De panther zit achter me Mac aan...

Zo ineens heeft ie er weer last van, draait ie een tijd super en nu ineens weer !@$!%@#

Dit is me Systeem:

B&W G3 400
1G SDRAM
1x 60G (Opstart schijf 3 part.)
1x 120G (5 part.)
Dual Monitor Support ATI 7000

2x B&W Apple Studio Display’s

nu heb ik die 120G en die ATI kaart en 3x 256 MB er ingedaan voordat ik Jaguar installeerde

onder Jaguar draaide die Prima,

Onder panther heeft ineens ergens last van? dat was in het begin ook al, alleen maar vastlopen???
dan draait ie ineens weer onwijs goed en is er niets aan de hand.

en ja je raad het al, de Panther is terug :smiley:

nee maar hij draait dus weer K*T, met opstarten blijft ie hangen, met inloggen blijft ie hangen, en gewoon tussendoor blijft ie hangen…

en nu? nu draait ie weer…maar ja voor hoe lang?

vele malen priveleges hersteld, en schijfcontroles gedaan maar neits aan de hand.

weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Groetjes Michael

Ik zou zeggen: al die partities killen! OSX houdt niet van partities, want het systeem maakt gebruik van grote hoeveelheden Virtueel Geheugen. Deze kan alleen op de opstart(partitie)schijf staan. En als dat dus op een gegeven ogenblik te weinig is, kan je allerlei rare problemen krijgen. Ik zou de hardeschijven dus netjes herstellen. En daarnaast is een 'clean' install van Panther zwz aan te bevelen boven een 'upgrade' install... Heb je trouwens nog rare dingen draaien als APE en Unsanity en Konfabulator...

hmmmz maar dat kan nie meer, ik heb 8 HD's op me desktop staan die allemaal erg vol zijn dus kan t nergens meer kwijt, en me ibook en iMac's hebben te weinig ruimte om alles te Back Uppen....

En in Jaguar ook OS X dus? had ik er helemaal geen problemen mee…

ik draai overigens wel APE en Konfabulator…
die kunnen er wel af, die laatste helemaal want daar heb je echt niks aan gewoon.

Es kijken of ie dan minder problemen heeft.

thnx

Groetjes Michael

heel vaag maar k had van CD gestart en overal stond Journaling aan?

alleen de opstartschijf aan geklikt, en APE van Unsanity en Konfabulator weggegooid…
maar draait al weer? en sneller ook???

Hopelijk blijft t ook zo nu,

me HD’s staan ook weer in de volgorde waarin ik wil, eerst stond dat ook steeds bij opstarten doorelkaar?

thnx!

Groetjes Michael

Journaling staat standaard aan in panther, maar dat houdt wel in dat ie de HD meer gebruikt. OS X is naast het geheugen ook gek op vrijde HD ruimte, dus ik zou toch eens kijken of je je harde schijf anders kan indelen. Ik moet ook zeggen dat je je ouwe B&W G3 flink aanpakt met je setup.

hehe ja ach k ben gek op die B&W dus jah...hehe

maar hij draait echt super weer, ik heb nu dus alleen de Journaling aanstaan voor
de Mac OS X HD (de opstart dus) en nu gaat alles weer prima, is een stuk sneller weer en de onnodige proggies (APE en Konfabulator) eraf gegooid.

Hij blijft NIET meer HANGEN!!! :smiley: gelukkig maar…want zo hoort het bij een Mac :wink:

Ieder geval bedankt,

Gr, Mike

Bij jounaling wordt er van alles bijgehouden wat er met je files gebeurt. Mijn vraag is, dient dat om de file weer terug te kunnen brengen in een bepaalde staat? Want nu maakt de HD overuren en dat kan bij zo'n ouwe B&W kennelijk problemen geven. Waar is dat journaling voor?

Journaling is eigenlijk meer bedoeld voor Servers maar met gewoon gebruik heb je er ook wel voordeel van natuurlijk anders zat het niet in de normale versie van OS X.

Journaling houd continu alles bij, als je geen Journaling hebt en je Mac crasht dan moet je opnieuw opstarten maar dat kan lang duren met een Server, eerst gaat je Systeem namelijk alle files af om te controleren of er geen bestanden zijn beschadigd, met een normale HD kan dat een paar rminuten duren, maar met Mutli TerraByte Volumes kan dat soms oplopen tot uren.

Omdat Journaling constant het bestandssysteem bijhoud is dit voorbij, het Systeem checkt de Journaling file en leest de laatst normale proces regel en zorgt ervoor dat ie vanaf daar weer opstart.

Het zorgt er dus voor dat je sneller herstart, en je systeem stabieler draaid.

Nogmaals Journaling geeft mijn “oude” ? B&W geen problemen, Journaling is bedoeld voor de Opstartschijf, dus niet voor alle andere 7 HD’s op mijn bureau, misschien dat het systeem daardoor een beetje in de war raakt omdat het bestandssysteem dan van 8 HD’s Journaling bestanden aanmaakt, en waarschijnlijk daardoor ook met opstarten bleef hangen. Dit is nu allemaal over nu Journaling dus weer alleen voor de Opstartschijf aanstaat.

Groetjes Mike

Een hele berg partities moet gewoon kunnen, journalled of niet. Dat kan mijns inziens echt niet de oorzaak zijn.

Heb je toevallig APE enhancer / konfabulator draaien? Of wellicht font suitcase?

Hij had net APE spul en Konfabulator eruit geknikkerd en nu loopt ie beter. Huh, waar zijn die progjes voor? Ik lees alleen maar dat ze ellende veroorzaken.

Ape, laat specifieke programma's draaien, of helpt je bij cracks van programma's, hehehe

maar als je die niet nodig hebt, weg ermee, want het is wel een pain in the a…

greetzz

hehe jah idd,

nah eigenlijk had ik eerst alleen even die journaling moeten doen, misschien dat het dan al over was geweest…

maar k wou er vanaf dus meteen maar alles in een keer gedaan en jah nu draait ie weer prima…nog geen problemen gehad nu.

Gr, Mike