Defecte Powerbook Lombard, wat nu?

Te goeder trouw had ik van iemand een tweedehands lombard gekocht. Het probleem van die machine was dat er geen accu, cd-speler en harde schijf in zat. Volgens de verkoper waren deze voor een andere machine gebruikt. Dus heb ik de powerbook gekocht en de rest er los bijgekocht. Nu blijkt dat hij niet lekker functioneerde en nu uiteindelijk niet meer opstart.

Toen hij het even deed functioneerde alles normaal, maar geen reactie op aan/uit knop. Verder werkte alles perfect.

Nu zit hij in elkaar en blijft hangen in de opstartcyclus. Hij draait Mac OS X 10.3.5 en blijft hangen bij die draaiende streepjes en geeft dan zo’n zwart gordijn. Volgens Apple Centre in de buurt is er een of zijn er meerdere borden defect. Welke weten zij niet omdat ze geen andere powerbook van het zelfde type hadden om dit uit te zoeken en ze hebben hem economisch ‘end of life’ verklaard.

Wat kan ik nu nog doen met mijn powerbookje en mijn investering van 230 euro :(?

A) Vuilnisbak in (of in Mac termen: de zolder op)
B) Scherm en HD verkopen en de rest weggooien
C) Wie zou deze kunnen repareren?
D) Een ander idee of goed advies

heb je al gekeken of je os 9 geinstalleerd kunt krijgen, en werkend ? Misschien heb je een firmware update nodig.

Systeem 9 heb ik niet geprobeerd te installeren. De schijf die ik heb bevat alleen OS X. OS 9 installeren is dan een heel gedoe. Er zijn voor dit model trouwens geen firmware updates.

kan ook nog een probleem zijn in een geheugen module. Nou probleem is groot woord, maar osx is nogal gevoelig kwa geheugen. misschien dat hij een module niet compleet begrijpt en daarom er maar mee stopt.

Het geheugen is het originele geheugen, Samsung; 2x 64MB.

Hoe verklaar je dan dat hij het soms wel/soms niet deed?

Hoe kan het dat hij dan niet reageerde op de aan/uit toets?

Ik ben namelijk bang dat er andere hardware defect is.

Om te beginnen hoef je niets weg te gooien, als je eens een kijkje neemt op Ebay dan zul je zien als je "powerbook lombard " intikt bij zoeken, dat zowat alles als los onderdeel aangeboden kan worden. van schroefjes t/m harddiskhouder. Dus kaal strippen kan nog altijd.... en verkopen.

Ook kun je daar zelf weer onderdelen vinden als een nieuw moederbord ,dochterboard etc.
Er zijn twee moederborden, 1 hoofd en een met de processor. Als de processor het niet doet start het apparaat uberhaupt niet op. En als het moederbord echt kapot is ook niet.
Het feit dat hij blijft hangen betekent dat er nog leven in de brouwerij zit.
Ram kan een probleem zijn , 2x 64 mb is ook wel heel weinig voor OSX.

Economisch end of life … weggooimaatschappij.

Kan ook zijn dat het systeem(OSX) beschadigt is.

Hij kan niet op de aan en uit toets reageren ,omdat de toets brak is, zo simpel.

Mijn Lombard doet dat soms ook , en die draait verder prima OSX 10.3.5 en zelfs heeft hij Tigerbeta gedraaid.

De oplossing van opstarten van OS9 lijkt voorlopig de beste.

Is het zo’n zwart wit geblokt gordijn??

Hallo Torz,

Alvast bedankt, tot zover.

  • Hij reageert ook niet op een aan/uit toets van een extern toetsenbord, hij start er wel mee op overigens
  • Het zwarte gordijn ( leuk gevonden trouwens door iemand die dat voor het eerst overkwam) is het welbekende zwarte scherm met die 4 teksten erbij; you need to press the restart button…
    -Ik kan momenteel niet opstarten van een OS 9 cd omdat mijn cd-speler defect is, zie ander topic e :oops: en omdat hij niet op de toetsencombinatie reageert. Ik moet dus eerst een werkende cd-speler hebben en de HD loskoppelen denk ik.
  • Mijn pismo loopt ook op 128MB dus dat zou niets uit hoeven maken, mijn reeds verkochte iBook liep op Panther, met 96MB!!!
    -Hoe kan ik nu weten wat er defect is of dat het gewoon een probleem met het systeem is?

Als het een probleem is met het systeem zou je kunnen kijken of je de HD uit de pismo in de Lombard kan zetten, dat gaat vrij makkelijk en kijken of ie dan boot.

