De grote overstap , toch maar voldoende info

Hey ,

Ik ben dus een 14 jarige Belg, en al 5 jaar in het bezit van een Windows machine, maar meer en meer begin ik er mij aan te ergeren, vastlopers, virussen, spyware etc… Ik krijg nu een mooi bod op mijn volledige AMD64 config en wil dus overstappen naar Apple. Ik ben reeds in het bezit van een iPod mini en de software en structuur zijn gewoon om je vingers van af te likken. Nou wil ik toch nog het volgende weten.

-Is er een firewall of iets dergelijk ingebouwd ? Of is dat helemaal niet nodig ?
-Ik zit nog met 3 andere Windows machines achter een Telenet Expressnet verbinding met elk een eige IP-adres, zou dit problemen geven ?
-Kan je in safari ook bestanden uploaden naar je bestaande webruimte ?
-Blijft een apple eigelijk continue onder stroom ? Of kan die ook uitgezet worden (stomme vraag:p)

Nu welke Apple komt mij toe ?
-een iBook ?
-een iMac ?
-een Powerbook ?

Mijn eisen zijn : photoshop , dreamweaver , af en toe lekker uitlullen op msn en luisteren naar mp3tjes , misschien world of warcraft spelen , maar voor de rest geen games. Ik zou ook graag toekomst gericht hem kopen omdat ik mijn latere studies toch iets in die wereld ga doen. Budget valt nog te bekijken.

Zo dat is een hele boterham , ik hoop dat jullie me nog verder over de streep kunnen trekken!
Vriendelijk Bedankt
Een mogelijke :finderoud: en :apple: - switcher

[quote:e23f18e752="Flavio"]-Is er een firewall of iets dergelijk ingebouwd ? Of is dat helemaal niet nodig ?[/quote:e23f18e752]

Niet nodig, zorgt alleen maar voor problemen. Er is wel een firewall ingebouwd, maar die is (tot nu toe) volstrekt zinloos.

[quote:e23f18e752=“Flavio”]-Ik zit nog met 3 andere Windows machines achter een Telenet Expressnet verbinding met elk een eige IP-adres, zou dit problemen geven ?[/quote:e23f18e752]

Normaal gezien niet.

[quote:e23f18e752=“Flavio”]-Kan je in safari ook bestanden uploaden naar je bestaande webruimte ?[/quote:e23f18e752]

Wat bedoel je? Via FTP? Dat gaat niet rechtstreeks in Safari of de Finder (de Verkenner van de Mac), maar wel clienten als Transmit (zie Panic.com).

[quote:e23f18e752=“Flavio”]-Blijft een apple eigelijk continue onder stroom ? Of kan die ook uitgezet worden (stomme vraag:p)[/quote:e23f18e752]

Velen denken van niet ;), maar eens kijken, ja, onder het Apple-logo staat een vage ‘Zet uit…’ ;).

[quote:e23f18e752=“Flavio”]Nu welke Apple komt mij toe ?
-een iBook ?
-een iMac ?
-een Powerbook ?

Mijn eisen zijn : photoshop , dreamweaver , af en toe lekker uitlullen op msn en luisteren naar mp3tjes , misschien world of warcraft spelen , maar voor de rest geen games. Ik zou ook graag toekomst gericht hem kopen omdat ik mijn latere studies toch iets in die wereld ga doen. Budget valt nog te bekijken.[/quote:e23f18e752]

Toekomstgericht is de iMac op dit moment een goede keuze, heeft een ingebouwde camera, een dual-core Intel en nog wat moois. Het beeldscerm is ingebouwd, en een toetsenbord (30 euro waard) en een muis (50 euro waard). De prijs is wel vrij hoog, 1300 euro.

Voor een laptop is de beste keuze de MacBook Pro (de opvolger van de PowerBook). Die heeft ongeveer dezelde specificaties als de iMac, maar is wel een laptop. Nadeel: de prijs. 2000 euro :cry:

Jah de prijzen zijn wel enorm hoog , maar kijk maar eens wat je bij een windows machine krijgt die je in een pc winkel koopt! Niks NADA noppes van software : reken dan nog eens op een dikke 500 euro aan software en je bent ook rap aan 2000 euro. Toch al bedankt voor de reply

[quote:a4d7443702="Flavio"]-Is er een firewall of iets dergelijk ingebouwd ? Of is dat helemaal niet nodig ?[/quote:a4d7443702] Een firewall zit ingebouwd in OSX. Als je achter een router zit dan heeft deze een firewall en hoef je de ingebouwde niet te gebruiken.

[quote:a4d7443702=“Flavio”]-Ik zit nog met 3 andere Windows machines achter een Telenet Expressnet verbinding met elk een eige IP-adres, zou dit problemen geven ?[/quote:a4d7443702]
Ik denk niet dat hier problemen door kunnen ontstaan.

[quote:a4d7443702=“Flavio”]-Kan je in safari ook bestanden uploaden naar je bestaande webruimte ?[/quote:a4d7443702]
Met Safari niet. In de finder kun je wél verbinding leggen met een server (ga-verbinding met server). Ook zijn er meer dan genoeg FTP tools voor OSX te vinden.

[quote:a4d7443702=“Flavio”]-Blijft een apple eigelijk continue onder stroom ? Of kan die ook uitgezet worden (stomme vraag:p)[/quote:a4d7443702]
Hierbij verschilt een Mac niet van een PC. Je kan ervoor kiezen om beiden te doen.

[quote:a4d7443702=“Flavio”]Nu welke Apple komt mij toe ?[/quote:a4d7443702]
-een iBook ?
-een iMac ?
-een Powerbook ?

Als je niet perse een laptop wilt dan lijkt de iMac me wat voor jou. Lekker groot breedbeeldscherm en alles wat je nodig hebt. Genoeg power om de dingen die jij wilt te doen.
Wil je een laptop dan is (zeker gezien je in de toekomst meer van de hardware wil vergen) een MacBook Pro een oplossing. Deze laatste oplossing is een stuk duurder dan de iMac.

[quote:e2f3eab572="Flavio"]Jah de prijzen zijn wel enorm hoog , maar kijk maar eens wat je bij een windows machine krijgt die je in een pc winkel koopt! Niks NADA noppes van software : reken dan nog eens op een dikke 500 euro aan software en je bent ook rap aan 2000 euro.[/quote:e2f3eab572] Precies, zo rekende ik ook. Toen ik me af zat te vragen of ik een Mac zou kopen of m'n bestaande computer op te waarderen, heb ik eens de prijzen van vergelijkbare hard- en software opgeteld en kwam er toen achter dat het eigenlijk niet veel uitmaakt. Dus een iMac gekocht, en nooit meer teruggekeken :)

Voor wat jij wilt sluit ik me bij de vorige sprekers (?) aan: een iMac zal denk ik aan al je eisen voldoen, en ook nog eens voor een hoop ruimte op je bureau zorgen :wink:

Over die stroom; wat is de standby van een appel? Als ik m'n pc uit zet dan vraagt hij nog steeds wat stroom, beeldscherm idem. Hoe zit dat bij een mac?

Ik denk precies zoals bij een PC hoor.

Ik zou voor een iBook gaan. Is verreweg de meest betaalbare, en daar kun je alles mee doen van wat jij in je lijstje hebt staan. Alle dingen die je met een PC kan doen kun je ook met een Mac doen...

jah de iBook lijkt me idd het meeste betaalbare, maar wat is daar nog aan uittebreiden ? Kan je aan een iMac de videokaart ofzoiets veranderen? (Gewoon voorbeeld)

Een iBook 12" met een extra beeldscherm is ook een optie natuurlijk.

(voor als je thuis niet graag met een klein scherm werkt)

Of de (oude) iMac G5 17/20 " met studentenkorting en wellicht actieprijs. Lijkt me prima als ik zo naar je eisen kijk.

Het is de bedoeling dat ik mijn hele pc + tft direct buitenzwier , zo'n twaalf inch werkt dat handig ? of toch maar die 14 inch ibook ?

Of een 12" of een 14" handig is, kan je het beste zelf bepalen door naar een Apple reseller te gaan. Wat voor een scherm heb je nu (hoeveel inch)? Als je nu een groot scherm hebt, kan het tegenvallen.

12 en 14 inch hebben zelfde resolutie toch?

Koop eerst een instapmodel, de Mac mini of de iBook bijvoorbeeld. Ik ben geswitched naar een goed uitgeruste iMac, iets wat ik me nu wel beklaag. Iets te veel geld uitgegeven.

En doe eerst grondig onderzoek natuurlijk! Stap eens binnen bij een dealer en test Mac OS X eens.

Nou aan zijn eisen te zien kan hij beter een mooie G5 iMac kopen. Die zullen nu met de Intels weinig verschillen van de iBook, terwijl de iBook qua performance echt niet veel hoger scoort dan de Mac Mini.

[quote:cad6676aed="Flavio"]jah de iBook lijkt me idd het meeste betaalbare, maar wat is daar nog aan uittebreiden ? Kan je aan een iMac de videokaart ofzoiets veranderen? (Gewoon voorbeeld)[/quote:cad6676aed]

Aan een iMac kan je de meeste onderdelen vervangen, de processor (enkel met Intels), de harde schijf, het RAM enz. De grafische kaart kan enkel vervangen worden bij de Power Mac. En aangezien dat een iBook slechts een Radeon 9550 met 32 MB VRAM heeft, denk ik dat Photoshop daar niet écht vlot op gaat draaien. Voor een meerprijs krijg je 17" breedbeeldscherm i.p.v. een 12". Een Radeon X1600 (!) met 256 MB VRAM. 160 GB harde schijf i.p.v. 40 GB. Een dual core Intel met 2 MB cache. Een iSight. Front Row. Een SuperDrive. Voor Photoshop enzovoort is een desktop veel beter dan een notebook, zeker met zo 'n specificatie-verschil. Neem dus de iMac, en heb er veel plezier aan.

[quote:8fe58ac495="à la Mac"][quote:8fe58ac495="Flavio"]jah de iBook lijkt me idd het meeste betaalbare, maar wat is daar nog aan uittebreiden ? Kan je aan een iMac de videokaart ofzoiets veranderen? (Gewoon voorbeeld)[/quote:8fe58ac495]

Aan een iMac kan je de meeste onderdelen vervangen, de processor (enkel met Intels), de harde schijf, het RAM enz. De grafische kaart kan enkel vervangen worden bij de Power Mac. En aangezien dat een iBook slechts een Radeon 9550 met 32 MB VRAM heeft, denk ik dat Photoshop daar niet écht vlot op gaat draaien. Voor een meerprijs krijg je 17" breedbeeldscherm i.p.v. een 12". Een Radeon X1600 (!) met 256 MB VRAM. 160 GB harde schijf i.p.v. 40 GB. Een dual core Intel met 2 MB cache. Een iSight. Front Row. Een SuperDrive. Voor Photoshop enzovoort is een desktop veel beter dan een notebook, zeker met zo 'n specificatie-verschil. Neem dus de iMac, en heb er veel plezier aan.[/quote:8fe58ac495]

Hier snap ik iets niet

Jij zegt nu dat een of andere laptop een 17" powerbook een Radeon X1600 heeft met 256mb
Dat is de macbook hoor van 2600 ongeveer en de extra dingen die je er bij noemt.

En die meerprijs vind ik een beetje een groot verschil.

