De sluimerende Mac weer klaarwakker krijgen

Beste mede forumleden,

Als ik mijn Mac in classic in de sluimerstand heb gehad, dan reageert deze onvoldoende op instructies nadat ik de Mac weer uit z’n sluimering haal.
In 9.2 is dit wel beter dan in oudere versies. Mijn ADSL computerverbinding blijft bijvoorbeeld in stand. Toch kan ik deze beter verbreken nadien, want m’n Internet Browser wordt niet meer geladen.
Zo dien ik de combinatie alt, option en escape een paar keer te gebruiken, om de computer definitief uit de sluimering te halen.
Heeft de computer niet te lang, zeg een half uur, gesluimerd, dan kan ik direct m’n werk hervatten, maar na langere tijd is het eigenlijk beter te herstarten, of om van te voren de Internet verbinding te verbreken.
De computer gaat echter automatisch in de sluimerstand dus is dat niet altijd het geval.
Wie herkend dit en is het mogelijk de Mac, nadat deze heeft gesluimerd, meteen weer klaarwakker te maken? (afgezien van met een emmer koud water :stuck_out_tongue: ).
Mijn tweede vraag t.a.v. de sluimerstand is of het meer energie spaart en beter is voor de Mac om deze uit te zetten en te herstarten, voor zeg een half à eén uur pauze, of om de computer in de sluimerstand te zetten voor een dergelijke tijd. Het eerste neemt wat meer tijd in beslag, maar ontlast de Mac misschien meer en is toch zuiniger?

Benieuwd naar respons.

Groet,

MacAndreZ.

Hi,

Ik heb hetzelfde probleem, als mijn mac uit de slaapstand moet komen kan ik beter opnieuw opstarten. ADSL werkt niet goed meer, browser reageert niet goed ed.

Overigens, in de system preferences kun je, onder energiestand, natuurlijk de sluimertoestand regelen en/of uitzetten, maar ja uitzetten is natuurlijk niet de bedoeling om je mac goed te laten werken.

Wie weet de oplossing???

Hans Flick

Nee, ik bedoel natuurlijk uitzetten, i.p.v. in de sluimerstand als alternatief, wat misschien meer tijd in beslag neemt, maar toch beter is(?). Of is de sluimerstand alleen bedoelt voor off-line werken en korte pauzes, want verbreek ik de sluimering na korte tijd na off-line te hebben gewerkt, dan is er meestal niets aan de hand, bij hergebruik. Wil je na langere tijd echt uit de sluimerstand komen, terwijl je een internetverbinding hebt, dan kun je dat in mijn ervaring dus forceren door een paar keer alt/option/escape te gebruiken, waarna je (als 'ie niet bevriest!) alle applicaties weer kunt gebruiken. Dit is echter wel erg omslachtig, hoewel sneller dan herstarten, dus vraag ik me af of dit niet anders kan.

Ik had er met os 10.1 wel af en toe last van, sommige applicaties wilden nog even niks doen, browser op mijn LAN-verbinding lag even plat. Sinds 10.2 geen last meer van.

Ik doe het zelf ook, maar eigenlijk is het beter voor de harde schijf deze NIET in de sluimerstand te zetten. Het spaart wel energie…

Aha, dus het is beter de Mac niet te laten sluimeren. Heb dat nog niet eerder vernomen. Waarom niet eigenlijk?

Apple had er kennelijk tot voor kort ook geen oplossing voor, aangezien het sluimerprobleem in zowel in OS 7-8-9 en de eerste versies van OS X optrad. Met name het "laten slapen" van de HD geeft problemen. Sinds 10.2 lijkt de sluimerstand inderdaad veel beter te werken. Heb de sluimerstand en aantal keren gebruikt (incl HD-sluimer) en so far so good...

Ja, het "probleem" treedt dan ook vooral op in OS9 (en versies daarvoor dus). Blijf ik me wel afvragen of in de sluimerstand zetten werkelijk schadelijk zou zijn voor de harde schijf. Energie besparend dus wel.

De sluimerstand zorgt in OS 10.2 in ieder geval niet meer voor problemen. ik ben er (na hoe lang dan ook gesluimerd te hebben) zo weer uit en kan meteen m'n bezigheden hervatten. OS 9 is in sommige opzichten langzamerhand toch wel provisorisch geworden hoor. Wie had dat kunnen denken.