Derde harde schijf: hij ziet 'm niet...

G4 867 x2, Mac OS X.3.4

Ik heb wegens ruimtegebrek een nieuwe 160 Gb Maxtor HD gekocht. Ik had al twee schijven van 80 Gb waarbij ik er mbv de jumpers 1 als ‘master’ en 1 als ‘cable select’ heb geconfigureerd. De nieuwe heb ik ook op ‘cable select’ gezet, en met een geleende IDE kabel aangesloten op de tweede, vrije IDE aansluiting aan het moederbord. Nu wordt de schijf niet herkend in DiskUtilty. Iemand hier ervaring mee? Ik hoorde iets over dat schijven die groter zijn dan 130 Gb soms niet herkend worden maar kan daar verder niets over vinden…

Geen antwoord, maarruh..... OS X.3.4 :o :o :o :o

Als er maar één apparaat op een IDE aansluiting zit dan kan ie gewoon op Master. Oudere systems kunnen niet omgaan met meer dan 128GB. Als je daar een grotere schijf in doet is het gebruikelijk dat er niet meer dan 128 GB wordt herkend of geformateerd kan worden. De rest is voor later als je 'm omzet in een nieuwer model. Als niks lukt kun je natuurlijk altijd de IDE-kabel van die 80GB cable select proberen, dit om uit te sluiten dat het aan die geleende kabel ligt.

Tsja.... Ik heb X.3.4 al een tijdje. BitTorrent doet wonderen. Ik heb het naast X.3.3 op een aparte partitie gezet. Heb nog geen bugs kunnen ontdekken. (Ik bedacht net opeens dat dat misschien de reden van m'n probleem was, maar de schijf wordt in X.3.3 ook niet herkend).

@ Liam: Daar stond ik dus even niet bij stil..... De nieuwe schijf zit aan een aparte IDE string dus zou ie gewoon op 'master' moeten staan. Ga het proberen zodra m'n mac klaar is met rippen van een DVD-tje... Kan ff duren.

Weet je wel zeker dat er een tweede vrije bus in je systeem zit??

Waar zit je CD dan aan?

Op mijn moederbord zitten volgens mij 3 IDE aansluitingen; Ik heb aan 1 string een superdrive en een CD-rom speler, aan de tweede string 2 harde schijven. Voor die nieuwe schijf heb ik dus de derde IDE bus moeten gebruiken. (dit is toch wel een IDE bus ??!!!)

Al sla je me dood. Ik heb een G4 450 dual en daar zit echt niks extra op aan bussen. Ook nooit van gehoord dat die er zouden zijn. Voor al die extra bays die er in zitten moest je een SCSI of Raidcontroler er bij kopen. Maar goed, als er een gewone IDE kabel in kan zal het wel goed zitten. Heb je aan je kabel wel nokjes zitten? Die missen soms en dan kun je de kabel er ondersteboven in prikken. En gebruik je wel de masterstekker? Bij sommige maakt ook dat nog uit.

Kijk eens in je systeemprofiel als je dat wil eten.

[quote:3d82882501="Torz"]Kijk eens in je systeemprofiel als je dat wil weten. [/quote:3d82882501] :wink:

Torz, hoe zie ik dat ik meerdere IDE bussen heb ? Ik heb hetzelfde probleem. Als ik meerdere schijven wil aansluiten werkt het niet op de ‘extra’ bus. Het lijkt op een IDE bus, maar kan het wat anders zijn ?
In het systeemprofiel komt het maar een keer voor; de devices op de bus staan er keurig onder.

Opgelost. Na alle mogelijke combinaties met IDE bussen- en kabels, jumperinstellngen en masterstekkers geprobeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat de nieuwe harde schijf gewoon niet werkt. Hij is kapot. Heb hem bij een pc-vriend geprobeerd maar werd daar ook niet herkend. Gelukkig heb ik de bon nog. @ Torz: natuurlijk kijk je bij dit soort problemen als eerste in het systeemprofiel; maar evengoed bedankt voor de tip...