Defragmenteren van schijven onder Techtool 4 is traag

Ik weet niet of anderen dezelfde ervaring hebben maar het lijkt me dat het defragmenteren met Techtool 4, eindeloos traag is. Het lijkt me het beste dat je je computer s'morgens opzet en dat ik dan een daguitstap doe alvorens de disks ge'optimaliseerd' zijn. Zo verlies je natuurlijk eindeloos veel tijd. Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben en was het de moeite?

Ik gebruik Norton Systemworks om te defragmenteren en dit gaat vrij vlug en zonder problemen ( ondaks het feit dat ik op verscheidene forums lees dat er vaat problemen zijn). Omdat Symantec aankodigde te stoppen met de ondersteuning van Systemworks vanaf 10.3.4 heb ik recent Techtool pro 4 geprobeerd. Heel wat processen die onder Systemworks vrij vlot verlopen, verlopen bij TechTool zeer traag. Bovendien weet je niet altijd waar het programma mee bezig is of hoever het staat met een bepaalde taak.

[quote:d87941b2f5="angorawol"] Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben en was het de moeite?[/quote:d87941b2f5]

Ja het duurt lang en het is de moeite waard, mede om dat ik met video werk en als dat gefragmenteer op de schijf komt te staan…

TechTool is nou niet echt het programma moet ik zeggen. Loopt vaak vast en is daardoor dus niet echt betrouwbaar. Verder is het inderdaad erg langzaam. Ik gebruik zelf veel liever DiskWarrior. Rots stabiel en lekker snel. Verhelpt trouwens ook software matige problemen wanneer bijvoorbeeld het systeem niet meer goed herkent word.

Nou vastlopers heb ik niet met mijn versie TechTools 4.0.2, hoor. Ik vind alleen dat het defragmenteren zo hopeloos traag gaat. De rest ging behoorlijk snel.

Techtool is geen slecht programma. DiskWarrior defragmenteert niet, maar hernieuwt de DiskDirectory. Defragmenteren is een tijdrovende klus en de snelheid hangt niet alleen van het programma af. Ook de mate van defragmentatie, de hoeveelheid aansluitende vrije blokken, de hoeveelheid vrije ruimte en de snelheid van je disk zijn van belang. Ook je hoeveelheid geheugen speelt een rol.

Osx heeft een min of meer automatische defragmentatieroutine die de boel een stuk schoner houdt dan onder 9. Of het nuttig is hangt erg af van je werk. Voor video is een schone disk een must. Voor photoshop werd vroeger vaak een aparte lege extra harddisk gebruikt om de temp-files op te zetten.

TechTool Pro 4 is inderdaad geen slecht programma, het werkt prima en defragmenteren is altijd traag. Overigens zijn ze bij Micromat nog niet klaar met o.a. de visuele weergave bij defragmenteren. Je ziet nu vrij weinig, ze zijn voor zover ik weet van plan om dezelfde bubbels als bij Drive 10 te gaan gebruiken, is iets duidelijker.

DiskWarrior is zeker sneller, maar het doet dan ook zoals Deskman zegt alleen de directory, het fixen van de directory verhelpt het merendeel van de problemen onder X. TechTool Pro 4 vind ik erg mooi en handig, zeker de eDrive zorgt ervoor dat ik altijd reparatie-software bij de hand hebt en dat ik er binnen no-time van ben opgestart, bovendien kan DiskWarrior ook op de eDrive, evenals een heleboel andere handige programma’s. 8)

Zo hoor je het ook eens van een ander 8)