Deel Illustrator bestand weg in PDF!

Heb in Illustrator een bestand gemaakt (op ware grootte) voor op een banner/spandoek. Dit bestand exporteer ik vervolgens als pdf (voorinstelling voor drukker). In Acrobat is echter een gedeelte (aan de rechterkant) weg (een strook) Alsof Acrobat zegt: 'groter maak ik 'm niet...'. Is dit een instelling, of kan een PDF-bestand gewoon niet breder dan dit? Ik kan het bestand natuurlijk ook in een kleinere verhouding maken, maar ben niet zeker of dit dan wel goed gaat komen bij de drukker. Iemand?

werk je met afbeeldingen in je banner? Of is alles echt vectoren/tekst?

in beide gevallen kun je bijv. op 50% van het ware formaat uitleveren, in het geval dat je plaatjes erin hebt staan zul je dan wel moeten zorgen voor dubbele resolutie. Maar moet je perse als pdf aanleveren? Je kunt ook eens kijken of die drukker gewoon vanuit illustrator wil werken.

Volgens mij heeft PDF een limiet voor de afmeting van een X aantal eenheden. Dus op 300 dpi mag ie dan 2 x zo groot zijn als bij 600 dpi etc. Aan de lengte maal resolutie zit een max zeg maar. Maar goed, zoals wasfrans al zegt, op 50 % layouten kan prima. En met de resolutie van foto's zal het ook wel meevallen. Als dat ding zeg maar 5 meter wordt, dan ben je so wie so al idioot bezig wanneer je op ware grote 300 dpi fotomateriaal gaat plaatsen. Net als dat een PDF een maximum aantal eenheden kan verwerken, zo houdt het voor ons oog ook op een gegeven moment op met wat we aan detail kunnen zien. Dus bij 5m is voor foto's 10 pixels/cm al genoeg.

Er zit inderdaad een limiet aan de afmetingen. Inmiddels heb ik het geheel verkeind, want de afbeeldingen (die in eerste instantie gebruikt zouden worden) worden niet meer gebruikt. Blijft er dus alleen een vector/tekst-bestand over.

In ieder geval bedankt voor de hulp.