De Video iPod is aan leken niet besteed.

Na een paar maanden in het bezit te zijn van de nieuwe Video iPod krijg ik steeds meer het gevoel de nieuwe iPod niet erg gebruiksvriendelijk is.

Het is dat ik me nog enigszins weet te redden met computers (en af en toe hulp zoek/vraag op forums als deze, etc.) maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat voor (in mijn naaste omgeving) de meeste vrienden, broer, ouders, kennissen deze iPod echt een miskoop zou zijn als je deze iPod verkiest boven een andere mp3-speler vanwege de video functie.

Het is dan misschien niet de feature waar de nieuwe iPod successen mee moet boeken (want: voornamelijk alleen een mp3-speler) maar voor mensen zonder heel veel verstand van computers is deze Video iPod een hel om te gebruiken lijkt me.

Een paar voorbeelden: Voor Windows gebruikers als ik is het nog vele malen lastiger om videos te converteren (geen software meegeleverd, verder ook geen/weinig info over hoe het wel kan). Voor MAC gebruikers is het misschien wat makkelijker via de bekende wegen (zie dit forum). Maar ik ben van mening dat ze er een heel gemakkelijke software bij hadden moeten leveren, om DVD’s en video-bestanden makkelijk om te zetten naar je iPod. Zowel voor Windows en MAC. En ook zouden mensen geen extra programma’s buiten iPod software aan moeten hoeven te schaffen om dit te kunnen.

Het lukt mij allemaal wel, na heel veel prullen en zoeken op internet, maar ik denk dat er veel mensen met de handen in het haar zullen zitten, en de video functie zwaar overschat zullen hebben…

Ik ben met je stelling akkoord.

Onzin, ben het oneens, supersimpel allemaal, alle software is gemakkelijk te gebruiken.

Oneens. Is niks makkelijker dan een iPod .

Ligt eran hoe je het bekijkt

Apple zelf mag geen software beschikbaar stellen om DVD’s te rippen en converteren naar het iPod formaat, daar tegenover staat dat ze wel TV-shows en muziekvideos aanbieden die reeds in het goede formaat staan. Er is een verschil tussen cd’s rippen voor mp3’s (mbv iTunes waar ze zelfs in het begin ook last mee hadden (bijv. met de "Rip,Mix, Burn reclame) en beveiligde dvds rippen.

Ook denk ik dat ze niet zozeer willen promoten dat je zelf veel videos (die meestal toch via een minder legale weg zijn verkregen) erop kunt zetten juist omdat ze zelf een verkoopstrategie hebben.

Anderzijds hebben ze de software in huis (Quicktime) om een kleine applicatie uit te brengen die juist videos omzet naar het iPod-formaat, gelukkig zijn er nu reeds vele programmatjes die dit voor je doen.

Dus ik denk niet dat de iPod VIdeo voor de power user is

zelfs QuickTime kan iPod video's maken, daar gaat je hele stelling. :roll:

Miss is het voor sommige moeilijk om video's erop te zetten,, (QuickTimePro etc) Maar vergeet dan niet dat je het wel in H264 kwaliteid heb, Behoorlijk goed,,

VOor de rest vind ik hem doodsimpel,

Met Quicktime Pro kun je het toch heel simpel converteren? Of is dat niet zo simpel? :?

Ik ben het oneens met de stelling.

QuickTime Pro wordt toch ook voor Windows verkocht?
En er zijn toch ook genoeg geschikte video podcasts te vinden in de iTunes Music Store?

Als je als leek zou denken dat je zonder moeite een beschermde DVD op je iPod afspeelbaar krijgt, ja dan kom je voor een verrassing te staan. Maar het lijkt me sterk dat veel leken dat zo denken.

De iPod is zo’n beetje het gemakkelijkste apparaat in zijn soort voor leken. De bediening en het overzetten van media is bij zo’n beetje alle concurrerende apparaten juist nog net wat lastiger.

iTunes zou video's moeten kunnen converteren. Stel je het maar eens voor je sleept in iTunes een videobestand en hij converteerd het naar het geschikte formaat wat jij opvoorand ingesteld hebt zoals bij je muziek (bitrate, codec,...). Wat ik wel jammer vind is dat het coderen in H264 zoveel tijd in beslag neemt, dat mocht zeker sneller. Hopelijk zal dit verbeteren in de toekomst. Verder is de iPod zelf een prachtig apparaat, betere bass weergave (wat het eerste was dat mij opviel) dan oudere iPod's (mijn vorige was een 3G) en sublieme geluidskwaliteit en een super simpele bediening en GUI.

