Deze zomer maak ik normaal de overgang...

Howdie,

ik ben een windows / linux gebruiker, windows om te gamen, Gentoo om onder te werken, en ben van plan me deze zomer een ibookje te kopen. De reden dat ik tot deze zomer ga wachten is vrij eenvoudig, ik studeer informatica aan den unief in gent, en binnen 3 weken heb ik reeds m’n eerste examen, en als ik nu een ibookje in m’n handen zou hebben, zouden m’n cursussen heel wat minder aandacht krijgen.

Nu heb ik al vrijveel rondgelezen, en een van m’n mede cafegangers heeft een 12" ibookje, een G4’ke, en ik vind het prachtig. M’n drang om er eentje te kopen is met de maanden enorm gegroeid, tot ik in de mac buyers guide, bij de rumors keek , zag ik dat de ibook nu al 201 dagen niet meer geupdate was (en het gemiddelde blijkt 158 te zijn). Dus was ik vrijwel overtuigd nog even te wachten.

Ik verwacht niet direct dat de voor juli met een g5 wordt uitgerust, waarschijnlijk komt toch de powerbook eerst aan de beurt, maar ik verwacht wel een kleine hardwarematige boost, zoals Ram naar 256 , en van een radeon 9200 naar een 9600 had ik ook ergens gelezen.

Nu logischerwijze zijn er hier veel gebruikers die dit veel beter hebben gevolgd dan ik, dus hierbij m’n vraag aan deze personen… Wat raden jullie me aan, wat zouden de meest ‘officiele’ rumors zo zijn , en wat zou ik doen indien de update pas veel later komt, want zou hem eigenlijk deze zomer willen…

(ik realiseer me dat deze topic mss wel even goed / beter thuis hoort bij hardware, rumors, maar ik ben tenslotte een switcher eigenlijk he :wink: )

Een nieuwsgierige :apple: -gebruiker in spe…

ik zou wachten als ik jou was

als er dna tegen de zomervakantie geen nieuwe uit is gekomen spring je gewoon de dichtsbijzijnde mac-store binnen (gent = ItPro niet?) en je haalt je ibook op

Hey Chasnam,

Wat leuk dat je gaat switchen :slight_smile: Ik vind je redenering van te wachten tot na de examens heel slim. Als je van windows naar mac switcht, gaat er een wereld voor je open die redelijk verslavend is, dus goed dat je het efkes uitstelt. Het voordeel is dan ook dat je van de updates kan profiteren want ik denk dat die er ook wel gaan komen. IT Pro in Gent zal een goede keuze zijn, maar vergeet niet dat er in het Waasland Shopping Center te St Niklaas ook een IT Pro is en die kan ik je ook aanraden.

Mag ik nu even passeren langs de kassa voor dit stukje reclame :wink:

Wat tigerlilly zegt is waar, it-pro in Sint-Niklaas is zeer goed, tenzij... je iemand kent in de IT-pro in A'pen, zoals bij mij het geval is :P (dan krijg je soms het een en het ander los). Een iBook is een goede keuze, maar... als ik van jou was zou ik een powerbook kopen, een 15" om precies te zijn, je gaat je dan veel beter op je gemak voelen. Als je wil switchen is het belangrijk dat je van de eerste keer een goeie computer koopt. Een iBook is naar mijn mening iets te lucht en hij zal je mss een vertekend beeld geven van macintosh, dat was 4 jaar geleden bij mij het geval. Ik ben dan na een periode terug met windows te werken uiteindelijk in september/ oktober 2004 geswitched en ik heb er nog geen seconde spijt van dat ik in April een nieuwe powerbook (configuratie zie onderaan) gekocht heb.

Dus… bezint eer ge begint!

alvast veel succes met je switch en welkom op het forum

Niels

MrSharky heeft ook wel gelijk wat hij zegt ivm de PB. Ik wou ook eerst een iBook kopen maar ben heb dan toch ook voor de PB gekozen. Het is natuurlijk ook wel zo dat de iBooks na een update dichter bij de Powerbooks gaan komen, dus toch nog even wachten op de updates, vind ik.

en MrSharky als ik nog iets nodig heb, ga jij met mij mee naar Antwerpen dan he 8)

[quote:66cb0b93ad="tigerlily"]...en MrSharky als ik nog iets nodig heb, ga jij met mij mee naar Antwerpen dan he 8)[/quote:66cb0b93ad]