Hallo Torz,

Na 2 uur klussen weer iets wijzer geworden. Ik heb de schijf van de Pismo in de Lombard gestopt en andersom. Resultaat: Lombard start niet op met Pismo schijf, geeft knipperend systeemmapje.
Dit zou kunnen duiden op niet functionerend geheugen, ik ga zo OS 9 op die schijf zetten.
Kan ik gewoon systeemmap kopiëren van mijn iMac?

De Pismo start niet op met de Lombard schijf. Ook een zwart scherm. Toen hoera! opgestart via target mode. Hij mount de disk niet en hij kan niet door norton utilities hersteld worden, een BHD probleem of zoiets. Dus of de schijf defect of panther op nieuw installeren.
Kan ik ook Systeem 9 installeren via target mode of alleen panther?

Ik hou je op de hoogte! :apple:

OS 9 installeert makkelijk dat is gewoon de systeem map verslepen(kopieeren) ,dat kan dus ook in targetmode. Ook kun je installeren. OSX kan alleen via carbon copy cloner. Het is niet 100% zeker dat een iMac installatie het gaat doen op een PB G3, maar je kunt het proberen. Er bestaan nl. Machine eigen versies en algemen versies. Soms is bij een machine een algemene geleverd en soms een specifieke voor alleen die machine.

Ik houd er mee op, ik zie het niet meer zitten. De Lombard werkt niet met de schijf van de Pismo. Niet OS 9, niet OS X. De schijf van mijn Pismo is ook naar de klote. Met het zelfde probleem als die andere schijf. Er is dus iets dat het systeem kan beschadigen. Ik ben nu aan het proberen om de schijf van de Pismo te herstellen. Tjemig dit is balen, hij start ook niet meer op. Weer knipperend systeemmapje. Geen OS 9 geen OS X

Verifying volume “disk2s9”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid key lengthe
The volume Macintosh HD needs to be repaired.

Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

1 volume checked
0 HFS volumes verified
1 volume failed verification
Norton Disk Doctor 8.0.2 (151) Disk Examination Report
Disk: Macintosh HD
din, 9 nov 2004, 13:15

Major errors were found.
All problems were fixed.

Check for Defective Media
This step was skipped.

Check Partition Map
No problems found.

Check Disk Information
A major error was found in the Volume Header Block.
The total file count is incorrect.
(6,1,5)
The problem was fixed.

A major error was found in the Volume Header Block.
The total directory count is incorrect.
(6,1,6)
The problem was fixed.

A major error was found in the Volume Header Block.
The free block count is incorrect.
(6,1,9)
The problem was fixed.

A major error was found in the Volume Header Block.
The next available file ID is incorrect.
(6,1,10)
The problem was fixed.

A major error was found in the Allocation File.
The contents of the file do not agree with the locations of all files as shown in the Catalog.
(8,1)
The problem was fixed.

Check Catalog Tree
A major error was found in the header node of the Catalog B-tree.
The leaf record count is incorrect.
(10,2,20)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 305, record 1
“501” has an incorrect child count (valence).
(10,6,34)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 29
“log” has an incorrect child count (valence).
(10,6,34)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 586, record 36
“Resources” has an incorrect child count (valence).
(10,6,34)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 305, record 1
“501” has an invalid ID.
(10,6,24)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 22
No thread record found for “fax”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 33
No thread record found for “ppp”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 35
No thread record found for “sa”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 36
No thread record found for “samba”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 30
No thread record found for “mail”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 31
No thread record found for “msgs”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 32
No thread record found for “named”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 33
No thread record found for “netboot”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 34
No thread record found for “root”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 36
No thread record found for “rwho”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 308, record 40
No thread record found for “spool”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 0
No parent directory found for “public”.
(10,6,28)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 586, record 43
No thread record found for “English.lproj”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 463, record 14
No thread record found for “Plugin Text Sample”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 579, record 41
No thread record found for “IOADBFamily.kext”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory record in the Catalog B-tree.
Node 579, record 42
No thread record found for “IOATAFamily.kext”.
(10,6,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 23
No thread record found for “ftp.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 26
No thread record found for “ipfw.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 27
No thread record found for “lastlog”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 28
No thread record found for “lookupd.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 29
No thread record found for “lpr.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 30
No thread record found for “mail.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 31
No thread record found for “netinfo.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 410, record 37
No thread record found for “secure.log”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a file record in the Catalog B-tree.
Node 586, record 37
No thread record found for “version.plist”.
(10,7,27)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 1
No directory found for thread record “active”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 2
No directory found for thread record “bounce”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 3
No directory found for thread record “corrupt”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 4
No directory found for thread record “defer”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 5
No directory found for thread record “deferred”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 6
No directory found for thread record “flush”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 7
No directory found for thread record “hold”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 8
No directory found for thread record “incoming”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 9
No directory found for thread record “maildrop”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 10
No directory found for thread record “pid”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 11
No directory found for thread record “private”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 310, record 14
No directory found for thread record “samba”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 0
No directory found for thread record “IOATABlockStorage.kext”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 26
No directory found for thread record “MacOS”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 29
No directory found for thread record “Resources”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 34
No directory found for thread record “IOATAPIProtocolTransport.kext”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 5328, record 24
No directory found for thread record “cups”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a directory thread record in the Catalog B-tree.
Node 4, record 11
No directory found for thread record “ByHost”.
(10,8,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 26
No file found for thread record “Info.plist”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 590, record 34
No file found for thread record “version.plist”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 2047, record 32
No file found for thread record “com.apple.MultiCDInstaller.plis”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 3944, record 36
No file found for thread record “.CFUserTextEncoding”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 3944, record 36
No file found for thread record “QuickTime Preferences”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 3944, record 39
No file found for thread record “com.apple.HIToolbox.plist”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 5049, record 4
No file found for thread record “windowserver_last.log”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 5254, record 0
No file found for thread record “windowserver.log”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