De iPod en iTunes zijn natuurlijk heel makkelijk maar het probleem is dus dat je Quicktime Pro moet hebben om te converteren en dat zou eigenlijk niet mogen...

[quote:e267dae59b="unSOUND"]zelfs QuickTime kan iPod video's maken, daar gaat je hele stelling. :roll:[/quote:e267dae59b]

Dan weet je waarschijnlijk niet hoe lang het duurt een fatsoenlijke film (2 uur) te converteren met Quicktime Pro.

Vergeet die saaie podcast onzin.. laat apple nou maar musicvideos e.d. beschikbaar stellen in NL...

voor de rest… Quicktime is overdreven traag… daar begin ik niet eens aan om mee te converteren… helaas is er nog niet een 100% goed werkend GRATIS proggie… maar gelukkig zijn ze wel vele malen sneller dan quicktime (ondanks de iets lagere kwaliteit maar nog steeds meer dan goed genoeg)

[quote:0341435f74="S.A.F"][quote:0341435f74="unSOUND"]zelfs QuickTime kan iPod video's maken :roll:[/quote:0341435f74]Dan weet je waarschijnlijk niet hoe lang het duurt een fatsoenlijke film (2 uur) te converteren met Quicktime Pro.[/quote:0341435f74] Maar dat heeft 0,0 met gebruiksvriendelijkheid te maken. Of iets ingewikkeld is, of lang duurt, zijn 2 totaal verschillende dingen.

[quote:afe7018d1a="unSOUND"][quote:afe7018d1a="S.A.F"][quote:afe7018d1a="unSOUND"]zelfs QuickTime kan iPod video's maken :roll:[/quote:afe7018d1a]Dan weet je waarschijnlijk niet hoe lang het duurt een fatsoenlijke film (2 uur) te converteren met Quicktime Pro.[/quote:afe7018d1a] Maar dat heeft 0,0 met gebruiksvriendelijkheid te maken. Of iets ingewikkeld is, of lang duurt, zijn 2 totaal verschillende dingen.[/quote:afe7018d1a] idd, het converteren zou gewoon standaard in iTunes moeten zitten. De meeste op het forum kunnen zich nu wel redden met dit te doen via allerhande progjes (tijd maakt hierbij niets uit). Maar iedereen weet dat de meeste mensen hier meer of problemen mee hebben.

ik vind de iPod zelf ontzettend gebruikersvriendelijk, alleen het converteren van filmbestanden naar het goede formaat is idd een ramp. maar geef het nog een paar maanden dan zullen er denk ik veel meer programmatjes zijn voor Mac en PC om makkelijk te converteren, t zal wel lang blijven duren (behalve met de beste mac G5 misschien :P )

Gebruikersonvriendelijk? Onzin. Alleen misschien als je filmpjes hebt in het vermaledijde wmv formaat, maar anders mag het geen probleem zijn. Het kan tijd kosten, maar dat is wat anders. En dat er voor de conversie van wmv naar iets fatsoenlijks niet zomaar een oplossing is, kan je Apple niet kwalijk nemen. :)

raad eens wat ik gestemd heb… :smiley:

In ieder geval niet aan mij besteed...

De videofunctie is gewoon onzin.

ONzin de hele stelling... iPod + alles software ervoor is zo gebruiksvriendelijk als maar kan. En de video functie is leuk, maar ZEKER niet een hoofdfunctie. Zoals door steve vaker is gezegt, dat muziek #1 blijft, en video een BONUS is op de nieuwe iPod. Je koopt ook een muziek- en geen videospeler

Ik geef wel toe dat het converteren een heikel punt is. Windoos weet ik niet hoe het daar is, maar bij mac heb je Quicktime, maar dat is ongelofelijk langzaam… En met de 3rd party progs ondervind ik ook problemen. Dus ik denk dat apple daarvoor wel met een oplossing moet komen. Eigengeschreven convert prog voor mac + pc?

Eigenlijk zou deze titel van het forum beter zijn: Video converteren naar iPod niet aan leken besteed, want als er iets is wat gebruiksvriendleijk is dan is het de iPod. Je spreekt niet eens over de iPod. Die is met het converteren alleen maar aangesloten aan je mac of pc. Je doet het converteren juist met je mac of pc en de bijbehorende software.

Ik heb zelf geen iPod 5G, maar als ik de anderen hierzo lees dan valt het qua gebruiksgemak bij het converteren ook wel mee.
Daarbij komt ook nog dat de videofunctie nieuw is voor Apple en iets nieuws heeft altijd last van kinderproblemen. Ik denk dat er in de toekomst wel een makkelijker oplossing komt van Apple. Zo niet dan wel een andere software ontwikkelaar.

En het blijft een mp3 speler en geen videospeler.