de finder CRASHT als ik waarschuwingsvenster sluit

Hallo,

soms krijg je in classic van die gele rechthoekige waarschuwingsvensters in beeld als er bijvoorbeeld twee dezelfde fonts in ATM zitten en hij er maar eentje opent.

Weet iemand misschien waar dit probleem vandaan komt en hoe je het weer kan fixen?

Het is me al opgevallen dat het wel vaker voorkomt in systeem 9, de ene machine wel en de andere weer niet.

Het systeem dat gedraaid wordt is 9.2.2 met alle laatste software downloads.

bedankt Frans

Zo wienig mogelijk fonts in je database hebben helpt... maar wat ook nog eens wil gebeuren is dat vage lettertjes als de New York en de Chocago in een andere koffer staan...

Loop (als het er niet al te veel zijn) de koffertjes in ATM eens na en kijk of er niet ergens vreemde letters instaan… Dat het vaker in OS9 voorkomt (MacOS heet al sinds 7.6 geen systeem meer), is nogal logisch… ATM is nooit voor OSX gemaakt.

Onderhoud van ATM is simpel:
Maak een set aan van de systeemfonts en doe dit ook voor je standaardfonts.
Stel onder voorkeuren in dat ATM moet zoeken naar duplicaten en conflicten bij toevoegen.
Maak vervolgens sets aan voor fonts die je origineel hebt en waarvan je dus weet dat er geen foutne in kunnen zitten. Maak corresponderende mappen van deze sets. Exporteer deze sets en sla de bestanden verweg van ATM op.
Voeg nu alla andere fonts op je HD toe en zoek naar duplicaten en smijt alles wat dubbel is en niet in de eerder aangemaakte mappen staat, WEG…
De overgebleven fonts kan je nu ook in een map stoppen.
Maak dan de map “Binnengekomen fonts” aan en pleur daar ALLES in wat je van andere (ook internet) krijgt. Voeg ze daarna pas toe aan ATM
Gooi zo eens per maand duplicatenbeheer door ATM heen en laat alle fonts in de map Binnengekomen eens doorlichten (inspecteren)
Pas als je zeker weet dat je een font nog niet hebt, gooi je hem in de map van je eigen fonts…
Exporteer maandelijks je sets…

Mocht je er echt een teringzooi van hebben gemaakt, dan kan je sets importeren (na eerst ATM leeggemaakt te hebben).

Geloof me… dit wordt er onder OSX niet beter op… alleen merk je het daar niet…

bedankt voor de zeer uitgebreide reactie, alleen heeft het probleem niks met ATM te maken, ATM haalde ik alleen aan als voorbeeld, het probleem zijn de gele waarschuwingsvensters die het systeem wel eens geeft, bijvoorbeeld als er iets niet goed gaat met twee dezelfde letters bijv. maar het kan ook zijn dat je netwerk tijd niet kon worden ingesteld.....

:wink:

Ik snap je probleem niet helemaal... Je zegt dat je finder crasht, maar daar zeg je verder niks over. Crasht er nou wat of niet? Die gele waarschuwingsveldjes onder classic zijn geen symptoom voor een finder die onderuit gaat. Alle systeemfouten en -mededelingen worden via deze gele veldjes getoond. Als het fonts betreft moet je even kijken je je fontmanagement mee doet. in classic kun je dat beter geheel aan een OSX-manager overlaten. Ik ken die irritante venstertjes wel van Suitcase die ontdekt dat er zowel in Classic als in OSX dezelfde fonts open staan. Ik heb ze altijd genegeerd. ATM deluxe en ATR werken toch niet onder Classic? Zo ja, en als je dan ook nog Suitcase gebruikt, zet dan in ieder geval de extensie SuitcaseBridge uit. Dat lijkt me in zo'n geval een potentiele boosdoener. De finder zelf blijft in classic voor 90 % buiten beeld.

misschien heb ik het niet zo duidelijk opgeschreven allemaal. :oops:

Het gaat erom dat als ik die waarschuwingsvensters krijg en ze wegklik de finder crasht. Ik heb het al bij meerdere machines met classic gezien alleen ben er nog nooit achter gekomen waar het aan zou kunnen liggen. Dus op het moment dat ik een waarschuwing krijg is er nog niks aan de hand, maar op het moment dat ik de waarschuwing wil sluiten dan slaat de boel vast.

:wink:

by the way het is een machine waar geen osx op draait. het gaat om een machine met alleen classic, daar draait ATM / ATR gewoon wel op.

Zal ik nog maar eens een pleidooi houden: Noem het Classic als het onder OSX boot, noem het OS9 als het in OS9 boot. Dat scheelt een hoop verwarring.

Finder prefs al eens weggegooid? Dit soort onzin kan ook heel goed een extensieconflict zijn. Gebruik je conflictcatcher voor extensiebeheer?? Daarmee laat zich dat probleem vrij snel ondervangen.

bedankt voor je pleidooi :P

er staan tot nu toe alleen wat standaard extensies in. Ik zal in ieder geval dat confilctcatcher eens gaan proberen, thnx

Heb jaren met OS9 gewerkt en werk sinds een half jaar met Classic... whatever...

Ik heb deze berichten nooit als reden kunnen ontdekken voor een crash… wel als een gevolg van een crash (Het programma Finder is onverwachts gestopt), nadat ik Finder geforceerd had gestopt ( :apple: + option + Esc)…

Wat betreft ConflictCathcher… Mijn ervaring is dat ConflictCatxher inderdaad zijn wrk goed doet… elke reden om een conflict te stimuleren, wordt aangegrepen met als gevolg een sterk instabiel systeem…

Met een beetje verstand van extenties en regelpanelen, en een goeie hantering van ExtentionManager (extentiebeheer), kom je veel verder. Zorg dat er bijvoorbeeld alleen extenties aanstaan waarvan je weet wat ze doen… onzinextenties zijn vaak de boosdoener… net als Finder-add-ons (toevoegingen in het uiterlijk van Finder…)

Een conflict opsporen is vrij makkelijk, maar uitgebreid. Start eerst op met de extenties die strikt noodzakelijk zijn voor je randapparatuur, zet daarna één voor één de extenties van de meest gebruikte progs aan… Als deze twee categorieën aanstaan, dan kan je dus gewoon werken. Voeg daarna de fun-extenties en -regelpanelen toe… Je zal zien dat je ergens een storing hebt zitten… De boosdoener zal een gratis extentie zijn, of een nutteloze extentie… Adobe-Gamma, Toetsenbord, CloseView en Globe zijn van die storingsgevoelige regelpanelen… en verder totaal nutteloos (tenzij je kreupel, blind, wereldreiziger of lithograaf bent)

Lang niet alles wat OS9 en de updates installeren is echt nodig… kijk maar naar de set “MacOS 9.x basis”… Zelf kan je nog meer bezuinigen… Trouwens ook een tip voor het versnellen van OS9.

[quote:2bda8aabf5="Zerk"]Heb jaren met OS9 gewerkt en werk sinds een half jaar met Classic... whatever...

Wat betreft ConflictCatcher… Mijn ervaring is dat ConflictCatxher inderdaad zijn wrk goed doet… elke reden om een conflict te stimuleren, wordt aangegrepen met als gevolg een sterk instabiel systeem…[/quote:2bda8aabf5]

Hij wel…

Ik wel.... 8) 8) Ik werk al sinds systeem 6 met Apple (op een Macintosh II) en wat we daar altijd deden als er iets loos was, was de inhoud van de extentiemap op het bureaublad legen en dan opstarten met telkens één extentie meer in de map... Toen hadden we nog geen extentiebeheer en/of ConflictCatcher...

Wat in die tijd problemen gaf (tot en met Systeem 7.5.1), was de combinatie van Suitcase 2.1.5 en QuickTime (versieloos toen nog)… De keuze is dan of je QuickTime, of Suitcase wilt hebben… Aangezien QuickTime toen nog geen nut had (internet en 3D waren nog niet uitgevonden), was de keuze op Suitcase gevallen.

In principe werkt het bij OS9 nog steeds zo… Bij een conflict tussen extenties (problemen met regelpanelen komen minder voor) is er geen tussenweg… je moet kiezen en kijken wat nut heeft en waarvoor er eventueel alternatieven te vinden zijn. Met deze benadering heb ik menig Macintosh, iMac, PowerMac en diverse books weer als een zonnetje laten draaien.

Het is om deze reden dat ik een lichte aversie tegen OSX heb… daar moet je namelijk erg je best doen om op deze manier te werken… Godzijdank bestaan er fora als MacOSX.nl en MacOSXHints.com (eerdaags ook .nl)

[i:3140693349]Knowledge is there to be shared…[/i:3140693349]

(edit: spelvaudten)

Je plan van aanpak klopt ook wel, maar conflictcatcher is een degelijk alternatief voor het eindeloos heen en weer slepen van extensies en regelpanelen. Ik kan me niet heugen dat ik juist door het gebruik van CC er een probleem bij heb gekregen.

En ter info: mijn eerste Mac was een 512 ED dus ik ken alle ellende van ‘toen’ maar al te goed.

Dus ik ben wel benieuwd waar je oud zeer met CC ligt…

(Knowledge is there to be shared… )

conflictcatcher is lastig te vinden, volgens mij bestaat het bedrijf niet meer?

Eh, nee. In OSX was het niet meer nuttig en hun andere goudklompje SoundJam is ze ook op slinkse wijze door Apple ontfutseld. Dus hebben ze er het licht maar uitgedaan...

Dan moet je het op Zerk zijn manier doen of…

ik ga nog even verder zoeken…

Frans,

[b:d2272f9bd6]hier[/b:d2272f9bd6] klikken.

Geen oud zeer.... mbt CC..... heb het een aantal keer gebruikt en in gebruik gezien.... Maar ook gezien dat CC extenties weghaalde, waardoor de computer vastliep of progs niet meer wilden

[quote:7f300a4d3d="frans de reijdt"]conflictcatcher is lastig te vinden, volgens mij bestaat het bedrijf niet meer?[/quote:7f300a4d3d] Cassady&Green stopte er inderdaad mee: http://www.casadyg.com/ Ik gebruik echter nog steeds Conflict Catcher en ben daar ontzettend tevreden van. En met SoundJam moet ik er niet mee inzitten als ik mp3 bestanden naar een andere schijf kopieer. Bij ITunes kan dit voor problemen zorgen, las ik.