De Standaard: Windows of Mac?

Sinds enkele dagen is er op de website van De Standaard een forum over de vraag [url=http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageName=detail&forumId=313860]Windows of Mac? Welk besturingssysteem geniet uw voorkeur?[/url]. Interessant om eens meningen over Apple te lezen op een niet-Apple forum.

Ze zijn allemaal positief :D :D

Ik heb even naar Vista gekeken. En ik moet echt heel eerlijk zijn:

Leuk en lief:

• Het ziet er prachtig uit.
  • Achtergrondjes die erin zitten zijn ook niet lelijk.
  • Dat widget’s ding rechts van je scherm is ook wel grappig. Je ziet altijd je widgets dusja.

Alleen …

• Het is absoluut niet te gebruiken.
  • Het is zeer hard zoeken naar sommige dingen.
  • Doordat die nieuwe kleuren alles nieuw is, vraag ik mijzelf: Draai ik Windows?

Dus daarom. Nu ik het zelf heb meegemaakt. MacOSX is met de grijze/witte interface een stuk overzichtelijker. Het is makkelijker om door de Finder te bladeren dan door de Explorer. Simpelweg omdat er bij Apple veel meer dingen weggelaten zijn en je die enkel te zien krijgt met in het info venster.
Mijn keuze is godzijdank (sorry) MacOSX 10.4. En ik kijk nu nog meer uit naar Leopard 10.5.

[quote:51285ae486="Kriska"]+ Dat widget's ding rechts van je scherm is ook wel grappig. [b:51285ae486]Je ziet altijd je widgets[/b:51285ae486] dusja.[/quote:51285ae486]

Kan in Mac OS X ook :wink:

[quote:afaa2f98fe="Yaris"]Interessant om eens meningen over Apple te lezen op een niet-Apple forum.[/quote:afaa2f98fe] Als ik dergelijke discussies lees lijkt het altijd of 90% van de mensen met Apple werkt. :roll:

Sterker nog, tot nu toe is er geen enkele reactie van een PC-gebruiker. Vraag me af hoe Bill zo rijk is geworden dan...

Volgens mij schaamt de overgrote meerderheid zich ervoor dat ze kuddedieren zijn.

Windows verdedigen in zo’n statement is hetzelfde als iemand’s advocaat zijn die voor het oog van de camera iets misdaan heeft… : Onbegonnen en onverstandig

Ik vind niet dat je dat zo moet zien, als een groep kuddedieren... Het is gewoon de waarheid, Pc's kun je tegenwoordig in de aldi (daardoor heb ik er een..) , liddl, Carrefour, ... ( Ben een belg, weet niet welke ketens jullie allemaal hebben,..) of waar dan ook kopen, Voor mac's moet je praktisch naar een Mac-center gaan.. Pc's zijn ook veel goedkoper, dus dat is volgens mij de reden waarom er zoveel Windows in de wereld is.. Op de vraag waarom hier nog geen enkele pc-gebruiker gesignaleerd is, wel, de site heet ook MacOsx èh, dus ik vraag me eigenlijk af waarom tevreden pc mensen hier iets zouden te zoeken hebben. Pas op, je mag me niet verkeerd verstaan, ik ben niet tegen Apple, in tegendeel, ik ben van plan om te switchen tegen Juli, Augustus.. Ik wacht gewoon tot de nieuwe Leopard uit is, en als het kan ook totdat de nieuwe office voor mac gereleased wordt... Hebben jullie toevallig een idee hoeland dat nog zou kunnen duren? Alvast bedankt..

[quote:23394ba71e="Tommiej509"]Op de vraag waarom hier nog geen enkele pc-gebruiker gesignaleerd is, wel, de site heet ook MacOsx èh, dus ik vraag me eigenlijk af waarom tevreden pc mensen hier iets zouden te zoeken hebben.[/quote:23394ba71e] Denk dat je het verkeerd begrepen hebt... de vraag was waarom er zich geen enkele pc-gebruiker in die discussie op de site van de Standaard gemengd had.

