ddr 400 voor imac G5....

Iemand ervaringen met zelf in een andere winkel 512 mb ddr40 er bij te kopen... ik zie bij pixmania.nl een prijs van 68 euro..... voor merk kensington Bij applestore 120 euro!!!

Dat is toch belachelijk…
Of kan het helemaal niet ?
En kan ik het zelf wel er bij zetten of is dat gecompliceerd

Kijk hier eens http://www.macstuff.nl/index.php?cPath=21_28_370&page=1&sort=2a

zijn de iMac G5's niet heel erg kieskeurig omtretn wat voor gehuegen je er in en of bij prikt?

PixMania?

[size=20:f7c39875e3]NOOIT KOPEN![/size:f7c39875e3]

http://www.tweakers.net/shopsurvey/3534

(Beter gewoon daar een goede shop uitzoeken, dan komt het allemaal wel goed.)

Er zijn verschillende mensen die er verschillende merken in hebben gestopt Als je het juiste type er maar instopt en dan twee dezelfde naast elkaar

Geheugenmodule 512 Mb (type: PC3200 DDR400 sdram)

Heb jij soms slechte ervaringen?

[quote:294ed74e8a=“Napsju”]PixMania?

[size=20:294ed74e8a]NOOIT KOPEN![/size:294ed74e8a]

http://www.tweakers.net/shopsurvey/3534

(Beter gewoon daar een goede shop uitzoeken, dan komt het allemaal wel goed.)[/quote:294ed74e8a]

[quote:55d6267678="vanillakoyak"]en dan twee dezelfde naast elkaar[/quote:55d6267678] Sorry dat ik een beetje bot over kom, maar waar heb je die onzin van daan? Al stop je er een latje van 128MB PC2100 in icm een latje van 1GB PC3200, zal het gewoon nog werken. (Ook al capped hij de snelheid dan op het langzaamste onderdeel, de 128MB dimm dus.)

Als je in een iMac G5 twee EXACT dezelfde geheugenmodules stopt dan kan het geheugen 64 bits werken, en dat verschil schijn je te merken. Ik heb goede ervaringen met geheugen van Kingston en Corsair, en bij Crucial(.com) bestellen schijnt ook goed te gaan voor "onze Mac's".

'Schijn je te merken'... Heb je daar misschien ook benchmarks van, wat cijfertjes dus?

He' Bedankt voor je hulp

Miauwww

[quote:82dca270a7="Napsju"]'Schijn je te merken'... Heb je daar misschien ook benchmarks van, wat cijfertjes dus?[/quote:82dca270a7]

Nee die heb ik niet voor je, want toen ik het geheugen ging kopen bij een Apple dealer (die geheugen voor “normale” prijzen verkoopt), zeiden ze dat daar zo, en of je het geloven moet of niet…

Logisch, helaas zijn er nog altijd retailers die nog even gouw je laatste centen uit je zak proberen te kloppen om je er ook nog een tweede dimm er bij te laten kopen... :sealed:

Lijkt mij eigenlijk een nogal sterk verhaal over die bitjes. Elke ddr dimm is namelijk gewoon 64 bit. Of je er nou 1 of 8(00) gebruikt…

Gewoon bij interngeheugen.com een reepje Dane-Elec kopen. Werkt gegarandaard. Om interleaving te kunnen doen (wat denk ik hierboven met dat 64 bits bedoeld wordt) hoeven de DIMMs alleen maar dezelfde grootte te hebben. Ik weet trouwens niet of dat in de iMac G5 ook werkt. De Powermac doet het wel, daarom wordt geheugen daar ook altijd per 2 dimmetjes geleverd door Apple (koop je bv. 256mb krijg je 2x128).

Een soort van 'dual-channel' dus zoals we dat in de x86 wereld kennen?

Dual-Channel betekent dat je geloof ik 2 'kanalen' naar het geheugen hebt. Interleaving is een slimme techniek om 2 dezelfde DIMMs als 1 te zien, waardoor er in de software niet overgeschakeld hoeft te worden tussen de twee ofzoiets.

http://macspeedzone.com/archive/Comparison/WhatisInterleaved.html

Volgens een test van Barefeats doet de iMac G5 hier echter niet aan.

Ik ben eigenlijk nog niet heel veel wijzer. Concreet; Als ik dus ddr 400 pcr 3200 geheugen kop oet het het gewoon doen. Bij macstuff.nl kopen ? Is dat een goede optie ? Neem aan dat jullie het ook zonde vinden om 6o euro meer te betalen bij apple voor geheugenreep van 512 mb.

[quote:45acfa447f="Napsju"]Logisch, helaas zijn er nog altijd retailers die nog even gouw je laatste centen uit je zak proberen te kloppen om je er ook nog een tweede dimm er bij te laten kopen... :sealed:

Lijkt mij eigenlijk een nogal sterk verhaal over die bitjes. Elke ddr dimm is namelijk gewoon 64 bit. Of je er nou 1 of 8(00) gebruikt…[/quote:45acfa447f]

Bij die winkel verkochten ze geheugen wat al exact hetzelfde was als in mijn iMac zat… dus ik hoefde maar 1 module te kopen en het kosste me dus niets meer.

Bij www.mailamac.nl is het volgens mij wat goedkoper. En op www.barefeats.com (even zoeken daar) hebben ze benchmarks van het verschil tussen paired geheugen en 2 totaal verschillende ramslotjes.

Het uiteindelijke verschil was bij de iMac niet tot nauwelijks te
merken; het was volgens mij zelfs maar enkele % :slight_smile:

Is dit totale onzin dan?

Geheugenmodule 512 Mb (type: PC3200 DDR400 sdram)
[10288-512] € 43.15
Geschikt voor:

• Alle iMac G5 modellen
  • PowerMac G5 1.6 GHz
  • PowerMac G5 1.8 GHz, 2x1.8 GHz, 2x2.0 GHz, 2x2.5 GHz
    Ook geschikt voor PowerMacs die origineel 184 pins PC2100 of PC2700 geheugenmodules gebruiken.

In de PowerMac G5 moet het geheugen met identieke paren worden uitgebreid. Schaf er dan dus altijd 2 stuks van aan.
In de iMac G5 is dit niet verplicht, maar wel aan te raden