"defragmenteren" optimizen enzovoorts - Welk programma en hoe?

Als extreme-power-[ab]user van mijn mac is het volgende mss een keer handig: de schijf weer netjes maken enzovoorts.

Welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken, en dien ik nog steeds vanaf cd / zip / optical / ramdisk ofzo op te starten vanwege mogelijke fouten enzo?

Het is al een jaartje niet meer gebeurt op mijn iMac met 13 gig [soon 80] en er gaat een dataflow van 30 gig per week overheen :slight_smile: Dan is het vast wel nodig :smiley:

Voor onderhoud gebruik ik macjanitor. En voor optimizen prebinding_update. Meer is er in principe niet nodig, defragmentatie bijvoorbeeld doet het bestandssysteem volgens mij zelf.

In de handel zijn er verschillende programma's beschikbaar. Volgens mij absoluut onmisbaar is -Norton Utilities- die bevat "Speed Disk" en doet het werkje feilloos. Nu is er de laatste versie: -Norton Systemworks-, met eveneens "Norton AntiVirus " en "Alladin SpringClean". Is zijn prijs dubbel waard en volledig voor Mac OSX klaar. Van<Altsoft> is er ook "Optimization" en levert bovendien ook nog een tool om desktop netjes terug op te bouwen.

Ikzelf vertrouw volledig op DiskWarrior van Alsoft, daarbij zit DiskOptimizer wat lusn hierboven ook al schreef. DiskWarrior repareert niet zoals Norton, maar bouwt een volledig nieuwe directory op. Terwijl Norton het oude weer probeert te repareren, vervangt DiskWarrior het oude (kapotte) voor een nieuwe. Zie ook [url=http://www.alsoft.com]http://www.alsoft.com[/url] Volgens Alsoft komt deze maand of volgende maand de native versie van DiskWarrior voor X uit. De 9 versie kan ook volledig omgaan met X, alleen draait deze onder 9. DiskOptimizer kan ook X optimalizeren, maar is niet zo snel als Speeddisk van Norton. Norton is er al wel voor X, alleen draait Speeddisk nog onder 9. Ik verwacht dat Alsoft binnen een aantal maanden met DiskOptimizer native voor X uitkomt en dat deze minstens net zo snel zal zijn als Speeddisk. Op dit moment gebruik ik DiskWarrior en ik ben er gek op. Al diverse keren heeft het mij een volledige nieuwe installatie van X gescheeld. (ik probeer n.l. nogal veel nieuwe software en verwijder ze ook weer) Norton kon fouten niet meer herstellen en toen ik dan toch nog maar even DiskWarrior een kans gaf..... kreeg deze alles wel weer goed en liep alles weer als een zonnetje. Sindsdien wil ik niet meer anders dan DiskWarrior. Na DiskWarrior haal ik Speeddisk erover om te defragmenteren, tot nog toe is dit prima gegaan.

Succes en Bas, volgens mij defragmenteerd het bestandssysteem niet zelf, alleen hoe groter je harde schijf is en hoe minder je verwijdert en weer installeert hoe minder last je hebt van fragmentatie.