Deel internet en Airport Express via Airport Express

ha..

misschien is dit hier al een keer beschreven, maar ik liep tegen het probleem op en vond en oplossing
(met dank aan osx hints!)

het luxe “probleem”:

De situatie:

powermac met een pci (belkin) wifi kaart (functioneel een airport extreme),
en een AirportExpress (AE) in de woonkamer.
De powermac hangt aan een dsl verbinding via de ingebouwde ethernet aansluiting.
in de woonkamer. Airtunes speelt via de stereo in de woonkamer.

est arrivee een mini, full option -the works-…:wink:

geinstalleerd in de woonkamer, internet sharen vanaf de powermac via airport extreme.
Werkt mooi, alleen in de huidige set-up wordt AE niet meer herkend, dus het is afgelopen
met airtunes.

Het zou toch mooi zijn als je vanaf de powermac internet voor de mini en airtunes voor de
AE tegelijk kon laten werken.

het kan als volgt:

1. Stop het internet sharen. in systeem voorkeuren, het regelpaneel sharing.(indien het aanstaat)
  2. Open het Airport Admin Uitlity
  3. Wacht tot de AE in Admin utiliity verschijnt, dubbelklik op de AE, het configuratie paneel van
    de AE verschijnt.
  4. In het configuratie paneel van de AE kies: ‘Join an Existing Wireless Network (Wireless Client)’

nu komt het niet zo logische gedeelte…:wink:
er moet een netwerk gekozen worden.

1. Negeer de lijst van netwerken in het drop down menu, maar typ een nieuwe naam in voor het netwerk (bv mini).
  2. Druk op de knop Update (Bijwerken?) de AE verdwijnt uit de lijst van het Airport Admin utility als het goed is.
  3. Ga naar systeem voorkeuren, het regelpaneel sharen/delen? en stel in dat de internet verbinding gedeeld met computers die airport gebruiken.
  4. Druk op de knop airport options, typ in dit paneel de naam van het netwerk in die je hebt ingegeven bij stap 5.
  5. Start internet sharen in het regelpaneel sharen/delen op.

Als het goed is verschijnt de AE weer in de lijst van airport admin utility.

Op de mini (of elke andere mac met wifi) selecteer het draadloos netwerk en als het goed is internet live!
behalve internet zijn ook de drives op de powermac nu draadloos geshared met de mini via AE, die nu tegelijkertijd werkt met de draadloze verbinding naar de mini.

wat opmerkingen:

ik heb de truuk 2 keer moeten doen, er was de eerste keer een fout opgetreden met een firmware update (waarschijnlijk de oorzaak) , zou het niet werken een reset van de AE en een gedeeltelijke set-up is voldoende om 'm weer te laten werken op de oude manier.

De AE verscheen niet direkt in de lijst van het admin utility, dat kan even duren

Als je de firewall hebt aanstaan, dan kun je voor webaccess een aparte regel toevoegen voor poort 80, uiteraard kan dat voor andere poorten en protocollen ook worden gedaan.
Zonder de regel werkt internet (web) op de mini niet.

Deze truuk zou ook moeten werken met panther, maar werkt ook onder 10.4.1

obi

1 nadeel..

de hele buurt kan makkelijk meegenieten…
een wep encryptie is namelijk zo gekraakt…
je kan de ssid niet verstoppen en je kan niet op macadressen filteren.

ik laat ook nooit de sleutel in mijn fiets zitten midden in de binnenstad van utrecht… :stuck_out_tongue: