Defect scherm mbp, scherm blijft zwart

Vandaag werd het scherm van mijn mbp (bijna 3 jaar oud, model voor de unibody) ineens zwart. De externe monitor blijft werken. De overige hardware van de mbp lijkt nog gewoon te werken.
De blacklight verlichting van mijn interne monitor blijft nog werken maar ik krijg geen beeld meer door.

Wat kan het probleem zijn?

Dat lijkt mij een defect LCD-panel...

We kunnen hier allemaal wel iets anders zeggen wat het kan zijn, maar ik denk dat je bij de APR snel een goed antwoord hebt hierop. :)

... (hoe wis je een onzinreactie?)

Dit kan een probleem zijn met de nVidia kaart, known issue bij Apple.
Als dit het geval is wordt het gratis gerepareerd (verlengde garantie).
Een Apple Authorised Service Provider kan een test doen of het inderdaad dit issue betreft.
Je kunt inloggen met Apple Remote Access en in het systeemprofiel bekijken of het beeldscherm wordt herkend.
Zie ook: http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL

lijkt mij niet het n-videa probleem. Normaal gesproken doet een externe monitor het dan ook niet meer.

Klopt inderdaad. Mocht het een Nvidia-issue zijn, dan zal een extern beeldscherm ook niet meer werken. Sterker nog, dan Mac zal dan vaak niet eens meer opstarten en zal alleen het LED-lampje knipperen.

De topicstarter zegt dat het scherm nog wel backlight heeft, maar alleen het beeld niet meer zichtbaar is. Je ziet dus wel heel vaag bijvoorbeeld een Apple-logo tijdens het opstarten bijvoorbeeld, maar niet zoals het moet zijn.

Klinkt aardig als een LCD-probleem...

Ik heb eenzelfde MBP en het Nvidia probleem gehad. Hij startte wel op, maar je ziet er geen hol van dan. Maar het backlight en een externe monitor werken dan inderdaad ook niet meer. Lijkt mij dat echt het LCD paneel op zich het heeft begeven.

Bedankt voor de reacties!

Na wat zoekwerk kan het in mijn case inderdaad niet door Nvidia veroorzaakt zijn.

Uit de test die ik eerder op de dag uitvoerde ( mbp meermaals heropstarten, Backlight op maximum, externe monitor aansluiten, etc.) leek het interne scherm dood.
Toen ik daarnet de mijn mbp nog eens onderzocht werkte het scherm terug.

Ik vermoed dat er een slecht contact bestaat tussen het logicboard en het lcd-paneel. Is dit een aannemelijke analyse?

[quote]
Sterker nog, dan Mac zal dan vaak niet eens meer opstarten en zal alleen het LED-lampje knipperen.
[/quote]

Net als MacDaddy had mijn vader ook een Nvidea probleem en ook zijn Mac startte op.

dit probleem heb ik ook gehad, bleek het Nvidia probleem te zijn... aanvankelijk leek het als of het NIET vergoed zou worden terwijl het WEL een known issue was. Ik ben echter nar LJS gegaan in Den Haag en die konden via de Europese consumentencommissie regelen dat het onder de garantie viel, maar dit was alleen omdat het binnen 2 jaar was.

Anders zou dit me 600 euro gekost hebben voor een nieuw logic board.

(en mocht je een nieuw logic board krijgen herkent timemachine dus ook je computer niet meer!)

Lekker he. Dure laptop, na 3 jaar naar de xxxxx. Heb hetzelfde, alleen doet bij mij een externe monitor ook niks. Bij Machouse startte hij opeens wel op, maar na 5 minuten stopte 'ie weer. 'Dus' logic board probleem - na 3 jaar. Jippie! Logic board is 850 euro dus voor een oud kassie niet waard.

beetje overrated, dat Apple.

@Macmartino: Wel vreemd dat ie het in de winkel wel even deed, maar volgens mij viel dat gewoon onder deze regeling van Apple.
http://support.apple.com/kb/TS2377

Ik heb hetzelfde gehad en kreeg er zo een nieuw logicboard in. De garantie was al voorbij en hoefde niets te betalen.

Ik weet niet of de topicstarter al naar een APR is geweest, maar ik zou deze regeling van Apple zeker even aanhalen.

Ik ga morgen even langs bij mijn lokale APR. Ik ga luisteren wat ze te vertellen hebben en nagaan of ik in aanmerking kom voor een regeling van Apple.

Vandaag mbp terug.

Het was toch een Nvidea probleem. Gratis en voor niets een nieuw logic board. Wat ben ik blij!

Hey, da's mooi. Heb je hem al terug of hebben ze dat alleen al toegezegd?

Ook hier vorige week van het een op het andere moment last van het berucht Nvidia-probleem: 's avonds de MBP uitgezet en 's ochtends op sterven na dood. Wel een lampje voorop, maar verder geen enkele activiteit, zelfs de HD was niet via firewire te benaderen.
Donderdagmiddag naar de Apple-techneut en gistermiddag het bericht dat de MBP stond te wachten. Uiteraard direct gehaald en hij gaat weer als een trein.

Damn, mooie verhalen van jullie. Maar ik had hetzelfde: lampje voorop prima, je hoorde ook iets werken, maar geen beeld en niet te benaderen. Vervolgens voor 75 onderzocht en hij viel niet binnen de Nvidia problemen, zal wel het logic board zijn. Maar ik heb het idee dat die 2 goed samengaan :(
Iemand nog een briljante oplossing? Ik kan hem wel weer aanbieden aan een andere (niet MacHouse) maar dan krijg ik weer 75 eu onderzoekskosten aan m'n broek.

Mijn Macbook pro 15" werd in july 2007 gemaakt, valt volgens mij precies in de range. HELP!

Gewoon weer langs een APR gaan en zelf die speciale garantie van Apple aanhalen. In mijn geval hebben ze dat ook op de reparatiebon gezet die meer werd gegeven bij de MBP. Heb je zelf een extern scherm? Zo niet. Vraag dan even aan de reseller of je hem daar op een scherm mag aansluiten. Als dat niet werkt, dan kan het bijna niet anders dan de grafische kaart zijn.

En de grafische kaart zit op het moederbord, dus ja. Je hele moederbord wordt vervangen.

In mijn eerdere post staat een link naar het bericht op de support pagina van Apple. Daar kan je ook zien welke MBP's eronder vallen.