Deskwriter met oud stekkertje op iMac G3 (Jaguar)?

Vooraf; ja, ik heb al het hele forum uitgekamt op zoek naar een antwoord op mijn vraag. En; nee, ik heb het niet echt gevonden. Wel dingen die in de buurt kwamen, maar toch net niet helemaal en ik heb er ook gewoon te weinig verstand van.

Mijn vraag;

Ik heb een iMac G3 en zou daar graag mijn Deskwriter met zo’n oud rond stekkertje met van die puntjes erin :apple: (en volgens mij sloot ik dat op mijn oude mac altijd aan via AppleTalk) op willen aansluiten, maar ja die poort bestaat niet meer op mijn Mac. Is er gewoon een simpel kabeltje te koop om dat stekkertje om te zetten in een USB stekkertje? En is het dan gewoon gesneden koek om hem aan te sturen vanaf mijn G3, of moet ik daar nog allemaal dingen voor instellen?

Je moet op zoek (google) gaan naar een ADB (Apple Desktop Bus) - USB converter. Er zijn er een aantal, maar je moet opletten dat er OSX drivers zijn. Ikzelf heb de [url=http://www.griffintechnology.com/products/imate/]iMate[/url], maar heb hem niet onder X geprobeerd.

Er zijn OSX drivers voor de imate. Je kunt hem ook via ethernet aansluiten, daar heb je zo'n ethernet/localtalk converter voor nodig. Ik heb er nog 1 ongebruikt liggen, farralon iprint geloof ik.

Die iMate heb ik gevonden op de Apple site (€ 49,-); Thanks! :D Op de Apple site staat dat hij geschikt is om op OS X te gebruiken. Alleen moet ik dus wel zien te achterhalen of er voor de Deskwriter een driver is voor OS X.

Weet iemand dit misschien zo al uit het blote hoofd? Of misschien een idee voor een site waarop ik dat kan vinden?

Zijn er misschien nog goedkopere kabeltjes dan de iMate?

Je hebt geen iMate nodig! De iMate zorgt ervoor dat je ADB apparaten op je Mac kunt aansluiten zoals toetsenborden, muizen en dat soort grut.

De DeskWriter is een printer van HP en daarvoor heb je dus een USB naar Serieel adapter nodig.

Bijvoorbeeld de High Speed USB Serial Adapter van Keyspan.

Of die iPrint van Farallon waar TonE het over heeft.

Op de site van HP kun je zoeken naar drivers.

Van de keyspan site:

Looking for a way to connect an HP DeskWriter, Wacom tablet, Palm Organizer or another Macintosh serial device to your new iMac or “Blue G3”? The Keyspan USB Serial Adapter is a quick and easy solution.

“It does not support Midi, Geoport or LocalTalk”.

Zit er dan meer als alleen een localtalk aansluiting op? :o

Ik weet dus helemaal niet wat LocalTalk is en eigenlijk weet ik ook niet wat AppleTalk is. Ik weet alleen dat ik de Deskwriter vroeger altijd via AppleTalk aansloot en dat het stekkertje dat de computer inging een ADB-stekkertje was.

That’s it; dus ik begrijp niet alles wat er op dit moment geschreven wordt over mijn vraag.

Waarom kan ik geen iMate gebruiken? Zag er allemaal wel veelbelovend uit alleen moet ik er wel zeker van zijn dat HP een driver aanbiedt voor de DeskWriter.

Via ethernet aansluiten schijnt dus nu ook een mogelijkheid te zijn, maar hoe pak ik dit aan, wat heb ik nodig, enz…???

Bij mij ontstaat er nu ook enige verwarring over imate/keyspan. Wat ik iig wel weet is dat de beschrijving van de aansluiting zoals je hem hebt gegeven een localtalk, appetalk zo je wilt, aansluiting is.

De door mij beschreven Iprint werkt hiermee gegarandeerd via ethernet, of in een hubje prikken of rechtstreeks op je ethernet poort van je mac.

Je kunt een DeskWriter op twee manieren aansluiten: - AppleTalk - Serieel

De seriële aansluiting is in principe het goedkoopst omdat je dan alleen maar een kabel hoeft te gebruiken tussen de Mac en de printer. Daarbij is de snelheid 2x zo hoog als bij AppleTalk.

AppleTalk heeft weer als voordeel dat je de printer door meerdere Macs kunt laten gebruiken. Maar je moet wel twee LocalTalk connectors hebben met de daarbij behorende kabel.

AppleTalk is het protocol dat door Apple werd gebruikt om apparaten aan elkaar te knopen in een netwerk. Dat was vanaf de allereerste Mac beschikbaar.
LocalTalk is de hardware die gebruikt wordt om Macs aan elkaar te knopen.

Je hebt ook nog EtherTalk, maar dat is niets anders dan gewoon Ethernet.

Als het je trouwens gaat om goedkoop printen, stop dan meteen met deze actie en ga naar een MediaMarkt of vergelijkbare winkel.
Daar kun je al een HP DeskJet krijgen voor zo’n € 50 met een kwaliteit die vele malen beter zal zijn dan die oude DeskWriter.

