De meest duurzame (i)telefoon?

Hoe duurzaam is een iPhone precies?
Dat begin ik mij de laatste tijd af te vragen. Voorheen was er weinig discussie over, omdat iPhones over het algemeen gewoon veel langer meegaan dan Android toestellen.
Tegenwoordig heb je echter een merk die heel bewust hierop de concurrentie aangaat met Apple: de Fairphone.
Dat Nederlandse bedrijf geeft 5 jaar garantie op haar toestellen. Apple doet dat (nog) niet.

Persoonlijk heb ik mijn oog dan ook laten vallen op een Fairphone voor als mijn huidige telefoon, de iPhone SE 2020, er mee ophoudt.
Voor een deel komt dit door de prijzen die Apple vraagt, voor een deel dat je een Fairphone ook ‘zonder Google’ kunt draaien en voor een deel omdat de nieuwe SE mij niet kan bekoren + dat de iPhone mini’s blijkbaar niet terugkeren.
(Serieus, waarom brengt Apple in hetzelfde jaar de SE 2020 uit en dan daarná de 12 mini?)

Tegelijkertijd heb ik nog nooit een kapotte iPhone gehad. Ik gebruik ze ook tot volle tevredenheid. Alleen ja, als het duurzamer kan, waarom dan niet?
De kwestie waarvoor ik dit onderwerp gestart ben, is dan ook:

Hoe lang gaat jouw iPhone (al) mee?
Hoe veel jaar gebruik je 'm voordat je een nieuwe koopt?
Wie gebruikt hier zijn iPhone totdat zelfs het vervangen van de accu geen zin meer heeft?

Citaat
Hoe lang gaat jouw iPhone (al) mee?
Hoe veel jaar gebruik je 'm voordat je een nieuwe koopt?
Wie gebruikt hier zijn iPhone totdat zelfs het vervangen van de accu geen zin meer heeft?

1. Mijn iPhone 6 ging/gaat nu ruim 7 jaar mee (gekocht op 12 mei 2015; wel met een ooit nieuw geïnstalleerde accu).
  2. ruim 7 jaar dus.
  3. Ik dus. weliswaar doet alles het nog (op een paar apps na die zeggen dat het iOS te oud is), maar mijn nieuwe iPhone 13 is een stuk sneller, wat ook wel prettig is. Met de iPhone 6 maak ik soms foto’s of anderszins in wat ruwere omstandigheden. Zolang deze het nog doet dus. :disguised_face:
1 like

Mijn iPhone SE, die ik in begin 2016 gekocht heb wordt nog steeds gebruikt door mijn vader. De batterij is één keer vernieuwd. Zelf heb ik inmiddels een iPhone 13.

1 like

Misschien had ik erbij moeten zeggen dat het je ‘hoofdtelefoon’ moest zijn.

Een telefoon die je dagelijks echt meerdere keren / uren gebruikt.
Mijn oude SE wordt namelijk ook nog gebruikt… door mijn moeder.

Sinds iPhones bestaan, 2G, gebruik ik ze al. In het begin iedere 2 jaar een nieuwe. Mijn iPhone 6S heb ik 6 jaar gebruik. Nu heb ik een iPhone 12 mini. De 2020 SE heb ik bewust niet gekozen, na al die jaren wilde ik geen homeknop meer en extra opslag (256 Gb). Het plan is dat ik de mini nog wel een jaar of 3…4 zal gebruiken, uiteraard met vervanging van de accu door Apple zelf.

1 like

De meest duurzame telefoon is inderdaad de telefoon die je lang kan gebruiken. De iPhone is niet echt gemaakt om makkelijk te kunnen repareren, maar de batterij of het scherm vervangen lukt nog wel.
Ik ken iemand die vanwege de duurzaamheid een fairphone had gekocht. Ze heeft er een paar weken trots mee rondgelopen, helemaal blij met zichzelf dat ze zo verantwoord bezig was, voordat ze hem weer verving door een iPhone. Dit omdat de camera zwaar tegenviel vergeleken met wat je krijgt als je een iPhone koopt.

Mijn vriendin heeft een iPhone 7 plus en mijn zoon het oude type SE. is eigenlijk (ook een soort 7?) Best oud dus maar beiden krijgen nog steeds software updates.

1 like

Mijn eerste iPhone was een 3GS (2009), die heb ik gebruikt tot de iPhone 6 uit kwam (2015), dus 6 jaar. Daarna is deze nog een tijdje als 2e (reserve) toestel gebruikt, maar na 8 jaar was de accu dood en vond ik vervanging niet zinvol.
Mijn iPhone 6 heb ik gebruikt tot de 12 mini uit kwam (2020), dus bijna 6 jaar zelf gebruikt (met 1 accu vervanging). Die iPhone 6 wordt nu nog door mijn moeder gebruikt (gaat dus al 7 jaar mee).
Mijn mini 12 verwacht ik 6-7 jaar te gebruiken. Ik vervang mijn iPhone of iPad meestal pas wanneer er geen security updates meer voor worden uitgebracht. Hardware technisch mankeert er dan nog niets aan en geef ik ze door aan familie of vrienden die zich geen nieuwe iPhone of iPad kunnen veroorloven.

1 like

Bedankt voor de antwoorden iedereen!

Er zijn dus een paar kleine zaken die spreken voor de Fairphone, maar dat is dus niet duurzaamheid, want iPhones kunnen net zo goed lang meegaan. Het grootste punt is dat je ze degelijk moet behandelen (ik gebruik zelf een goed hoesje) en soms dat je de accu moet vervangen.
Ja, de repareerbaarheid laat te wensen over en je hebt misschien minder mogelijkheden, maar het apparaat biedt daarentegen wel heel veel vrijheid is vaak lang voorzien van updates.

Al met al vind ik de charme van een Fairphone, ook al kun je dat gebruiken met /e/OS, een stuk minder worden. Was het nu zo dat mijn iPhones allemaal stuk gingen of beperkte accuduur hadden, dan zou dat anders zijn.

Misschien dat ik een Fairphone neem als ik wil dat de grondstoffen heel verantwoord worden (Apple is echt minder op dat terrein) of als er een kleiner model beschikbaar komt.
Ik had in 2020 beter op de geruchten moeten letten - dan had ik vast ook een mini nu.

Afijn, ik weet nu alleen niet welk toestel ik zou gaan kopen als mijn iPhone SE 2020 Red 128 GB verdwijnt uit mijn leven. Ga ik dan een mini nemen, de SE of durf ik het aan om een groter toestel te nemen?

Keuzes, keuzes!
Hoe dan ook, heel blij om te lezen dat er meer mensen vinden dat je best makkelijk 4 / 6 jaar met een smartphone kunt doen - óók al is het het meest dure merk op de markt - of is dat juist dankzij?

1 like

Enigszins terzijde: het woord “duurzaam” is tegenwoordig het meest misbruikte woord . Met name door bedrijven die er mee koketteren. In 90% is het PR-praat.
Voorbeeld: ik hoorde ± een jaar geleden een halfuur lang interview op BNR met de CEO (statusverhogende term voor “directeur”) van Campina. Bij het pochen over wat Campina wel niet aan fantastische producten maakte, gebruikte hij te pas en onpas het woord “duurzaam”. Dat werd de interviewer toch een beetje te gortig: “maar wat is er nou toch zo duurzaam aan de melk, het melken van de boer?”. Het bleef een minuut stil…

1 like

Oh, dat is zeker zo en daar kunnen we het ook over hebben.

Aangezien dit een Apple forum is, zouden we het dan kunnen hebben over de onduurzame productieketen van de iPhone. Deze mag dan duurzamer zijn dan van die van andere Big Tech, maar is nog steeds niet bestand tegen alle schokken.

Alleen de Fairphone is zelfs een B Corporation, dat zie ik Apple niet snel worden.