De nieuwe M1 iMac: heeft Apple de plank een beetje misgeslagen?

Leuk dat de kleurtjes weer terugkomen, mijn allereerste iMac was een Blueberry :smiley:

Eerlijk gezegd had ik gehoopt op een los beeldscherm van de kwaliteit van de nieuwe iMac. Dus niet dat verschrikkelijk duur topmodel beeldscherm. Ik werk vanaf december naar volle tevredenheid op de Mac mini M1 maar mis een los betaalbaar Apple beeldscherm die naadloos integreert met MacOS.

Ik mis een groter scherm; heb nu 27 inch; een kleiner scherm (24 inch) voelt als een stap terug. Die poederdooskleurtjes hoeven van mij niet en het is jammer dat het scherm niet in de hoogte verstelbaar is. Als de muis nog steeds via de onderzijde opgeladen moet worden (waardoor je hem een tijd niet kunt gebruiken; gelukkig heb ik nog een oude muis zodat ik door kan werken) is dat bizar. Maar het meest mis ik het grote scherm.

Die grotere iMacs komen later, als de M1X (of M2) er is. Nog even geduld.

Weet je dat of denk je dat? En hoe lang duurt het?

Eind van het jaar (oktober).

Ik waag de nauwkeurigheid van TheBigZ’s glazen bol toch enigszins in twijfel te trekken.

De opvolger van de huidige 27" iMac – die eigenlijk pas net een update achter de rug heeft – zien we waarschijnlijk pas volgend jaar, dus in 2022. De verwachting is wel, dat ook dat model een groter – waarschijnlijk 30" – display gaat krijgen, net als bij de overstap van 21,5" naar 24" bij de onlangs gepresenteerde M1 iMacs.

Maar aangezien niemand in Apple’s agenda kan kijken, zullen we gewoon af moeten wachten. Zo waren er ook een hoop mensen, die aanzienlijk dichter bij Apple staan dan wij, die de nieuwe iMacs nog helemaal niet verwachtten bij het afgelopen Springloaded event.

Ik deel je mening volledig. :slight_smile:

Hahahaha

Maar ik zal mijn bol nog eens goed afstoffen, dat verhoogt de nauwkeurigheid! :slight_smile:

Ook de muis die nog steeds dezelfde is (maar dan in kleurtjes). En dan het lef om over de muis iets te zeggen als “de muis waar zovele gebruikers van houden”. Ik denk niet dat ik al ooit iemand positief over de Apple-muis heb horen spreken.

Spreken misschien niet hier, maar schrijven kan wel.
Ik vind mijn muis prima in het gebruik.

Wat mij persoonlijk zorgen maakt is of de opkomende iMac (30 inch?) ook zo dun zal zijn, non-upgradeable RAM en geen aparte snelle videokaart heeft en ook zo weinig poorten. In dit geval doe ik zeker verder met mijn oude MacPro’s 2009 en een MacBookPro 2015 die nog Monterey aankan voor betalingen en bankverrichtingen.
Van het gebrek aan repareerbaarheid ben ik absoluut niet te spreken. Apple is een geldmachine geworden sinds Steve Jobs er niet meer is.

Over dat laatste maak ik me ook zorgen. Ik ben echt heel benieuwd of de 30" iMac al dan niet uzelf uitbreidbaar geheugen heeft. Mijn onderbuikgevoel zegt (helaas) dat dat vanaf nu verleden tijd zal zijn.

Nee, dat gaat die iMac niet krijgen. Dat is nou net zo’n beetje de essentie van het geïntegreerde M1/M1X ontwerp, dat je het geheugen bovenop de processor plakt.

Zo wordt het inderdaad gedaan. Maar noodzaak is iets anders dan mogelijkheden. Door de processor nabij een memory slot te plaatsen, is er vast meer mogelijk dan wat voor Apple ‘gemakkelijk’ is. Maar goed, tegenwoordig is bij Apple de strategie iets anders geworden dan een decennium geleden, dus het zal wel ijdele hoop zijn.

We gaan het zien.