De ideale pc-Mac internet verbinding?

Nou, ik word er een beetje gek van. "Het is zo makkelijk" wordt er gezegd. Nou, ik krijg het niet voor elkaar.

Op een pc met Windows XP komt de internet verbinding binnen (kabel/Casema, via de compoort, dus de ethernetpoort is vrij). Dus wil ik vanaf de pc via de ethernetpoort naar een iMac gaan. En vanaf daar dus ook kunnen internetten en eventueel bestanden delen.

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg, zowel de instellingen van de pc en de Mac? Op de Mac had ik al het hoog nodige aangezet, maar het werkte dus niet (geen internet en geen bestanden delen).

Thanx!

1) Guest account enablen op XP (onder control panel>users???)

1. Internet connection sharing wizard/wizard internet verbinding delen (oid) draaien op XP

2. Op je Casema link/verbinding de eigenschappen kiezen, dan onder geavanceerd ergens aanzetten dat computers via deze verbinding het internet op mogen (delen/sharing)

3. Op je mac onder Systeem voorkeuren > Netwerk > Toon: “Ingebouwde Ethernet” kiezen

4. Configureer: Handmatig kiezen
    Ipadres: tel een cijfer aan het einde op bij het ipadres van XP (stel je XP bak is 192.168.0.1, dan stel je je mac in op 192.168.0.2 (dit voorkomt conflicten)
    Subnetmasker: 255.255.255.0 (in de meeste gevallen)
    Router: 192.168.0.1 (je WinXP adres dus hier invullen!!!, in dit voorbeeld dus 192.168.0.1, zodat al het netwerk verkeer via Xp gaat)
    DNS server: <je DNS server ipadres van casema> (voor mij is dat 194.109.6.66 (van XS4ALL), altijd invullen!!!)

Als het goed is zou het al moeten werken nu, heb alleen geen XP om het te testen (gelukkig).
Helaas kan je geen router aansluiten voor die ouderwetse Casema modems…

Als het niet lukt hoor ik het wel :wink:

het is niet voor mezelf, maar voor mijn zus, die ging samenwonen met een pc vriend. En ze willen de iMac ook laten internetten.

Als ik er ben, zal ik het ff proberen.

Wees een beejte voorzichtig met dat guest account!

Je zet je voordeur toch ook niet open als je in de tuin zit?

Dus wat je ook doet, bij een internet verbinding altijd guest accounts uitzetten!

Die guest account hoeft niet perse, maar ik heb al diverse fora gelezen dat dat de oplossing kan zijn als je ook bestanden wil gaan delen. Kijk maar even ofat het ook zonder werkt.

Is het nog gelukt :?

Je moet voor bovengenoemd idee wel een cross-wire UTP kabel gebruiken, anders werkt het niet

Met veel interesse hier de uitleg gevolgd voor een gedeelde internetverbinding via pc-xp naar G4 OS 9.2.2 kreeg het ook niet aan de praat, maar begrijp ook vanuit een andere bron dat cross-over kabel nodig is. Moet ik nog halen. Toch even een verduidelijkende vraag: Als chello via netwerkkaart op de pc binnenkomt en via een tweede netwerkkaart naar de Mac toe moet, is het dan zo: ip eerste netwerkkaart: krijgt 'm automatisch... ip tweede netwerkkaart: 192.160.0.1 ip mac netwerkaart: 192.160.0.2

alvast bedankt!

Volgens mij kloppen die ip-nummers wel. En het delen van internet moet je dan regelen op de PC als daar de chello modem op zit aangesloten.

Een mooiere oplossing is een router, die splitst het internetsignaal voor beide computers, want als je op de mac wilt internetten, moet de pc wel aanstaan in jou constructie. Bij een router hoeft dat niet. Maar routers zijn wel een stuk duurder dan een cross-wire upt-kabel