De 10 geboden van werken met PDF (én InDesign)

Het valt me op hoe vaak het werken met PDF voor onduidelijkheden zorgt. Ik heb geprobeerd e.e.a. uit te zoeken en ben tot onderstaande post gekomen. Het leek me wel een nuttige post. Jongens (en meiden) kunnen jullie hier wat mee? Wie vult aan of corrigeerd?

[b:761d6c1f1e]Het verwerken van Indesign documenten en cPDF’s geproduceerd door InDesign[/b:761d6c1f1e]

Wanneer u een InDesign of cPDF document gaat verwerken is het van belang rekening te houden met het volgende:

InDesign documenten en PDF’s geproduceerd door InDesign bevatten transparante elementen. Als u transparant artwork vanuit Adobe InDesign print naar de RIP óf exporteert naar een formaat anders dan Adobe PDF 1.4 (Acrobat 5.0 of hoger) dan wordt dit artwork ge-flattenend: InDesign snijd de transparante delen in meerdere gedeeltes. Sommige blijven vector en andere worden gerasterde delen. Met behulp van de ‘transparantie-stijlen’ kunt u zelf aangeven op welke kwaliteit dit dient te gebeuren. Kies altijd voor de hoogste kwaliteit.

[b:761d6c1f1e]Kiest u voor een InDesign export naar PDF 1.3 (Acrobat 4.0 compatible)[/b:761d6c1f1e] dan wordt alle transparantie ín de PDF ge-flattened met behulp van de transparantie stijlen. Deze PDF is te openen in Acrobat 4.05 of later en kan worden geprint /geripped op elke Postscript Level 2 (of later) belichter.

[b:761d6c1f1e]Exporteert u naar een PDF 1.4 (Acrobat 5 compatible)[/b:761d6c1f1e] dan ontstaat er een geheel andere PDF. Een PDF waarin de transparantie niet ge-flattened wordt. De PDF laat het aan de RIP over om tot een goed eindresultaat te komen.

[b:761d6c1f1e]Hoe kun je zien wat voor versie PDF je aangeleverde PDF is?[/b:761d6c1f1e]
Ga naar 'Bestand>documenteigenschappen" daar zie je het volgende:

Toepassing: Indesign. Hoge waarschijnlijkheid van transparante elementen.
PDF Producent: Acrobat Distiller 6 voor Macintosh. Dit beteken dat de PDF is geprint naar postscript en vervolgens met behulp van Distiller is omgezet naar een PDF formaat.
Hier kan ook staan: Adobe PDF Library 2.0.x. Dit houdt in dat de PDF rechtstreeks vanuit InDesign is geëxporteerd. De PDF bevat, naar alle waarschijnlijkheid transparante elementen.
PDF versie: 1.5. Dit houdt in dat, naar alle waarschijnlijkheid de PDF transparantie bevat.

[b:761d6c1f1e]Hoe produceert u een goed eindresultaat?[/b:761d6c1f1e]

[b:761d6c1f1e]1: Plaats de PDF in InDesign 2.02 (of hoger)[/b:761d6c1f1e] en print naar postscript. Gebruik InDesign’s transparantie-stijl “hoogste kwaliteit” om een postscript level 3 file te produceren.

[b:761d6c1f1e]2: Of print rechtstreeks vanuit Acrobat 6.0[/b:761d6c1f1e]
En niet vanuit Acrobat 5.0 omdat Acrobat 5.0 (maar ook Illustrator 9) een “oudere generatie” transparantie flattener gebruikt die kán resulteren in afwijkend drukwerk. De 5.0 zal drukwerk produceren van mindere kwaliteit als de 6.0 of als het sturen van postscript vanuit InDesign 2. Aangeraden wordt op óf vanuit InDesign te sturen óf Acrobat 6 te gebruiken bij het wegsturen.

[b:761d6c1f1e]3: Of RIP de PDF op een apparaat dat wérkelijk PDF 1.4 ondersteund.[/b:761d6c1f1e] Apparaten zoals de Creo Prinergy 2.1 ondersteunen PDF 1.4 en flattenen de, door InDesign gecreëerde transparantie, als onderdeel van het normale proces. Andere RIPS zoals de Fujifilm Celebrant Extreme RIP ondersteunen PDF 1.4 in een vergelijkbare manier.

Sommige leveranciers claimen PDF 1.4 ondersteuning, maar “vergeten” daarbij te vertellen dat de transparantie niet wordt ge-flattened ín de RIP. Hierdoor wordt de transparantie in zijn geheel niet meegenomen en wordt het gedrukte eindresultaat compleet anders dan de PDF.

[b:761d6c1f1e]Wat moet u vooral niet doen?[/b:761d6c1f1e]

1: Open de PDF vooral NIET in Acrobat 5, om hem vervolgens als een EPS te bewaren om in Xpress 4 of 5 te plaatsen. Dit komt ongeveer overeen met printen vanuit Acrobat 5.

2: Plaats de PDF NIET in Quark Xpress als een PDF. Quark’s engine voor het plaatsen van PDF’s werkt alleen goed met Acrobat 3/PDF 1.2 bestanden en niets van latere versie. (Steunkleuren in de PDF worden bijvoorbeeld niet goed herkend).

3: Open de PDF NIET in Illustrator (welke versie dan ook) om vanuit daar te printen. Illustrator is géén universele PDF-editor of printer.

4: Open de PDF NIET in Photoshop (welke versie dan ook). Photoshop zal de PDF gaan rasteren naar pixels. Zelfs op 300 DPI zal vector-informatie zoals tekst en logo’s “wollig” overkomen. Daarnaast onstaat er een gigantisch bestand.

bronnen:
http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=994
http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/indesign.jsp
http://www.indesignusergroup.com/chicago/chi_notes/chi_notes_2003_05_22.html
http://www.macdesignonline.com/tutorials/indesign/trans.html
http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/indesign.jsp

hele nuttige informatie - goed dat je dat hebt uitgezocht, ik ga het zeker als referentie gebruiken.

bedankt,

peter

Bedankt, graag gedaan. Als er nog DTP'ers, drukkers, lithografen (of clowns) zijn die iets willen toevoegen: Graag!

[quote:ea3987005a="WOZ"](of clowns)[/quote:ea3987005a]

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: 8)

Moet kunnen, niet? Iedereen is welkom. Hoor graag zijn kant van het verhaal als 'ontvanger' van bestanden. :wink:

Net binnen: OSX, Acrobat 6 en een compatible RIP (Harlequin, level 3, versie 5.4(?Niet zeker). Probleem: Zwartplaat bevatte raster bij het uitprinten vanuit acrobat. Dit hoorde niet zo, en was goed toen de pdf werd geplaatst in ID CS en vanuit daar werd verstuurd naar de RIP. Vreemd.

En: Adobe adviseerd zelf bij het handboek van CS om vooral vaak de voorvertoon overdruk te gebruiken om te zien wat er gebeurd als je de overvloeimodus gebruikt (Verschil, uitsluiting, Kleurtoon, Verzadiging, Kleur en Helderheid). Vooral bij steunkleuren kunnen er “onverwachte resultaten” ontstaan. (Pag. 292, handboek).

Ik moet even uit mijn hoofd reageren, ik heb ook alle valkuilen nog niet gehad. Bovendien ligt mijn werk op het vlak van de dtp-er en zie ik dus niet direct wat er met het rasteren gebeurt.

Vanuit ID3 (CS) kun je printen naar postscript via de eigen PS-engine. Kies dan voor de printer Post®Script file en voor de PPD ‘independent’ Je krijgt dan een PS file die geen instellingen voor de printer verborgen heeft zitten. Vanuit Distiller 6 is daar een (c)PDF van te maken door een van de uitvoerprofielen te kiezen. Ik heb begrepen dat dit de schoonste PDFjes levert.
Een van de nadelen is dat je dan het in de voorkeuren vastgelegde paginaformaat krijgt.
In CS is het verder van belang dat, als je transparanties in combinatie met tekst gebruikt, je er voor zorgt dat de tekst altijd bovenop ligt. Anders worden 9delen van) de teksten ook gerasterd, daar waar ze onder een kader met transparantie vallen.

Er volgt vast meer…

[quote:cbaf03855b]Bedankt, graag gedaan. Als er nog DTP'ers, drukkers, lithografen (of clowns) zijn die iets willen toevoegen: Graag![/quote:cbaf03855b]

Hi,

:smiley:

Mag je als vormgever ook reageren?

Shoot!

[quote:d857faa8e8="Macclown"][quote:d857faa8e8]Bedankt, graag gedaan. Als er nog DTP'ers, drukkers, lithografen (of clowns) zijn die iets willen toevoegen: Graag![/quote:d857faa8e8]

Hi,

:smiley:

Mag je als vormgever ook reageren?[/quote:d857faa8e8]
Nee! Tuurlijk niet!
Wel als micromonteur en als caravanbewoner. Maar ja, hoeveel zijn dat er nog?

Ik krijg regelmatig een FC mailing te maken waarbij de voorpagina al is opgemaakt en in een hoge resolutie PDF wordt aangeleverd door een Duitse firma. De opmaak van deze mailing doe ik in Quark 4.1.

De PDF die wordt aangeleverd laat zich niet altijd vanuit Quark 4.1 rippen naar de belichter. Omdat het bestand toch verwerkt moet worden heb ik al een paar keer voor de volgende oplossing gekozen.

Het PDF bestand openen in Acrobat 5, vervolgens bewaren als postscript bestand en opnieuw door de distiller halen met de instellingen die ik standaard gebruik bij het maken van een PDF voor drukwerk.

Tot op heden is dit goed uitgepakt, de uitdraai was oké, het drukwerk in orde. Geen rare dingen tot zover.

Ergens verwacht ik toch wel problemen met deze methode, kan ik die inderdaad verwachten en zo ja wat kan er misgaan?

[quote:26d499b5d3="Deskman"]Vanuit ID3 (CS) kun je printen naar postscript via de eigen PS-engine. Kies dan voor de printer Post®Script file en voor de PPD 'independent' Je krijgt dan een PS file die geen instellingen voor de printer verborgen heeft zitten. Vanuit Distiller 6 is daar een (c)PDF van te maken door een van de uitvoerprofielen te kiezen. Ik heb begrepen dat dit de schoonste PDFjes levert.[/quote:26d499b5d3]

Ik heb ID CS net een week binnen. Het eerste wat me opviel is dat ik niet meer Acrobat Distiller als PPD kon aanwijzen bij een ps-bestand. Heb toen gekozen voor Acrobat PDF als ppd, en daar kun je je paginaformaat wel op aangepast zetten. Vervolgens de zaak via Distiller 6 met cPDF-jobopties afgehandeld.

[quote:a6d5214aa0="Deskman"]In CS is het verder van belang dat, als je transparanties in combinatie met tekst gebruikt, je er voor zorgt dat de tekst altijd bovenop ligt. Anders worden 9delen van) de teksten ook gerasterd, daar waar ze onder een kader met transparantie vallen. [/quote:a6d5214aa0]

Bedoel je hier bovenop in dezelfde laag of in een nieuwe laag? Het was me eens opgevallen dat tekst bij tekstomloop deels vetter werd. Eenzelfde effect als in Illustrator als van tekst outline maakt. En dat gebeurt dat ook, zoals je kunt zien als je in Pitstop Pro de outlinevertoning van je PDF bekijkt.
Sinds die tijd maak ik eigenlijk standaard een (bovenste) aparte laag voor mijn tekst aan.

[quote:a8641652c8="Macclown"]De PDF die wordt aangeleverd laat zich niet altijd vanuit Quark 4.1 rippen naar de belichter. Omdat het bestand toch verwerkt moet worden heb ik al een paar keer voor de volgende oplossing gekozen.

Het PDF bestand openen in Acrobat 5, vervolgens bewaren als postscript bestand en opnieuw door de distiller halen met de instellingen die ik standaard gebruik bij het maken van een PDF voor drukwerk.
[/quote:a8641652c8]

Die oplossing heb ik ook wel eens gebruikt. Meestal ging het goed, maar soms zie ik in gebieden waar veel transparantietruukjes zijn uitgehaald toch tintverschillen (alsof er een iets lichter blok in zit)
Kan het zijn dat je je PDF niet in je Quark document kunt importeren? Dan is de PDF-versie te hoog. Het Quark-filter laat maar PDF’s door tot PDF versie 1.3 (Acrobat 4). Even controleren in de documenteigenschappen van de PDF, dus. Als je Pitstop gebruikt kun je hem ook laten controleren, hij zal dan bij het juiste profiel de goede PDF-versie wegschrijven.

Nee, het hoeft niet in een nieuwe layer. Maar in je document zit natuurlijk ook een laagstructuur. Bij kleurloze kaders waar een onderdeel in zit met transparantie (zoals een dropshadow) wordt het gebied achter dit kader bij het flattenen gerasterd. Hierdoor wordt ook de tekst gerasterd als die 'onder' dit doorzichtige kader ligt. Je kunt dit goed zien in flattener preview.

Als je wilt kan ik jhe wel een paar screenshots geven…

[quote:f515a184b5="WOZ"]2: Plaats de PDF NIET in Quark Xpress als een PDF. Quark's engine voor het plaatsen van PDF's werkt alleen goed met Acrobat 3/PDF 1.2 bestanden en niets van latere versie. (Steunkleuren in de PDF worden bijvoorbeeld niet goed herkend). [/quote:f515a184b5]

WOZ:
Volgens mij pakt Quark t/m versie 1.3/Acrobat 4. Niet dat we daar heel vell wijzer van worden, maar toch…

[quote:f7f9f3bd47="Deskman"]Als je wilt kan ik jhe wel een paar screenshots geven...[/quote:f7f9f3bd47]

Ik wil je niet aan het werk zetten, maar als je ze bij de hand hebt, graag.

Idd. het veiligst is een toplaag met daarin de teksten. Zie ook http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=857 daar wordt alles heel duidelijk stap-voor-stap verteld met screenshots.

@ Verbeek, hij pakt idd die ook. Maar daar is hij niet voor ontworpen. Je hebt dus geen garantie dat het goed gaat.

Macclown, kijk eens ín de pdf hoe die is aangemaakt. (door welk programma). Dan weet je meteen of je problemen transparante effecten kunt verwachten. Misschien heb jij hier wat aan:http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=994 "Printing Acrobat 5.0/PDF1.4 Generated by Adobe InDesign 2.0"

@verbeek
Je moet de ppd zelf even opnieuw handmatig toevoegen/terugzetten in je library. Dan is het weer ok. HD/Library/printers/ppds/contents/resources/en.lproj