Dat komt inorde :smiley:

Niels

Wachten is de boodschap dus, ik moet toegeven dat ik ook enorm aan het twijfelen ben tussen een ibook en een powerbookje.

ibook had ik als volgt samen gesteld :

14" dus met een 1,33 processor
768 RAM

Maar ik hoopte op een boostje nog binnen de twee maand , zodat er standaard
512 Ram in zou zitten, en dat het dus niet te duur zou zijn om op te drijven naar 1 Gig, en ik dacht dat hij dan wel krachtig genoeg zou zijn als extra machine om op te werken.

Ik ben namelijk wel nog van plan m’n windows bakje te houden. Is degelijk bakje, buiten het feit dat er windows op staat, maar kom, is nog goed genoeg om Need For Speed Underground 2 en Doom 3 op max te spelen, en m’n mac zou zijn vooral om op te programmeren, en om mac te leren verkennen en gebruiken, eventueel met oog op een powerbookje later.

Maar ik ga dus nog een maandje of twee de :apple: uit de boom kijken (is maandagmorgen voor iedereen) , en we zien dan wel wat er gebeurt, ondertussen ben ik van plan hier veel rond te lezen etc…

btw, ik woon in Lokeren maar studeer in Gent , dus IT Pro hier in gent aan de veldstraat is idd het makkelijkste , omdat ik meestal in Gent ben, maar die in het waasland koopcentrum , daar zal ik ook eens even binnen springen bij gelegenheid…

Een :apple: -gebruiker in spe.

Ik zou niet raar opkijken als de nieuwe iBooks kwa kracht net als de nieuwe eMac's zouden worden: 1.42ghz G4, 512mb ram standaard en een 9600 ATI kaartje met 64mb VRAM. Maar het zou natuurlijk vanalles kunnen zijn.

Het is zeker niet onverstandig om even te wachten, aangezien er in Juni ook weer een ‘WWDC’ wordt gehouden in de VS en er dan best nieuwe producten zouden kunnen verschijnen (alhoewel de iBook nou niet echt een ‘developer’ machine is).

In ieder geval succes met je aankoop, ik heb zelf ook een 14" 1ghz iBook van nu een jaar oud en gebruik m elke dag op school. :wink:

En als er in juni niets over de iBook wordt gezegd op de WWDC, dan misschien op de Apple Expo in Parijs eind september. Als je tenminste zo lang wilt wachten :)

Dat is wel heel lang he, eerlijk gezegd verwachtte ik een hardware boostje voor den ibook toen tiger uitkwam, een paar dagen na de release van tiger keek ik nogmaals hoopvol op de site van apple, onderaan bij de ibooks zie ik staan dat ze gelevert worden met Tiger, maar bij de rest van de settings zag ik niets, maar dan ook niets van vernaderingen hardwarematig...

Dus normaal wacht ik zowieso tot begin juli, maar het kriebelt al zeer zeer lang, en ik weet niet of ik tot september wil wachten…

Ik twijfel nu wel nog meer tussen een ibookje 14" , of een 15" powerbookje , ik weet zo niet, is vrij lastige keuze… Alles zal eigenlijk afhangen van welke updates ze beiden nog krijgen, maar aangezien de powerbookjes nog steeds bovenaan bij de hardware staan als “de nieuwe powerbooks” ja, dan verwacht je zo niet direct een update voor de powerbookjes he…

Een :apple: -gebruiker in spe

Als je toch twijfelt tussen een iBook en de Pb zou ik voor de Pb gaan. Je zegt zelf dat je een mac wil om te programeren en te verkennen, dat je dan misschien een Pb gaat kopen. Dan kan je evengoed van de eerste keer voor een Pb gaan, anders heb je 2 keer kosten.

Wel, ik moet logischerwijze natuurlijk alles zelf betalen , net als al m'n pc's in de voorbije jaren, en met m'n huidig budget , en m'n vakantiejob op sidmar , waarvoor ik m'n contract al getekend heb, valt de pb zeker niet buiten m'n budget...

maar indien ik meteen een pb wil kopen, zou ik het meteen goed doen , namelijk de 15 " superdrive, maar zonder de superdrive er effectief in, maar zo kan ik wel een pb met de 16,7 processor nemen, en met een betere grafische kaart in.

