De beste en goedkoopste OSX server en router/switch opzet?

Beste medemaccers, ik ben opzoek naar de beste en goedkoopste oplossing voor een server/ Ik ben van plan OSX server 10.3.3 aan te schaffen.

Kan ik als computer beter een Powermac G3 350mhz nemen of een iMac 400 mhz? In beide computers zal de 120GB HD worden geinstalleerd. Met ± 512MB Ram.

De server zal voor 4 werkplekken serven. 2 Powermacs met OS9, 1 iMac met OSX 10.2 en een windowslaptop met windows?

De server moet o.a. apple en windows bestanden archiveren, mail verdelen, een eenvoudige inkjetprinter delen om offertes te printen, back-ups branden en bestanden via FTP ontvangen. Mocht iemand nog meer opties aan kunnen raden sta ik open voor ideeën.

Er is internet verbinding via een ADSL lijn en wordt gerouted door een Draytek router.

Of is er een router/switch die een betere/goedkopere oplossing om grootte bestanden over een netwerk te pompen?

Graag hoor ik jullie mening of andere oplossingen.

die draytek... eerst ff flashen naar de laatste firmware anders krijg je ECHT problemen met je OSXServer 10.3.3.

Ok thanx voor de tip. :wink:

ik zou geen imac nemen. een losse monitor lijkt mij beter omdat de server de hele tijd aanstaat en je monitor gebruik de nauwelijks. sterker nog als de server eenmaal draait kan je hem met bepaalde software op afstand beheren. verder moet de server goede koeling hebben en naar mijn mening hebben imacs dat niet zo.

daan.

Hoewel OSX server prachtige software is zijn de meeste zaken die je nu wilt regelen ook gewoon in Panther te verwezelijken. XSever is geen voordelig pakketje... webserver (Apache), mailserver (postfix), SAMBA en printersharing zijn allemaal aanwezig. Ik zou dus eerder een nieuwe mac kopen en voor die 4 machientjes laten draaien, of als dat niet uit kan een tweedehands dual G4. Daar heb je op den duur meer plezier van dan een ondermaats machientje met mooie software...

hey all,

Je hebt het over grote bestanden, met hoeveel gebruikers?
Dan zou ik geen van de macs nemen, op z’n minst een g4 bij 5 of meer gebruikers.

suc6