[quote:dbbae484a0="à la Mac"][quote:dbbae484a0="Flavio"]jah de iBook lijkt me idd het meeste betaalbare, maar wat is daar nog aan uittebreiden ? Kan je aan een iMac de videokaart ofzoiets veranderen? (Gewoon voorbeeld)[/quote:dbbae484a0]

Aan een iMac kan je de meeste onderdelen vervangen, de processor (enkel met Intels), de harde schijf, het RAM enz. De grafische kaart kan enkel vervangen worden bij de Power Mac. En aangezien dat een iBook slechts een Radeon 9550 met 32 MB VRAM heeft, denk ik dat Photoshop daar niet écht vlot op gaat draaien. Voor een meerprijs krijg je 17" breedbeeldscherm i.p.v. een 12". Een Radeon X1600 (!) met 256 MB VRAM. 160 GB harde schijf i.p.v. 40 GB. Een dual core Intel met 2 MB cache. Een iSight. Front Row. Een SuperDrive. Voor Photoshop enzovoort is een desktop veel beter dan een notebook, zeker met zo 'n specificatie-verschil. Neem dus de iMac, en heb er veel plezier aan.[/quote:dbbae484a0]

Nou ik zou liever een notebook willen

[quote:993dc12120="domien"][quote:993dc12120="à la Mac"][quote:993dc12120="Flavio"]jah de iBook lijkt me idd het meeste betaalbare, maar wat is daar nog aan uittebreiden ? Kan je aan een iMac de videokaart ofzoiets veranderen? (Gewoon voorbeeld)[/quote:993dc12120]

Aan een iMac kan je de meeste onderdelen vervangen, de processor (enkel met Intels), de harde schijf, het RAM enz. De grafische kaart kan enkel vervangen worden bij de Power Mac. En aangezien dat een iBook slechts een Radeon 9550 met 32 MB VRAM heeft, denk ik dat Photoshop daar niet écht vlot op gaat draaien. Voor een meerprijs krijg je 17" breedbeeldscherm i.p.v. een 12". Een Radeon X1600 (!) met 256 MB VRAM. 160 GB harde schijf i.p.v. 40 GB. Een dual core Intel met 2 MB cache. Een iSight. Front Row. Een SuperDrive. Voor Photoshop enzovoort is een desktop veel beter dan een notebook, zeker met zo 'n specificatie-verschil. Neem dus de iMac, en heb er veel plezier aan.[/quote:993dc12120]

Hier snap ik iets niet

Jij zegt nu dat een of andere laptop een 17" powerbook een Radeon X1600 heeft met 256mb
Dat is de macbook hoor van 2600 ongeveer en de extra dingen die je er bij noemt.

En die meerprijs vind ik een beetje een groot verschil.[/quote:993dc12120]
Nee, al die specs die hij noemt komen met de Intel iMac :wink:

Een G4 werkt voor photoshop ook leuk hoor. Let wel op het geheugen, 512 of het liefst 1024 MB RAM is wel aan te bevelen, zeker voor World of Warcraft. Een iBook of iMac kun je weinig aan upgraden. Je kan er alleen RAM bij prikken, een grotere schijf in zetten of extern wat apparatuur aansluiten.

De Intel iMac heeft als voordeel dat ie een snelle grafische kaart heeft, maar aangezien WoW nog een PPC programma is krijg je wel een hoge framerate, maar ook een hoge ping en een trage gameplay met veel spelers, dat zijn namelijk allemaal processorberekeningen. Een PPC iMac of G4/G5 is dan toch voorlopig een goede keus. Neem een computer met minimaal een 1 GHz CPU, een ATI Radeon 9000/GeForce 5xxx FX en 512-1GB RAM en je zit goed. Als je geld wilt uitgeven kun je natuurlijk meteen voor een G5 toren gaan. Die kun je later volledig upgraden. Als je hem tweedehands koopt, let er dan wel op dat je het PCI Express model hebt en niet het PCI-X model. Je kan ook nog een paar maanden wachten op een Intel PowerMac of totdat Photoshop, Dreamweaver en World of Warcraft native op Intel machines lopen.

Wat je verder noemt is allemaal prima mogelijk, alleen MSN is een klein probleem. De Mac versie en alternatieven (Adium) zijn heel leuk, maar je kan er niet mee video- of voice chatten. Als dit een vereiste is moet je aan aMSN of Mercury gaan denken. Die programma’s werken wél, maar ze zijn wat lastig en lelijk. Wil je gewoon chatten en bestanden versturen op het MSN netwerk dan is er geen enkel probleem en wil je waarschijnlijk niets anders meer dan het simpele Adium.