1 GB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs
• ATI Mobility Radeon 9700 128 MB dual
• Ultra ATA-schijf van 80 GB (5400 rpm)
• Gecombineerde dvd-rom-/cd-rw-eenheid
• AirPort Extreme-kaart
• Toetsenbord met backlightverlichting & Mac OS
• 1,67 GHz PowerPC G4
• 15,2-inch TFT-beeldscherm
• Interne 56K-modem
• Lichtnetadapter
• Batterij

Meestal verzendklaar:
3 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.839,24
BTW: Eur 386,24
Subtotaal: Eur 2.225,48

(dit is dan via de apple store for education)

Maar voor een 14 " ibookje, zou het dan als volgt zijn :

• 768 MB DDR266 SDRAM (256 MB ingebouwd en 512 MB SO-DIMM-sleuf)
• 80 GB Ultra ATA-schijf
• DVD/CD-RW
• AirPort Extreme Card
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,33-GHz PowerPC G4
• 14,1-inch TFT-beeldscherm
• Twee USB-poorten
• FireWire-poort
• Lichtnetadapter
• Batterij

Meestal verzendklaar:
3 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.211,12
BTW: Eur 254,34
Subtotaal: Eur 1.465,46

Dus dit is wel een zeer groot prijsverschil, en ik vraag me af of m’n ibookje dat ik hier samenstel, niet krachtig genoeg is voor met de experimenteren en te programmeren… Een van de grootste nadelen aan deze ibook vs de powerbook , buiten the obvious hardwareverschillen, is de resolutie, die vind ik persoonlijk vrij laag…

Heb voor m’n eigen werkgemak me samengespaard voor een 19" TFT , waar ik nu al een maandje op kijk, en een hoge resolutie is toch zeer aangenaam , geeft een veel beter overzicht, en een klein lettertype stoort me niet echt, m’n ogen zijn voorlopig nog uitstekend…

Dus twijfel alom… :frowning:

Ligt eraan wat je wilt........

De Powerbook heeft een veel mooier scherm, helderder en diepere kleuren… de iBooks zijn ietwat flets vergeleken met Powerbook schermen…

verder is meer power altijd beter, en qua grafische kaart zit je met de Powerbook natuurlijk ook veel beter…\

kortom, als je budget het toelaat zou ik je aanraden om een Powerbook te kopen…

als je niet perse mobiel hoeft te zijn een iMac G5 17 inch… ik heb zelf lang getwijfeld tussen een iMac en Powerbook 17 inch. Omdat ik mobiel wil zijn heb ik voor de Powerbook gekozen.

Neen, moet wel degelijk een notbook zijn, desktop is degelijk genoeg om nog een tijdje te draaien, is wel een pc, maar kom, linux kan ook mooi zijn.

Budget laat het inderdaad vrij ruim toe, maar ja, m’n vriendin kost me in de laatste twee jaar ook al vrij geld :slight_smile:

Maar ik zal zien of er nog updates komen voor juli, dat zal zowieso m’n beslissing enorm beinvloeden… So, let’s wait and see…

Concentreer je maar eerst op je examens :) Veel succes alleszinds !

de 12" schermen van een iBook en een Powerbook zijn gelijk, dus de IBook is niet fletser ofzo, het versschil tussen een 14" ibook en een 15" powerbook zijn wel wat groter.(check de apple site)

ik wacht zelf ook op de update van de iBook, en ik denk voor wat expirimenteel werk, dat de iBook zeker geschikt is, (14") de resolutie van de 12" en de 14" iBook is weliswaar hetzelfde maar op de 14" oogt het natuurlijk wel groter.

later kan met altijd nog overstappen op een powerbook, de iBooks tov powerbooks hebben zo’n groot prijsverschil, dat als je het alleen wilt proberen een iBook goed genoeg is.

als je dan(net zoals ik hoogstwaarschijnlijk) aardig gecharmeerd bent van mac-osX met al zijn feutures, kan je altijd nog overstappen naar een powerbook, over een jaar of 1 a 1.5 dan weet je zeker dat die powerbooks uitgerust zijn met de g5 processor.
dat geeft dan toch weer dat beetje extra :slight_smile:

(wat tegen die tijd toch in verhouding staat met de configuraties van nu maarja dan toch)
:stuck_out_tongue: