Delen iTunes bibliotheek met Windows XP?

Mijn vriend en ik hebben samen al heel wat muziek verzameld in onze iTunes bibliotheken... Helaas staat die van hem op een Windows XP machine en die van mij (gelukkig) op mijn powerbook. Hij heeft 160 Gb intern en ik heb een harde schijf van 40 Gb en een externe harde schijf van 160 Gb.

Ik zou graag:

• mijn muziek overzetten op de externe harde schijf
  • deze toegankelijk houden vanuit iTunes
  • mijn muziek en die van mijn vriend delen.

KAN DAT? en hoe?

het beste is dat jij in tunes bij 'voorkeuren'>'geavanceerd' je locatie van je bibliotheek wijzigt naar de externe schijf gekoppeld aan jou mac, dan staat daar alles op.

je zet op beide computers muziekbibliotheek delen aan, nu ja eigenlijk hoeft dit enkel op jou mac te gebeuren aangezien jij de muziek zult beheren en je vriend hem enkel zal streamen.

het is niet mogelijk bij mijn weten om met twee verschillende computers een en dezelfde bibliotheek te beheren en te wijzigen. misschien via een omweg van foldersynchronisatie maar daar ben ik niet zo in thuis…

succes

Het is inderdaad -niet- mogelijk om een Mac en een Wintendo dezelfde library bestanden te laten gebruiken. Ik zit hier met dezelfde situatie en ben daar ook enkele uren mee aan het puzzelen geweest. Probleem is de manier waarop beide systeem de paden aanduiden, welke dus ook in de library bestanden komen te staan. Zoals misschien bekend werk Wintendo met bestandspaden als "c:musicitunesblabla" en OS X met paden als "//Users/Music/iTunes/bladibla". Daarnaast "pikt" windows ook een heleboel karakters niet in de bestandsnamen en mogen de namen bij OS X weer niet te lang zijn.

Kortom; enige manier om muziek te delen tussen Windows en OS X is de manier die iTunes zelf standaard al probleemloos mogelijk maakt, via het delen van je library vanuit iTunes zelf.

Pjoe, dat zal nog een puzzel worden. Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

En wat als je alle MP3 bestanden op een netwerk share zet? Zo heb ik het hier ook tijden draaiend gehad hoor..en iedereen kon de MP3 bestanden in de Library beheren :)

Klinkt goed, maar ook erg technisch. Kan dat op die externe harde schijf of op mijn vriend's pc? Mijn eigen harde schijf begint in noodtempo vol te lopen. Ik heb nog 11 Gig vrij en heb mijn data liever elders staan, maar wel beschikbaar voor de programma's die ermee werken. Waar vind ik de info om dit voor elkaar te krijgen? Ook David Pogues Missing Manual vind ik voor mezelf in dit opzicht een beetje te ingewikkelde informatie geven.

[quote:4c86614a49="Tomaat"]En wat als je alle MP3 bestanden op een netwerk share zet? Zo heb ik het hier ook tijden draaiend gehad hoor..en iedereen kon de MP3 bestanden in de Library beheren :)[/quote:4c86614a49]

Bedoel je de werkelijke MP3 bestanden op een netwerk share, maar je iTunes library op je eigen systeem?

Dat is helemaal sterk af te raden, ZEKER met twee verschillende systemen. OS X en Windows gaan namelijk -net- iets anders om met het benoemen van de bestanden, vanwege de verschillende filesystems. Daarnaast krijg je natuurlijk ook problemen zodra mensen zaken gaan editen. Stel jij corrigeert een nummer van “Frans Bauwer” naar “Frans Bauer”, dan gaat iTunes deze meteen netjes verplaatsen naar een andere folder. Zijn de anderen 'm dus kwijt.

[quote:28cc65b0e1="iRuben"][quote:28cc65b0e1="Tomaat"]En wat als je alle MP3 bestanden op een netwerk share zet? Zo heb ik het hier ook tijden draaiend gehad hoor..en iedereen kon de MP3 bestanden in de Library beheren :)[/quote:28cc65b0e1]

Bedoel je de werkelijke MP3 bestanden op een netwerk share, maar je iTunes library op je eigen systeem?

Dat is helemaal sterk af te raden, ZEKER met twee verschillende systemen. OS X en Windows gaan namelijk -net- iets anders om met het benoemen van de bestanden, vanwege de verschillende filesystems. Daarnaast krijg je natuurlijk ook problemen zodra mensen zaken gaan editen. Stel jij corrigeert een nummer van “Frans Bauwer” naar “Frans Bauer”, dan gaat iTunes deze meteen netjes verplaatsen naar een andere folder. Zijn de anderen 'm dus kwijt.[/quote:28cc65b0e1]

Ja, mijn Frans Bauer liedjes wil ik natuurlijk niet kwijt :wink: . Ik wist natuurlijk al dat we problemen gingen krijgen, maar ik zoek wel naar de beste work-around.

Even alles op een rijtje gezet snap ik nog steeds het probleem niet helemaal. Wat is er mis met de methode van Sharing zoals iTunes deze zelf al biedt? Waar ik momenteel ondergedoken ben hebben we een Windows XP, Windows 2000 Server en Mac OS X 10.3 computer in één netwerk en alle computers hebben iTunes en dat werkt ook allemaal prima samen.

Als ik het goed begrijp blijft alleen de vraag over hoe je je huidige 40 MB bestanden van je Interne naar je Externe schijf verkast met behoud van de Library. Ook dit is eenvoudig op te lossen door in je iTunes preferences aan te geven wat de nieuwe locatie van je bestanden moet worden (externe schijf dus) en even aanvinken dat iTunes de Library netjes op orde moet houden. Als ik me goed herinner zal iTunes na deze wijziging vanzelf vragen of al bestaande bestanden moeten worden verplaatst en zo niet, dan moet je daarna even in het advanced menu voor “Consolidate Library” kiezen.

Leg anders nog eens even uit wat nu -precies- het probleem is en waarom de standaard methode van delen uit iTunes zelf niet werkt voor jouw situatie?

Meer voor de hand liggende oplossing is trouwens een nieuwe vriend zoeken, maar dan een met een Mac. :stuck_out_tongue:

Hai Ruben - sorry, ik had gemist dat je had gereageerd.

Mijn probleem was dat ik me van tevoren goed wilde laten informeren over mogelijkheden en moeilijkheden met het delen van de muziekbibliotheek tussen mac en windows. Zo lullig als die collectie ineens weer zoek is, want ik heb er een hoop tijd in gestoken de boel te rippen.

Inmiddels staat de hele muziekcollectie op mijn externe harde schijf en zijn de voorkeuren aangepast. Hoog tijd, want mijn harde schijf was mudjevol en straks kan ik de map op de powerbook deleten.