Defragmenteren - Ken ut in OSX 10.2

Wie kan mij als nieuwe mac gebruiker vertellen hoe ik de schijf in topconditie houdt. Ik gebruik hem veel voor editing van video en doe veel met foto's.

Kan ik de schijf defragmenteren en waar zit die optie dan?

Ik ben overgestapt van een Windows PC naar deze Mac en ik blijf mij steeds verwonderen over de vele mogelijkheden op de Mac!

Jeroen.

[quote:post_uid0="MacSonny"]Kan ik de schijf defragmenteren en waar zit die optie dan?[/quote:post_uid0] Hee Jeroen, Welkom bij de club van Maccers en dit forum :)

Op dit forum zijn inmiddels diverse onderwerpen of topics besproken over schijf- en systeembeheer/onderhoud.

Als je de volgende topic even goed doorneemt dan zie zelf wel waarom je niet vanaf het eigen systeem beheer mag uitvoeren en welke software en hoe je deze moet toepassen.

Succes!

Thanx Bert, ik heb de topic gevonden en deze is heel duidelijk.

Gr. Jeroen.

Defragmenteren of optimaliseren kun je met [url=http://www.alsoft.com/PlusOptimizer/index.html]PlusOptimizer[/url] ook van Alsoft. Het is een Mac OS 9-programmaatje en is niet enorm snel, maar het functioneert geweldig!!!. Bij DiskWarrior 2 krijg je het gratis...

DiskWarrior 3, er gaan geruchten dat het binnen een paar weken (3-6) verschijnt, zal (zeer waarschijnlijk) geen PlusOptimizer bevatten.

Ik wacht op DiskExpress Pro 4 , dat lijkt me echt een geweldig programma… :stuck_out_tongue:  :D

We wachten af… :slight_smile:

Wat dacht je gewoon van Norton Diskdokter en speeddisk, kom je ook al een heel eind, en natuurlijk drive10

check it out!!

:smiley:  :D  :D

welkom to the world of mac
some people call a world whitout problems paradise
we call it mac

Je hebt duidelijk niet gekeken naar de [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=626]topic[/url] die Bert als link aangaf. De moeite waard!

Ook op andere forums komt naar voren wat DiskWarrior voor heeft op Norton en ook op Drive 10. Ook de helpdesk van Apple (AppleCare) gaf aan dat je Norton niet moet gebruiken…

Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar TechTool Pro 4 (X), vooral de mogelijkheden om je hardware te controleren, zijn erg handig. :slight_smile:

[quote:post_uid0="JeePee"]Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar TechTool Pro 4 (X), vooral de mogelijkheden om je hardware te controleren, zijn erg handig. :)[/quote:post_uid0] Ja, daar heb ik ook positieve dingen van gehoord, maar nog niet in kunnen verdiepen.

Maar het schijnt minstens 2003 te worden.... :(  Ach, even geduld hebben.... :D

Voor ervaringen met Norton en DiskWarrior kun je eenvoudig zoeken, met de zoekmachine van Macosx.nl. Is interessant! :)

[quote:post_uid0="JeePee"]DiskWarrior 3, er gaan geruchten dat het binnen een paar weken (3-6) verschijnt, zal (zeer waarschijnlijk) geen PlusOptimizer bevatten.[/quote:post_uid0] Waarom denk je dat DiskWarrior 3 geen PlusOptimizer zal bevatten? Op de site van Alsoft lees ik daar niks over.

[quote:post_uid0="Gijs"]Waarom denk je dat DiskWarrior 3 geen PlusOptimizer zal bevatten? Op de site van Alsoft lees ik daar niks over.[/quote:post_uid0] PlusOptimizer was toch specifiek voor het defragmenteren (zoals Speeddisk bij Norton), dus ik neem aan dat het toch wel op een of andere wijze bijgevoegd wordt of misschien wel geïntergreerd zoals Norton SystemWorks.

Even afwachten…

Ik denk dat omdat mij per email verteld is dat PlusOptimizer er niet bij in zit. Ik vermoed dat ze dit later doen omdat ze PlusOptimizer nog niet klaar hebben, denk ik. :(

Verder denk ik niet dat ze DiskWarrior 3 en PlusOptimizer gaan integreren, aangezien ze dat voor 9 ook niet gedaan hebben. Verder zou dat inhouden dat ze, zodra PlusOptimizer klaar zou zijn ze dit toe moeten voegen aan DiskWarrior en dat zullen ze niet doen, denk ik, gewoon los is veel eenvoudiger, ook voor hun klanten, wel eventueel gebundeld, zoals ze nu ook voor Mac OS 9 doen (die dus uitstekend Mac OS X-schijven repareert). Bovendien zijn ze al een hele poos bezig met DiskExpress Pro 4 een hele grote broer van PlusOptimizer, die ze, lijkt mij, niet de wind uit de zeilen willen nemen met het eenvoudige en goedkope (gratis bij DiskWarrior 2.1) PlusOptimizer. Ze hadden van DiskExpress Pro nooit een versie voor Mac OS 9, het lijkt me dat ze daarom PlusOptimizer ontwikkelden, zodat ze DiskExpress Pro 4 voor Mac OS X konden gaan ontwikkelen (zoals ze zeggen, volledig vanaf de grond opnieuw opgebouwd).

Ik ben dus benieuwd of Alsoft met PlusOptimizer komt voor Mac OS X, als ze het doen, dan zal het in ieder geval na DiskWarrior zijn en mogelijk zelfs na DiskExpress Pro 4.