En dat er geen enkele PC-gebruiker op MacOSX.nl te vinden is komt doordat ze weggejaagd worden zodra ze een vraag over Windows durven te stellen.

[quote:434d853705="Sentitel"][quote:434d853705="Kriska"]+ Dat widget's ding rechts van je scherm is ook wel grappig. [b:434d853705]Je ziet altijd je widgets[/b:434d853705] dusja.[/quote:434d853705]

Kan in Mac OS X ook ;)[/quote:434d853705]

Hoe doe je dit dan???

[url=http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050422172929402]Hier[/url] vind je de oplossing. Enige nadeel is wel dat de widgets altijd bovenaan blijven, ze blijven dus altijd zichtbaar.

[quote:029abb93d4="Yaris"]En dat er geen enkele PC-gebruiker op MacOSX.nl te vinden is komt doordat ze weggejaagd worden zodra ze een vraag over Windows durven te stellen.[/quote:029abb93d4] En dik terecht is een mac/Ipod forum geen windows forum. :)

[quote:f973e11208="Tommiej509"]Ik wacht gewoon tot de nieuwe Leopard uit is, en als het kan ook totdat de nieuwe office voor mac gereleased wordt... Hebben jullie toevallig een idee hoelang dat nog zou kunnen duren?[/quote:f973e11208] Leopard: dat weet niemand. Zie daarover de discussie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=93713]Introductie Leopard vertraagd?[/url].

Office: zie Office 2008 beschikbaar tweede helft dit jaar. Maar op de lancering van Office 2008 hoef je niet te wachten om een Mac te kopen, dat krijg je er toch niet gratis bij.

[quote:88dd130f69="Tommiej509"]Ik wacht gewoon tot de nieuwe Leopard uit is, en als het kan ook totdat de nieuwe office voor mac gereleased wordt... Hebben jullie toevallig een idee hoeland dat nog zou kunnen duren? Alvast bedankt..[/quote:88dd130f69]

Houd er maar rekening mee dat ze pas 31 december uitkomen. Ze hebben beiden nog geen vaste datum gegeven behalve ‘dit jaar’, dus 2007. Als je nu een Mac wilt en je hebt het geld zou ik er nu eentje halen, een upgrade naar Leopard is ‘maar’ 129 euro.

Na een jaar vista beta getest te hebben dacht ik, "jezus moet ik dit voor de komende jaren gaan gebruiken" en aangezien linux nog steeds niet volwassen genoeg was ben ik daardoor overgestapt op Mac OS X en ben er erg enthousiast over.

Maar om even de voordelen van Vista ten opzichte van XP te vergelijken:
Het rechten systeem is sterk verbeterd het is eindelijk mogelijk om als “user” ipv als admin je pc te gebruiken.
Het is gebruiks vriendelijker dan XP
Het is stukken veiliger dan XP en moet daarmee minder kans een ‘griepje’ meekrijgen.

Ik draai op mijn pc nog wel vista ultimate (cadeautje van M$) om een spelletje te spelen enzo.
Maar om me heen hoor ik al wel dat lui problemen hebben met driver en applicaties die niet compatiable zijn enzo.

Gisteren heb ik weer een extra stap gezet om meer over te stappen… mijn windows pc heb ik ingeruild voor een firewire hard disk. ZO!.. weg met dat vieze langzame samba verkeer en een pc die veel te veel lawaai maakt als je een filmpje aan het kijken bent :stuck_out_tongue:

Een vriend van me (Ms lover) die heeft speciaal gewacht met het kopen van een nieuwe computer totdat vista uitkwam, en had hem al gewaarschuwd dat hij eerst eens “een demo versie” moest proberen op zijn huidge machine. Maar hij was vastberaden dat dat toch niet lekker zou werken omdat deze al te oud zou zijn (3 jaar ofzo).
Dus in januari had hij een nieuwe pc gekocht en vista geinstaleerd, hij zei tegen mij “dat hij het nog niet af vond” soms faden dingen wel goed in en soms weer niet. van dat soort dingen.
Nu is hij bezig om OS X op zijn pc werken te krijgen :evil:

