Dell, heb ik wat gemist?

Heb vanochtend de keynote bekeken maar hoorde even niet dat het op een Dell draaide. Zag wel een developers PowerMac met Intel voor 999 dollars aangekondigd worden. Was het niet gewoon die PowerMac waarop hij demo gaf?

Ik moet iets gemist hebben.

[quote:05a4c12ba7="figini"]Heb vanochtend de keynote bekeken maar hoorde even niet dat het op een Dell draaide. Zag wel een developers PowerMac met Intel voor 999 dollars aangekondigd worden. Was het niet gewoon die PowerMac waarop hij demo gaf?

Ik moet iets gemist hebben.[/quote:05a4c12ba7]

Neen het was een PC met Intel Pentium 4 processor aan 3,6GHz. Je kon dat zien toen Steve de systeem specs toonde. Of dat nu een Dell is of een ander merk of zelf samengesteld maakt toch niet uit …

Ik zag ergens in de 3honderzoveelste reactie ook iets over een Dell staan toen ik ff vluchtig keek. Nu hoorde ik van mijn collega dat ze de software van MacosX draaide op een DELL??!!...

Ja ik was ook geschokeerd… Maar daar gaat min of meer deze hele keynote over…

Tijdens de keynote kan je alleen maar zien dat het systeem draait op een Intel Pentium 4, 3,6 ghz., precies dezelde chip die ook in de developers Powermac komt te zitten, oftewel, Steve werkte gewoon op een Mac, en helemaal niet op een PC. Daarom zijn de negatieve reacties van macosx.nl'ers nogal overtrokken. Deze transition betekent helemaal niet dat je Tiger nu ook op een dos doos kan draaien. Alleen de chips zijn het zelfde. Voor de rest is de infrastructuur van een mac nog steeds anders dan die van eeen PC.

[quote:9b1f358b83="PattyPooh"]Ik zag ergens in de 3honderzoveelste reactie ook iets over een Dell staan toen ik ff vluchtig keek. Nu hoorde ik van mijn collega dat ze de software van MacosX draaide op een DELL??!!...

Ja ik was ook geschokeerd… Maar daar gaat min of meer deze hele keynote over…[/quote:9b1f358b83]

Er zijn maar twee dingen slecht aan Dell:
Het geleverde OS: normaal Windows XP
Het design van de machine

Voor de rest is het wel in orde hoor :stuck_out_tongue:

Maak daar drie van. Ook alles wat er in een Dell zit is zwaar shit. Drie reparaties binnen een jaar gehad, en toen begaf net buiten de garantie de monitor het. Dell, go to Hell!

Was niet mijn computer, hoor, maar die van mijn moeder! :evil:

En dan vind ik Dell nog e e n van de mooiere PC's. Het kan nog veel erger. Degene die op MacOSX.nl een schriftelijk verslag gaf van de keynote ( in plaats van de live-stream waar iedereen op zat te wachten - maar die kwam niet) noemde de computer een Dell. Daar kwam het vandaan.

[quote:f84c6b2b74="Zakske"]Maak daar drie van. Ook alles wat er in een Dell zit is zwaar shit. Drie reparaties binnen een jaar gehad, en toen begaf net buiten de garantie de monitor het. Dell, go to Hell!

Was niet mijn computer, hoor, maar die van mijn moeder! :evil:[/quote:f84c6b2b74]
Bullshit! Wij draaien hier een stuk of 15 Dells, en zonder enige problemen, er is er nog nooit een stuk gegaan.

Wij draaien hier ook op nogal wat Dells, van simpele Windows systemen voor de secretaresse tot Linux workstations en rack-servers zonder ooit ook maar een probleem.

Mijn iMac G5 daarentegen is terug naar de dealer vanwege twee kleine probleempjes: Een vage streep linksonder op de monitor (lijkt op een backlight-probleem) en slechte Airport ontvangst. Nu hoor ik vandaag dat het nog wel even kan duren omdat er een nieuw mid-plane-board in moet (?), en dat die op het moment slecht leverbaar is.

Kortom, op basis van alleen maar eigen ervaringen kan je heel weinig zeggen over de betrouwbaarheid van een computerbouwer.

Maar wel fijn dat nu opgehelderd is dat dat OS X op Dell verhaal een vergissing is. Iemand heeft het vast verkeerd verstaan. Intel, Dell, Intel, Dell… dat lijkt op elkaar.

@ Philippo. Nee, geen bullshit! Zal wel een maandagochtendcomputer geweest zijn, maar echt drie reparaties binnen de garantie en toen buiten de garantie bye, bye monitor. En het grappige was dat het drie keer hetzelfde euvel was, moederbord naar de klote. Moet wel zeggen dat ze het netjes afgehandeld hebben, thuis opgehaald en binnen redelijke termijn gerepareerd en zo, maar toch... Vooral de monitor net buiten de garantie was shit. Dell repareert die dingen niet meer, kun je gewoon weggooien. Natuurlijk geen Dell-monitor meer gekocht, maar dat snap je wel. Daarvoor twee keer een IBM gehad, die dingen waren nog eens stevig. Niet kapot te krijgen. Just my $ 0.02!

[quote:7b52b74d31="Koen R'dam"]Tijdens de keynote kan je alleen maar zien dat het systeem draait op een Intel Pentium 4, 3,6 ghz., precies dezelde chip die ook in de developers Powermac komt te zitten, oftewel, Steve werkte gewoon op een Mac, en helemaal niet op een PC. Daarom zijn de negatieve reacties van macosx.nl'ers nogal overtrokken. Deze transition betekent helemaal niet dat je Tiger nu ook op een dos doos kan draaien. Alleen de chips zijn het zelfde. Voor de rest is de infrastructuur van een mac nog steeds anders dan die van eeen PC.[/quote:7b52b74d31]

Precies wat ik wilde aangeven, waar maken we ons druk om, Apple gaat echt niet Tiger op een kale Intelbak laten draaien want dan verkopen ze geen hardware meer.
En de signalen kloppen dus ook, het was geen Dell maar gewoon een PowerMac met Intel processor.
Daarbij kun je straks op je Mac razendsnel Windows draaien voor die enkele applicatie die je onder Windows moet draaien, ook een voordeel.
En mensen zullen eerder switchen want de processors voor een Mac en Dell zijn gelijk dus dat is geen voordeel meer voor Dell, blijft over een mooiere en stabielere Mac.

[quote:1bf07a1727="figini"][quote:1bf07a1727="Koen R'dam"]Tijdens de keynote kan je alleen maar zien dat het systeem draait op een Intel Pentium 4, 3,6 ghz., precies dezelde chip die ook in de developers Powermac komt te zitten, oftewel, Steve werkte gewoon op een Mac, en helemaal niet op een PC. Daarom zijn de negatieve reacties van macosx.nl'ers nogal overtrokken. Deze transition betekent helemaal niet dat je Tiger nu ook op een dos doos kan draaien. Alleen de chips zijn het zelfde. Voor de rest is de infrastructuur van een mac nog steeds anders dan die van eeen PC.[/quote:1bf07a1727] [/quote:1bf07a1727] Dat gaat tegenvallen, ze gaan zelfs Open Firmware droppen, m.a.w. Apple wordt gewoon een klonenbouwer, waarschijnlijk met een kleine aanpassing zodat OS X kan weigeren op een normale PC te starten. [quote:1bf07a1727] (...) Daarbij kun je straks op je Mac razendsnel Windows draaien voor die enkele applicatie die je onder Windows moet draaien, ook een voordeel. [/quote:1bf07a1727] Dat is een zeer, zeer groot nadeel. Denk je dat er nog speciale Mac versies van software gemaakt gaat worden als Win32 applicaties ook gewoon goed werken ? Dit is een van de dingen die OS/2 de das omgedaan heeft, windows applicaties werkten te goed, niemand die OS/2 software maakte, want de windows versie deed het toch ook ... [quote:1bf07a1727] En mensen zullen eerder switchen want de processors voor een Mac en Dell zijn gelijk dus dat is geen voordeel meer voor Dell, blijft over een mooiere en stabielere Mac.[/quote:1bf07a1727] Het WAS een voordeel voor de Mac, vanuit technisch oogpunt zijn de intel processoren echt een rommeltje.

@ Buzz-D. Zelfde probleem hier... vage witte streep op mijn scherm. Blijkt echt een zwaar probleem te zijn. Bij IT-Pro vertelden ze dat het de videokaart is, maar geloof er geen ene moer van. Meest recente info is dat het aan de case van de 20" iMac G5 ligt... is 1 millimeter te krap, waardoor componenten het scherm aantasten. Lijkt me geen slechte verklaring, want bij veel gebruikers komt het probleem na een tijdje terug. Anyway, ook Apple maakt geen onfeilbare systemen... helaas! :wink:

Vanuit een technisch oogpunt is er 'op dit ogenblik' niks mis met de processors van Intel. Zowel de Pentium M als Pentium D zijn technisch zeer goed te noemen.

Er is in processorland heel wat veranderd sinds de introductie van de eerste PowerMacs.
Voor je je een mening vormt over de voors en tegens van die of die processor is het
handig er eerst eens wat over te lezen.

Begin al eens met de artikels over processoren op http://www.anandtech.com/ en http://arstechnica.com/index.ars.

Microprocessor electronica is een zeer complexe materie. Dus als je er een mening over wilt
geven, verdiep je er dan eerst in en kom daarna met overtuigende argumenten.

> bartvdpoel

Thx voor links. Ben me wat aan het ‘inlezen’ m.b.t. Intel.
Begin ook al wat positiever te worden, maar ben nog niet overtuigd '-)

[quote:a1e83c5f96="Aaargh!"]

Het WAS een voordeel voor de Mac, vanuit technisch oogpunt zijn de intel processoren echt een rommeltje.[/quote:a1e83c5f96]

Wat een nonsens. U denkt dat het enkel marketing is waarom verreweg de meeste servers en workstations Intel processoren hebben? Het is juist de bewezen betrouwbaarheid van Intel waarom alleen deze gebruikt worden in bijvoorbeeld ruimtestations.
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat Apple IBM de rug toekeert als deze het nalaat om een energie zuinige mobiele processor te kunnen maken tegenover de centrino.

[quote:55b4d0e0af="figini"]Heb vanochtend de keynote bekeken maar hoorde even niet dat het op een Dell draaide. Zag wel een developers PowerMac met Intel voor 999 dollars aangekondigd worden. Was het niet gewoon die PowerMac waarop hij demo gaf?

Ik moet iets gemist hebben.[/quote:55b4d0e0af]Denk inderdaad dat het die developer Powermac is voor $999,-
Ik heb Steve nergens Dell horen zeggen, nog enige context die daar op zou kunnen wijzen.

@Hanzwillem: IBM wilde niet alleen voor de ontwikkelkosten opdraaien. En Apple wilde niet genoeg bijspringen. Tja, dan gaat het feestje niet door.