Designsoftware

Hallo mensen,

Ik vraag me wel eens af met welke programma’s magazines e.d. worden ontworpen. Voor school moet ik namelijk volgend jaar informatieboekjes en de schookrant-layout maken, en die moeten er natuurlijk goed uitzien. Ik vind het wel leuk om me hiermee bezig te houden, maar nu wil ik me dus een beetje verdiepen in een programma dat hiervoor geschikt is. De kosten zijn eigenlijk niet erg belangrijk; dit kan ik namelijk via school regelen. Het gaat vooral om de kwaliteit (maargoed, dat ligt ook wel grotendeels aan mij :smiley: ).

Weet iemand een geschikt programma?

Als geld geen rol speelt: koop Adobe CS2. InDesign voor het opmaken, Photoshop en Illustrator voor het vormgeven van de elementen. Als je er één moet kiezen: InDesign.

Voor fotobewerking en retouchering: Adobe Photoshop CS (2) Voor illustraties en lijntekeningen: Adobe Illustrator CS (2) Voor het bij elkaar plaatsen van teksten, beelden en ilustraties: Adobe Indesign CS (2)

RTFM… :evil:

Ook alles tezamen te koop als design collectie…

iWork?

Ik ga helemaal mee met Huinkroese en Dennis, met 1 kleine aanpassing ;) Fotobewerking en retouchering doe je inderdaad met photoshop, en illustraties en lijntekeningen met illustrator.

Maar als je een beetje verder wilt gaan kun je die 2 technieken
ook een beetje mixen. illustraties/lijntekeningen combineren
met foto’s e.d. doe je het best in Photoshop, waardoor je mogelijkheden
weer nét even iets groter worden.

Het is wat je zelf zegt; de kwaliteit hangt ook grotendeels af van jezelf.
Hoe meer je weet van de mogelijkheden van de programma’s, en de
combinatie ervan, hoe beter je produkt kan worden.
(gevoel voor ontwerp/vormgeving en typografie is ook belangrijk,
maar als je dat hebt, maar geen kennis van de programma’s, dan kom
je ook niet ver denk ik zo)…

Succes iig!

Mvg,
Joram

maar goed, daar moet je wel een beetje mee kunnen werken. dan is iWork wel oke, met Pages voor de vormgeving van het blad.

Yo Muffin, even lekker off-topic en totaal niet belangrijk, maar een MacMini met Airport Express of Extreme? Verder wel duidelijke signature :wink:

Ja, ik weet het, ik weet het: :sotp:

Hoi Marijn,

tijdschriften e.d. werden tot voor kort opgemaakt in Quark XPress. Tekst en beeld (uit Photoshop en Illustrator) werden daar tot een geheel gesmeed. Sinds een paar jaar is InDesign (van de makers van Photoshop en Illustrator) bezig aan een enorme opmars. Quark XPress vliegt er bij steeds meer studio’s, drukkerijen en uitgeverijen uit. Ook bij de (groete) uitgeverij waar ik werk, zijn we sinds een jaar overgestapt naar InDesign. 't Was even wennen (na bijna 15 jaar Quark) , maar wat een geweldig programma is dat…

Nou is InDesign wel duur - incl. BTW 2150 euro - (maar nog niet zo duur als Quark) dus misschien moet je ook naar een alternatief kijken. Heeft de school geen godsvermogen over voor een opmaakprogramma, dan is iWorks idd wel een optie.

[quote:d92919868f="Roland53"]Nou is InDesign wel duur - incl. BTW 2150 euro - (maar nog niet zo duur als Quark) dus misschien moet je ook naar een alternatief kijken. Heeft de school geen godsvermogen over voor een opmaakprogramma, dan is iWorks idd wel een optie.[/quote:d92919868f] Voor 1399 Euro excl BTW heb je de hele CS suite hoor!, incl Photoshop en Illustrator, en ook nog Nederlands! In het engels is het maar 995 euro excl. BTW!

Als je op een school werkt kun je heel goedkoop aan de Adobe pakketten komen, er is een klub die voor onderwijs instellingen legaal voor afbraakprijzen levert. Naam is me even ontschoten, was dat niet [url]http://www.surfspot.nl/[/url] Kan ook iets anders heten, Op jouw school, of de koepel van de school zou iemand dat moeten weten.

Tjonge, wat reageren jullie allemaal fijn snel zeg! Bedankt daarvoor. Ik zal me eens gaan verdiepen in Adobe CS2... (echt fijn, zo'n forum als deze :D)

[quote:b6105c398d="Dennis Ikink"]RTFM... :evil:

Ook alles tezamen te koop als design collectie…[/quote:b6105c398d]
RTFB (read the fucking box) :wink:

Het ding heet Creative Suite en niet ‘design collectie’…

Je kan natuurlijk ook Artpro gebruiken, heb gehoord dat het wel een pak geld kost :D (in oude Belgische frank: 1 200 000).

:smiley: :stuck_out_tongue: :lol:

Als ik een blad zou moeten vormgeven krijg je mij onder dwang nog niet achter Pages.

Pages is leuk voor één of twéé paginaatjes, maar daarna word het helaas onwerkbaar traag.

[quote:9f4ed19e31="KarelWillem"][quote:9f4ed19e31="Dennis Ikink"]RTFM... :evil:

Ook alles tezamen te koop als design collectie…[/quote:9f4ed19e31]
RTFB (read the fucking box) :wink:

Het ding heet Creative Suite en niet ‘design collectie’…[/quote:9f4ed19e31]

maar het ís wel een design collectie, of niet? :stuck_out_tongue: :wink:
maargoed, inderdaad indesign ism photoshop/illustrator lijkt me wel een goede. Ik hou dit in ieder geval wel in de gaten, aangezien ik het ook wel interessant vind allemaal :slight_smile:

[quote:d6c457ad18="MrSharky"]Je kan natuurlijk ook Artpro gebruiken, heb gehoord dat het wel een pak geld kost :D (in oude Belgische frank: 1 200 000).

:smiley: :stuck_out_tongue: :lol:[/quote:d6c457ad18]

Die prijs is toch ook al serieus achterhaald!
Maar het blijft wel een duur en degelijk pakket, en is niet voor de opmaak van een boekje, maar voor het maken van een verpakking.

Stay on toppic! :lol: 8)

Voor een schoolblad kan de 'oude' PageMaker ook nog flink mee hoor. Bovendien is dat prog een stuk goedkoper dan CS.

[quote:50e0d16464="chm"][quote:50e0d16464="MrSharky"]Je kan natuurlijk ook Artpro gebruiken, heb gehoord dat het wel een pak geld kost :D (in oude Belgische frank: 1 200 000).

:smiley: :stuck_out_tongue: :lol:[/quote:50e0d16464]

Die prijs is toch ook al serieus achterhaald!
Maar het blijft wel een duur en degelijk pakket, en is niet voor de opmaak van een boekje, maar voor het maken van een verpakking.

Stay on toppic! :lol: 8)[/quote:50e0d16464]

Daar heb je gelijk in, srry :smiley: :lol: