinig problemen, bijv. MOHAA werkt gewoon.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt hoor, en of anderen dezelfde ervaringen hebben. Over het uitwisselen van bestanden of CD-R’s is denk ik genoeg te vinden, dit gaat meestal zonder probleem. Eigenlijk zijn voor alle datatypes wel Mac-programma’s te vinden.
Ik weet alleen niet precies hoe het zit met de ondersteuning van Windows XP van DVD-R dataschijven. Ik heb een DVD-R op verschillende XP-bakken geprobeerd, ze zien wel dat er een DVD-ROM geplaatst is, maar kunnen hem niet openen. Het was overigens een Apple-schijf, dus de kwaliteit van het schijfje zelf was wel goed.

Succes met je voordracht! :wink:

Je kan geloof ik ook via FireWire netwerken. Apple had laatst toch ip over FireWire preview uitgebracht?

ip over fire wire??? dus niet met UTP kabeltjes op een netwerk???

kan je mij hierover meer uitleg geven?

Systeembeheerder op mijn werk vertelde een verhaal om je Mac via netwerk op te starten als je schijf is gekresjt:

Firewirekabel naar andere Mac en opstarten met P ingedrukt.

Als je je Mac HD hebt opgedeelt in partities is het mij via de normale manier niet gelukt om bij een partitie te komen. Als je PC MacLAN gebruikt is alles toegankelijk. Al mijn problemen waren in een keer opgelost. Nu nog zien hoe ik mijn airport kan configureren om dit ook wireless te kunnen doen.

[quote:c1a3251281="Kris"]ip over fire wire??? dus niet met UTP kabeltjes op een netwerk???

kan je mij hierover meer uitleg geven?[/quote:c1a3251281]

Hier is de link bij Apple: http://developer.apple.com/firewire/IP_over_FireWire.html

Nog wat meer uitleg over "Transferring Files Using FireWire" voor diegene die geinteresseerd zijn :wink:

http://macbuyersguide.com/solutions/networking/FireWire_networking.html

OS x gebruikt Samba om verbinding te maken met Windows netwerken. Dit betekent dat je alle mogelijkheden van Samba kunt benutten om een een fileserver op te zetten. Het configuratiebestand van Samba staat in /etc/smb.comf (of zo iets) en de /etc directory is weer doorgelinkt naar libraries/...... Zie ook [url]http://de.samba.org/samba/samba.html[/url]

Hou verder in de gaten dat de gebruiker van wie je gedeelde bestanden wilt zien op XP een password MOET hebben anders lukt het niet.

Ik heb nog niet ontdekt hoe je automatisch een verbinding met geelde map op een windows machine kunt maken, maar zoals eerder beschreven via het ga-menu werkt het in ieder geval. Met linux zou je een schijf kunnen toevoegen in /etc/fstab, maar die bestaat onder OS x niet.

Hans

[quote:b952ffc004="SproetS"]Systeembeheerder op mijn werk vertelde een verhaal om je Mac via netwerk op te starten als je schijf is gekresjt:

Firewirekabel naar andere Mac en opstarten met P ingedrukt.[/quote:b952ffc004]

met T bedoel je dan wordt die computer gewoon een harde schijf die je dan kan benaderen vanaf de andere computer,… maar P doet niks met opstarten… (tenminste bij mijn netwerk met mijn standaard os niet, misschien dat dit met X server anders werkt…)