Die printer is een soort gevoelskwestie; ik weet dat ik voor minder geld een betere nieuwere heb, maar genoeg daarover;

Het is dus niet zo dat mijn printer alleen maar via AppleTalk aangesloten kan worden?; als ik de printer alleen met de G3 wil gebruiken kan ik hem gewoon rechtstreeks via een seriele poort aansluiten? (serieel; is dat dan hetzelfde als ADB?)?

En kan ik nu die iMate aanschaffen of niet? Die Farallon Ethernet kabel is nergens meer leverbaar, dus dat lijkt me einde verhaal.

De iMate moet je vergeten. Een ADB aansluiting kun je voor die printer [b:da5549374e]niet[/b:da5549374e] gebruiken.

In dat geval zul je dus die Keyspan adapter moeten aanschaffen.

Maar ga, voor dat je dat doet, eerst op de site van HP kijken of er drivers zijn voor jouw printer onder OS X.

Want ik heb het idee dat die er niet zijn, en dan heb je zometeen geld voor niets uitgegeven.

Wat is het type van die DeskWriter?

Weet ik niet uit mijn hoofd en hij staat elders. Maar dat ga ik dus gewoon doen; eerst kijken op de HP site of mijn type DeskWriter nog wel ondersteund wordt voor OSX en als dat evt. het geval is schaf ik wellicht die Keyspan adapter aan.

Bedankt voor alle hulp!

[quote:2627ab9c4f]Die Farallon Ethernet kabel is nergens meer leverbaar, dus dat lijkt me einde verhaal[/quote:2627ab9c4f]

Voor een paar flessen niet al te beroerde wijn mag je de mijne hebben.
Wel afhalen, opsturen vind ik teveel gedoe.

Ps, voordeel ethernet is ook nog dat de printer gedeeld kan worden, zelfs in mac/win mixed omgeving.

[quote:625e3d7ddc="ReneSegers"]Ik heb een iMac G3 en zou daar graag mijn Deskwriter met zo'n oud rond stekkertje met van die puntjes erin :apple: (en volgens mij sloot ik dat op mijn oude mac altijd aan via AppleTalk) op willen aansluiten, maar ja die poort bestaat niet meer op mijn Mac. Is er gewoon een simpel kabeltje te koop om dat stekkertje om te zetten in een USB stekkertje? En is het dan gewoon gesneden koek om hem aan te sturen vanaf mijn G3, of moet ik daar nog allemaal dingen voor instellen?[/quote:625e3d7ddc] Ik had een ouwe Epson ( met rond stekkertje) en een iMacG3, en ik had een Keyspan ding om dat naar USB om te zetten en dat was een andere dan in de link die Macpro geeft. Ik heb de hele santekraam aan mijn broer verkocht, zonder de Epson, dus eigenlijk heeft mijn broer die Keyspan-dinges ook niet nodig. Ik zal eens kijken of hij 'm kwijt wil. (ik heb trouwens liever bier dan wijn, en mijn broer ook)

Ik kan me trouwens niks herinneren dat ik allerlei dingen moest doen met appletalk. Het was gewoon plug en play.

En, ben je er al uit? Bestaat er bij HP wel een OSX driver voor je printer?

Het verbaast me overigens dat zo weinig mensen het verschil tussen een rond serieel/ appletalk en een rond ADB stekkertje weten. :?

Voor wat betreft je sentiment voor deze oude HP printer: ik heb een tijd lang vanaf mijn Cube via ethernet naar een Powerbook 1400 met Localtalk Bridge naar een HP DeskWriter 660 geprint. Dit was verre van praktisch! Volgens mij was dat ook nog onder OS 9, en heb ik een HP Deskjet 930 gekocht toen ik naar OSX overging. Die kostte nieuw minder dan twee nieuwe inktpatronen voor de 660 en leverde meteen een hoop meer gemak op en kon de Powerbook ook opzij gezet worden.

Ben benieuwd naar jou oplossing!

Ik zit er zwaar over te denken verstand te gaan prevaleren boven sentiment; het is me allemaal een beetje veel moeite en teveel onzekerheid (en wellicht zelfs te duur).

Volgens mij heeft HP geen Driver voor OSX voor mijn Deskwriter C. Dat zou dan ook nog eens betekenen dat het (als het allemaal al zou werken) in de classic omgeving zou moeten.

Einde verhaal denk ik; nu nog een manier bedenken om dit te vertellen aan mijn vader (vooral bij hem ligt het sentiment namelijk) zonder dat hij in snikken uitbarst… :?

Als je via Classic moet printen in OS X, wordt het volgens mij nog lastig. Hoewel ik er geen ervaring mee heb, lijkt het mij op het eerste gezicht onmogelijk om vanuit een OS X programma af te drukken via Classic.

Maar vertel eens, waarom zo’n sentiment om een ondertussen achterhaalde printer?

[quote:0fff8d0486="Doede"]Maar vertel eens, waarom zo'n sentiment om een ondertussen achterhaalde printer?[/quote:0fff8d0486]

Tja…wist ik het maar…