[quote:6b5095b8cd="Kriska"]Ik heb even naar Vista gekeken. En ik moet echt heel eerlijk zijn: Alleen ... - Het is absoluut niet te gebruiken. - Het is zeer hard zoeken naar sommige dingen. - Doordat die nieuwe kleuren alles nieuw is, vraag ik mijzelf: Draai ik Windows? [/quote:6b5095b8cd]

Ik vind je negatieve punten niet bijzonder sterk. Ik ben zelf ook net geswitched naar OSX, en begrijp me niet verkeerd, naar alle tevredenheid. Maar als ik ‘even’ had gekeken naar OSX was ik er ook met een boel dingen niet uitgekomen, dus dat je wat moet zoeken in een nieuw besturingssysteem is logisch. Sterker nog, ik vind Vista over het algemeen beter voor de N00B ingericht dan XP en had als waarschijnlijk meer ervaren windowsgebruiker er geen moeite er mee. Dat er niet mee te werken valt, tja, dat is ook weinig specifiek. De kleuren, zijn anders, maar het oogt in mijn opinie wel echt als Windows. Zelfs de startknop is nog aanwezig in iets andere vorm.

Ik denk dat Vista voor een heleboel gebruikers een enorme vooruitgang kan betekenen, alleen schaar ik mij en de meeste gebruikers hier niet onder de doelgroep :wink: . Ik ben en blijf blij met mijn switch en daarbij vind ik ‘het gevoel’ het beste argument voor mij. Ik vind het gewoon prettiger werken en vind veiligheid wel een belangrijk punt waardoor mijn keuze voorlopig bij OSX blijft.

[quote:6b5095b8cd=“madcat”]Na een jaar vista beta getest te hebben dacht ik, “jezus moet ik dit voor de komende jaren gaan gebruiken” en aangezien linux nog steeds niet volwassen genoeg was ben ik daardoor overgestapt op Mac OS X en ben er erg enthousiast over.
[/quote:6b5095b8cd]

En dit snap ik niet, je baseert je keuze om over te gaan op OSX op een beta. Dat is hetzelfde als nu Leopard beta gaan draaien en zeggen er zitten fouten in, ik stap over op XP. Dat is precies de reden waarom ze het BETA noemen. En dat doen ze bij Apple niet anders… :?

[quote:a7ff1d49a4] En dit snap ik niet, je baseert je keuze om over te gaan op OSX op een beta. Dat is hetzelfde als nu Leopard beta gaan draaien en zeggen er zitten fouten in, ik stap over op XP. Dat is precies de reden waarom ze het BETA noemen. En dat doen ze bij Apple niet anders... :?[/quote:a7ff1d49a4]

Ik zat al een jaar lang te dubben over OSX (goede vriend van me had me al eens gebrainwashed) en al dat gedoe om vista was voor mij een reden om eens een mac mini te kopen toen het werd geupgrade kon ik het niet laten om het eens te proberen.
En ja een beta was voor mij voldoende om te zien dat vista kut was (niet dat het nu veel beter is geworden)
Die reclame al op de tv “het wow effect”… als ik al WOW moet zeggen van alt+tab dan is het bij mij ver gezocht hoor… geef mij maar “WOW, it just works” :stuck_out_tongue:

de RC1 release was trouwens wel erg dichtbij de final build. Als je die hebt getest kon je wel degelijk een goede indruk van Vista's performace hebben, en die was in mijn geval niet zo denderend.

Zo had het moeten worden (Longhorn uit 2003). Eerlijk is eerlijk: best oké!

-> http://www.youtube.com/watch?v=b9ifQvQCO7Y