A major error was found in a file thread record in the Catalog B-tree.
Node 2097, record 20
No file found for thread record “virex.log”.
(10,9,26)
The problem was fixed.

Check Extents Tree
A major error was found in a leaf record in the Extents B-tree.
Node 1, record 1
The extent record does not match a known file.
(12,5,18)
The problem was fixed.

Check Files
This step was stopped before it completed.

Major errors were found in the files listed below.
The BSD mode for the file is incorrect.
(15,18)
The problem was fixed.
Macintosh HD:etc
Macintosh HD:tmp
Macintosh HD:var
Macintosh HD:Applications:Utilities:Print Center.app

Check System Folder
This step was stopped before it completed.

System Information for the Boot Disk
System Version: 10.3.6
Owner Name: Hugo
Machine Name: Hugo’s iMac Indigo
Boot Volume: Macintosh HD
Processor: PowerPC 750 (G3) 500 MHz
Built-in Memory: 320 MB
32-Bit Addressing: Yes
Logical RAM: 2 GB
ROM Version: N/A

Disk Information for: Macintosh HD
Volume Size: 11,2 GB
Allocation Blocks start at sector: 0
Allocation Block Size: 4K
Mounted: Yes
Driver Installed: Yes
Partition Map Style: New style (IM V)
Partition Size: 11,2 GB
Media Type: FireWire Device

Repairing disk for “Macintosh HD”
Mounting Disk(S,“Checking HFS Plus volume.”,0)
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Missing thread record (id = 7105)
Missing thread record (id = 13699)
Missing thread record (id = 13700)
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 3)
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 3)
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 3)
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 4)
Invalid directory item counte
(It should be 2 instead of 8)
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 1)
Invalid directory item counte
(It should be 0 instead of 1)
Invalid volume directory counte
(It should be 22696 instead of 22712)
Invalid volume file counte
(It should be 95090 instead of 95106)
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Volume Header needs minor repaire
Repairing volume.
Missing directory record (id = 13700)
Missing directory record (id = 13699)
Missing directory record (id = 7105)
Look for missing items in lost+found directory.
Rechecking volume.
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Invalid volume directory counte
(It should be 22716 instead of 22700)
Repairing volume.
The volume Macintosh HD was repaired successfully.

Repair attempted on 2 volumes
1 HFS volume repaired
1 volume could not be repaired :cry:

Mail me even je adres dan stuur ik je een kopie van een originele OS9 G3 powerbook installatieschijf. Kun je het daar nog mee proberen.

Ik denk er iets hardwarematigs defect is. Dus wordt het maar het scherm verkopen bij tweedehandsmac of klokhuisdag. Maar bedankt voor het aanbod.

Hoe krijg ik nu mijn pismo gerepareerd?
Hij start niet meer op met panther.

Kan je nu wel of niet opstarten vanaf een CD, op de LOmbard?

De lombard start niet op van cd: -drive werkt nog altijd niet -hij reageert niet op toetsenbord commando's

Mijn Pismo start niet op van Panther, systeem kan ik niet herstellen met Norton en ook niet met disk utility. Dat wordt dus systeem opnieuw installeren of kan ik nog met andere programma’s werken?
Drive 10 bijvoorbeeld?

Je kunt Techtool proberen. Mocht je opnieuw installeren, wat ik wel eens doe is de schijf via een firewire bdridge aan een windhoos machine formateren. Dan opnieuw met mac formateren, dan weet ik zeker dat alles weg is. Wat ook kan is formateren met o en 1(optie in disk utility) dan is de schij f ook schoon en dan een clean install.