De M3 chip: dit weten we tot nu toe

Apple is bezig met de ontwikkeling van de volgende uitvoeringen van de M-serie Apple Silicium chips. De chips die eind 2023 en 2024 verschijnen, zijn van het type “M3”. De M3-chips zullen gebruikmaken van een vernieuwde chipproductie-technologie van TSMC, waardoor ze sneller en efficiënter zullen worden dan ooit tevoren.

Dit artikel bevat alles wat we tot nu toe weten over de aankomende M3-chips van Apple. Ongetwijfeld zal er de komende tijd nog meer duidelijk worden.

Wat we tot nu toe weten

Apple is nog steeds bezig met de M2, M2 Pro, M2 Max en M1 Ultra chips. De eerste M3 chip zal naar verwachting pas eind 2023 op de markt komen. Net als bij de M1- en M2-chipreleases zullen we eerst de standaard M3 zien, later gevolgd door de snellere M3 Pro, M3 Max en M3 Ultra.

Chip details

Net als de M2-chip zal de M3-chip een 8-core CPU en een 10-core GPU hebben, maar we zullen meer opmerkelijke prestatieverbeteringen zien bij de duurdere chips. Volgens Mark Gurman van Bloomberg krijgt de krachtigste M3-chip, de Ultra, een 32-core GPU en maximaal een 80-core GPU.

Overzicht

‌M2‌ M3
Standard 8 CPU cores
(4 krachtige en 4 energiezuinige)
10 GPU cores
8 CPU cores
(4 krachtige en 4 energiezuinige)
10 GPU cores
Pro 10 or 12 CPU cores (6 or 8 krachtige en 4 energiezuinige)
16 of 19 GPU cores
12 or 14 CPU cores (6 or 8 krachtige en 6 energiezuinige)
18 of 20 GPU cores
Max 12 CPU cores (8 krachtige en 4 energiezuinige)
30 of 38 core GPU cores
16 CPU cores (12 krachtige en 4 energiezuinige)
32 of 40 GPU cores
Ultra 24 CPU cores (16 krachtige en 8 energiezuinige)
60 of 76 GPU cores
32 CPU cores (24 krachtige en 8 energiezuinige)
64 of 80 GPU cores

3-Nanometer Technologie

De huidige M-serie chips maken gebruik van TSMC’s 5-nanometer technologie, maar de M3 chips zullen gebruik maken van TSMC’s nieuwste 3-nanometer chiptechnologie. Een kleinere node-grootte staat gelijk aan meer transistordichtheid, wat zowel de efficiëntie als de prestaties verbetert. 3 nm-chips zouden tot 35 procent efficiënter kunnen zijn, waardoor de batterij van de Macs uit de M-serie langer meegaat.

Apple-leverancier TSMC is een van de weinige chipfabrikanten die 3 nm-chips kan maken, en volgens geruchten ligt zelfs het rendement van TSMC op dit moment net boven de 55 procent omdat de technologie zo nieuw is. De overstap van Apple naar 3 nm is de eerste node-update sinds de 5 nm M1-chip uitkwam in 2020, en het zal een grotere prestatie-update met zich meebrengen dan we zagen bij de M2.

M3 Macs

Tot nu toe heeft Apple standaard M1- en M2-chips gebruikt in de goedkopere MacBook Pro- en MacBook Air-computers, terwijl de duurdere MacBook Pro-computers gebruikmaken van Pro- en Max-chips. De Mac Studio en Mac Pro gebruiken Apple’s “Ultra”-chips.

Als Apple vasthoudt aan deze chipnaamgeving, zouden de goedkopere M3-chips in de instapmodellen van Apple kunnen zitten, terwijl de duurdere Macs M3 Pro-, M3 Max- en M3 Ultra-chips zouden kunnen krijgen.

Macs met naar verwachting een M3-chip

• 13-inch MacBook Air
  • 15-inch MacBook Air
  • 13-inch MacBook Pro
  • Mac mini
  • 24-inch iMac

Macs met naar verwachting M3 Pro-chip

• Mac mini
  • 14-inch MacBook Pro
  • 16-inch MacBook Pro

Macs met naar verwachting M3 Max-chip

• 16-inch MacBook Pro
  • Mac Studio

Macs met naar verwachting M3 Ultra Chip

• Mac Studio
  • Mac Pro

Tot nu toe gaan er geruchten dat we de eerste Macs met M3-chip in 2023 zullen zien. Apple is van plan om eerst de standaard M3-chip uit te brengen, die we mogelijk voor het einde van het jaar zullen zien in vernieuwde 13-inch MacBook Pro-, Mac mini- en MacBook Air-modellen. Mark Gurman van Bloomberg zegt dat we de nieuwe Macs in oktober kunnen verwachten.

Machines in het hogere segment met M3 Pro-, M3 Max- en M3 Ultra-chips worden pas in 2024 verwacht.

Bron: MacRumors

2 likes

Mooi overzicht.
Waarom staat dit niet op de frontpage?

Tja… heb je de laatste periode (of jaar) überhaupt nog interessant nieuws op de OMT homepage gelezen? :innocent:

1 like

Wat zal het zijn na 1 september, wanneer OMT samengaat met die andere site? Volgens mij zag ik zoiets voorbij komen, toen ik de details wou zien kreeg ik een 404.

Huh? Dat heb ik gemist. Stond zeker op de voorpagina. :wink:

Mij is hier ook niets van bekend

Ik kreeg een pop-up te zien dat ze samen met WANT zouden gaan. Als ik met een andere browser via een VPN de site bezoek zie ik het niet. Misschien zag ik iets en heb de verkeerde conclusie getrokken.

Waar kreeg je de popup dan te zien?

Op de OMT-site, dus niet het forum.

Zouden we een speciale presentatie krijgen in oktober voor de Macs?

I hope so… met aankondiging voor de M3 30" iMac :innocent:

Je neemt ook wel genoegen met een ‘One More Thing’ aan het eind van de iPhone presentatie, nietwaar?

Heb ik het toch goed gezien. Misschien hadden ze per ongeluk die popup aangezet en is het weer uitgezet.

Maar nu een officiële melding op het forum:

Leuk die popup, hij blijft bij mij actief op de homepage, ook als ik die pagina over de fusie bezocht heb. Willen ze hun laatste bezoekers op deze manier wegjagen??

En al onze posts gaan het putje in.

Ja, ik zie het. Klote, want dan gaat er een schat aan informatie verloren en dan heb ik het nog niet over het sociale gedeelte.

We mochten het helaas niet eerder bekend maken :frowning:

Tot ziens, Night, en anderen, het ga jullie goed!

1 like

@TheBigZ :

Ja, jij ook het beste toegewenst. Bedankt voor alles. dat geldt natuurlijk ook voor alle andere leden van dit forum, bijvoorbeeld Mowat.

Ome Kor signing out…

1 like