De hel die floppy heet

We hebben onze geliefde Colour Classic weer eens van zolder gehaald, met het idee om hier een soort digitale fotolijst van te maken (nee, geen zorgen; de computer blijft intact).

Ik wil nu systeem 7.5 er op zetten en heb keurig bij Apple de 19 (!!!) disk-images gedownload.

En dan begint de ellende. De eerste image is 1.4 Mb. Een floppy geformatteerd op de Colour Classic laat echter 1.3 Mb over, gestoken in de usb-drive op de iMac blijft daar nog 1.1 Mb van over.

Ergo; de helft van de images krijg ik niet op een floppy.

Aangezien de floppy-drive de enige communicatie met de buitenwereld is voor de Classic, is dit een licht probleempje. Opvallend genoeg laat een dos-geformatteerde diskette wèl 1.4 Mb over. Maar die kan de Colour Classic (überhaupt of alleen onder systeem 7.1?) niet lezen.

Hoe los ik dit nu op?

Ik weet niet wat je precies hebt kunnen downloaden, maar vaak is het zo dat er een image writer bij zit. Deze writer schrijft een floppy dan precies zo als de bedoeling is, je hoeft dan ook niet eerst te formateren. Misschien zit er zo'n bestandje bij waarmee je de floppy's moet beschrijven?

Nee, dat zit er niet bij. Dat zit er overigens voor zover ik weet nooit bij, bij Apple systeemschijven.

De eerste floppy is een .smi (zelf activerende schijfkopie).
Dat is heel leuk, werkt zelfs op mijn iMac. Alleen nu nog op mijn Classic krijgen. :wink:

Je moet een programmaatje als ShrinkWrap hebben om diskettes te maken van die images.

Ik zie hem i.d.d. net voorbij komen.

Ik probeer het even.

edit:
Fokking hel! Daar heb je dan weer ‘Classic’ voor nodig natuurlijk.
Laat ik dat nu net niet meer hebben. En om nu even systeem 9.2 te gaan installeren om Shrinkrwap te draaien om systeem 7.5.3 te installeren?

edit 2:
Nee, nog erger. Shrinkwrap draait niet onder ‘Classic’.

Ehm… :? :wink: :lol:

Dan lijkt dit een oplossing: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19176

Ware het niet, dat die niet voor download beschikbaar is.

Wie heeft er dus nog een oud exemplaar van OS X liggen (tot 10.2), die Disk Copy kan lokaliseren?

Zit die disk copy op de 9.2.2? Want dan zoek ik die wel voor je op, en stuur hem naar je toe. (als dat ook maar niet weer tot "illegaal' verklaard wordt!!)

Ja, dat zou heel goed kunnen. Ware het niet dat... ik geen 9.2 heb of Classic draai.

pb maar een mailadres.

Ik heb even gekeken in mijn 9.2.2 installeer disc, en inderdaad, daar staat hij! Dus je zegt het maar.

Zoals gezegd, aan een 9.2 Disk Copy heb ik helaas niets. Toch bedankt.

Zie 1 bericht hoger!

[quote:3ce8cebfdf="TonE"]Zie 1 bericht hoger![/quote:3ce8cebfdf]

Ja, ik heb je net een PB gestuurd. Alvast bedankt.
My fingers are crossed.

Ok dan, is gestuurd.

Ontvangen. Disk Image knalt er enthousiast uit zodra er op 'Burn Image' wordt geklikt. Werkt dus duidelijk niet meer onder Tiger.

Oké, terug naar af.

Wegzakkend in de forum-vergetelheid als het van de voorpagina af is, vrees ik…

Ik zoek nog even verder.

Allemaal alvast bedankt voor de geboden hulp.

Heb het uitgeprobeerd op een vers geformatteerde floppy, het bestand "system 7.5.3. 01of19.smi" past bij mij wel op een 1.4 floppy, de rest is allemaal kleiner. :finderoud:

[img:a64390326c]http://home.tiscali.nl/jbelferink/JPEG/Hel-floppy.gif[/img:a64390326c]

Waarom plaats je dan niet even in het speurneuzentopic dat je graag originele flops voor OS 7.5 wil hebben? Er zijn er genoeg die ze nog hebben liggen.

De colour classic staat weer op zolder denk ik. :sealed:

Dat heb je ervan als er geen rustpuntje in huis is he..... :wink:

[quote:cbaca52b42="Turbanus"]Waarom plaats je dan niet even in het speurneuzentopic dat je graag originele flops voor OS 7.5 wil hebben? Er zijn er genoeg die ze nog hebben liggen.[/quote:cbaca52b42]

Soms vergeet ik mijn eigen topics. :mrgreen: :wink:

Nee, die Colour Classic staat nog steeds midden in de kamer.

Goede tip, Turbanus.